سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اسرائيل دولتی آدم‌کش و به دنبال نسل‌کشی در فلسطین است

اسرائيل دولتی آدم‌کش و به دنبال نسل‌کشی در فلسطین است

رئیس‌جمهور جوان شیلی در دوره نامزدی خود، رژیم صهیونیستی را دولتی آدم‌کش و نسل‌کش خوانده است. او کشورهای ناقض قوانین بین‌المللی چون آل‌سعود را نیز مورد انتقاد قرار‌داده است.

نتایج دور دوم انتخابات ریاست جمهوری شیلی سه روز پیش اعلام شد و در آن «گابریل بوریچ» جوان ۳۵ ساله و چپ‌گرای شیلیایی توانست بر رقیب راست‌گرای خود پیروز شود. او که جوان‌ترین رئیس‌جمهور تاریخ شیلی خواهد بود، از مدت‌ها پیش به صف منتقدان رژیم آپارتایدِ اسرائیل پیوسته است.
بوریچ در مصاحبه پیش از انتخابات خود، در پاسخ به پرسشی خبرنگار که «شما رژیم اسرائیل را آدم کش و نسل کش خوانده بودید؟» گفت که «هنوز هم همین حرف را می‎زنم».
او در مورد رژیم‌هایی که قوانین بین‌المللی را نقض می‌کنند مثل اسرائیل، شیلی، سعودی یا ترکیه می‌گوید که باید به قوانین بین‌المللی بازگردند.
گفتنی است، یک انجمن یهودی در شیلی، سال ۲۰۱۹ به مناسبت سال تازه میلادی هدیه‌ای تقدیم بوریچ کرد و او در واکنش به آن، در حساب توئیتر خود، نوشت: «از این هدیه متشکرم اما آنها بهتر است از اسرائیل بخواهند سرزمین اشغال شده فلسطینیان به طور غیرقانونی را به آنها بازگرداند.»
«گابریل کولودرو»، رئیس‌اقلیت شیلیایی در فلسطین اشغالی در گفت وگو با رسانه‌های عبری زبان عنوان کرده: «بوریچ از هر طرح و قانونی که علیه رژیم صهیونیستی باشد، حمایت خواهد کرد و او در تلویزیون شیلی اسرائیل را یک رژیم قاتل خوانده و همواره از تحریم این رژیم حمایت کرده است.»
به گزارش یورونیوز، گابریل بوریچ در یک دهه اخیر بارها چه در مقام رهبر جنبش دانشجویی چه در مقام نماینده در کنگره شیلی، از سیاست‌های «استعماری دولت اسرائیل» انتقادکرده است.
وی در سال ۲۰۱۹ در مقام نماینده کنگره از پیش‌نویس لایحه‌ای حمایت کرده بود که واردات تمام کالاها از مبدا شهرک‌های صهیونیستی به شیلی را ممنوع می‌کرد. تمام‌ این‌ها در حالی است که شیلی میزبان یکی از بزرگترین جوامع یهودیان در آمریکای جنوبی است.
همچنین گفتنی است، در دوران ریاست جمهوری «آگوستو پینوشه»، رئیس‌جمهور تحت‌الحمایه آمریکا که با کودتا علیه «سالوادور آلنده» به قدرت رسیده بود، شیلی شاهد حبس، اعدام و مفقودالاثر شدن ده‌ها هزار مخالف سیاسی رژیم او بود.
در طول این سال‌ها، رژیم آپارتاید اسرائیل و رژیم نظامیِ شیلی روابط و همکاری تنگاتنگ با یکدیگر داشتند زیرا اسرائیل یکی از تأمین کنندگان عمده سلاح به دولت نظامی شیلی بود. اما حالا ریاست جمهوری شیلی به جوانِ فعالِ دانشجوییِ چپ‌گرا با گرایش‌های ضد اسرائیلی رسیده است.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

سه اصل اسرائیل

ويدئو/ گدعون لوی، روزنامه‌نگار

حزب‌الله لبنان کارنامه جنگی‌اش را منتشر کرد؛ 1637 عملیات  ضدصهیونیستی در 200 روز

عملیات طوفان‌الاقصی حماس علیه اسرائیل

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.