سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / نگاهی مقدماتی به حکومت حقه /بخش اول

نگاهی مقدماتی به حکومت حقه /بخش اول

بسم الله الرحمان الرحیم

نگاهی مقدماتی به حکومت حقه (1)

قُلْنَا اهْبِطُوا مِنْها جَميعًا فَإِمّا يَأْتِيَنَّکُمْ مِنّي هُدًي فَمَنْ تَبِعَ هُدايَ فَلا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ (بقره/38)

گفتیم از آن فرود آييد پس اگر از جانب من شما را هدايتى رسد آنان كه هدايتم را تبعیت و پيروى كنند بر ايشان بيمى نيست و غمگين نخواهند شد.

خداوند آدم (علیه السلام) را هبوط داد و به زمين فرستاد و از او “تبعيت از هدايت” را خواست.

توجه کنیم : تبعیت از هدایت، نه فقط تبعيت از هادي را ! چرا؟

 براي تبعيت از هادي، بايد خود هادي باشد و انسان با او سر و كار داشته باشد و مستقيم از او بگيرد و هرچه او مي گويد انجام بدهد و این همیشه میسر نبوده. مثلا بين زمان حضرت عيسي (ع) و حضرت رسول الله (ص) حدود 600 سال فاصله است. اگر خداوند مي فرمود تبعيت از هادي، آن زمان كه هادي نبود، مردم معطل مي ماندند و نمي توانستند جوابگو باشند، و روز قيامت شرمنده مي شدند. لذا  خداوند هم نفرمود تبعيت از هادي ، بلكه فرمود تبعيت از هدايت.

هدايت بعضي وقتها توسط هادي گفته مي شود، يعني مي توانيم به طور مستقيم از هادي دريافت كنيم، بعضي وقتها نيز هدايت را قبلاً هادي گفته است، مثلاً 50 سال گذشته است و هادي الآن نيست. اما هدايتي كه جاري شده است و از طريق او جاري شده است در كتابها و در آثاري كه از او به جا مانده، هست. پس اينجا دسترسي آسانتر مي شود. این می شود “تبعیت از آثار“. حداقلٍ تبعيت از هدايت ، تبعيت از آثار است ، آن آثاري كه از طريق هاديان رسيده است.

 مثلاً الان زمان غيبت امام زمان (عج) است. ما چه كار كنيم؟ هادي زمانه، امام زمان (عج) هستند و ايشان هم غايب هستند. خب اگر تبعيت از هادي مطرح مي شد، سر همه ما كلاه نمي رفت ؟ دقت بكنيم. تبعيت از هدايت مطرح شده است، و آن حداقل  الان هست، يعني دسترسي به آثار اهل بيت (علیهم السلام).

 پس تبعیت درجاتی دارد:

تبعیت از هادی زمانه، تبعیت از هدایت و تبعیت از آثار.

تبعیت از آثار پایین درجه تبعیت از هدایت هست.

و خداوند تبعيت را آسانتر كرده و تبعيت از هدايت را خواسته است.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

آیابعثت رسول الله (صل الله علیه و آله وسلم) به مهدویت ارتباط دارد؟

تحقق وعده خداوند مبنی بر غلبه دین اسلام بر جمیع ادیان توسط امام عصر عجل الله تعالی فرجه

در محضر قرآن _ نظام سوره یوسف علیه السلام (۱)

تفسیر قرآن ، ولایت اهل بیت علیهم السلام و قرآن

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.