سرخط خبرها

حرکت و نجاتِ جامعه

اگر ازما بپرسند: برون ‌رفتِ جامعه از وضعِ اسفبارِ فرهنگی و اخلاقی و اقتصادی چیست؟ چه پاسخ کاربردی و غیرشعاری خواهیم‌ داشت؟ اطراف‌مان مملو از پلشتی و نابسامانیِ رفتاری است! که ذره ذره سلامتِ فرهنگی و شکوهِ تمدنی‌مان را به سخره‌گرفته و سعی درتلاشیِ جامعه و ارکانش را دارد!

ابزارِ سینما و تاتر و موسیقی و ماهواره و فضایِ مجازی و… هم با هدایتِ دشمنانِ مکار و غفلتِ مردم و ناکارآمدیِ مدیرانِ ارشد، جامعه را خمپاره باران کرده، پیوسته تلفات و پَرپَر شدنِ جوانان‌مان را شاهدیم!

آیا قرآنِ خالقِ آسمانها و زمین که تِبْيَانًا لِّكُلِّ شَيْءٍ است{نحل89} رهنمودِ راهگشایی دراین باره دارد؟

حتما دارد! مشکل اینستکه ما بسویِ بهره‌مندی از کتابِ آسمانی‌مان گامِ جدی برنمی‌داریم!

به آیۀ نخست سورۀ ابراهیم علیه‌السلام توجه‌کنیم: خداوند به رسولش صلی الله علیه وآله یادآورمی‌شود: کلِ قرآن برایِ حرکت است! خارج کردنِ مردم از ظلمات، بسویِ نور!

كِتابٌ أَنْزَلْناهُ إِلَيْكَ لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِ رَبِّهِمْ إِلى صِراطِ الْعَزيزِ الْحَميدِ

اما چرا حرکت؟ فکرکنید می‌خواهید به دریا یا به جنگل یا منطقۀ گرمسیر یا سردسیر بروید، چه می‌کنید؟ وسایلِ موردِ نیازِ مقصد را برداشته و حرکت‌می‌کنید! حین سفر و بودن درمنطقه، کم‌کم برشما تاثیرمی‌گذارد و رفتارمناسب آنجا را پیشه می‌کنید تا آسیب نبینید و بیشترمنتفع گردید! اگرهم چنین نکنید لطمه دیده و لذتی نمی‌برید! یعنی حرکتِ شما ازجایِ‌قبل به مکانِ‌فعلی موجب‌شده که فرهنگ، آداب و رفتارِ زندگی‌تان تغییرکند! نتیجه اینکه: فرهنگ و آداب و رفتار، اصل‌نیستند بلکه تبعه هستند! لذا اندیشمندِ صالح باید از این قانونِ طبیعی برایِ اصلاح خود و جامعه، بهره ببرد!

متاسفانه ما برایِ فرهنگ و امثالهم اصالت قائلیم! درحالیکه فرهنگ و هنر و سبکِ ‌زندگی و… تبعۀ حرکت هستند! پس اگرمی‏‌خواهیم که منش و روشهای مضر اصلاح‌شوند، باید جامعه را درمسیرِ صحیحِ قرآنی، حرکت دهیم، چون اینها تبعۀ حرکتند! حتی فرهنگِ مهدوی، تبعۀ حرکتِ مهدوی است!

لذا مدام باید به جامعه حرکت دهیم! حرکتی مهدوی، تا به آرمانها و ارزشهای‌مان برسیم! نه اینکه جامعه را ساکن نگه داشته، تعجب‌کنیم از ناهنجاریها!!

جداً فکرکنیم چگونه می‌توان درجامعه، حرکتِ مهدوی ایجاد کرد؟ ما این را بشدت نیاز داریم! اگر این مهم انجام شود، فرهنگِ مهدوی سیطره می‌یابد؛ سبکِ ‌زندگیِ مهدوی، هنرِمهدوی، سینمایِ مهدوی… همۀ ارزشها میآیند!

مدیران ارشد جامعه درهرسطحی باید همت‌کنند زیرمجموعه‌شان به حرکت درآیند، آن هم درمسیرِحرکتِ مهدوی برایِ جامعۀ موردِ رضایتِ منجی‌عج! تا از مغضوبٌ عليهم، یا ضالّين نباشیم بلکه درصِراطَ الَّذينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ باشیم!

یکی از روشهایِ قویِ قرآنی اینستکه انسانها باورکنند که همواره درمحضرِخالق‌شان هستند و بسویِ نشئِۀ بعدی درحرکتند! و اگرغفلت کنند ضربات سختی را باید در دنیا و آخرت تحمل کنند! البته درمحضربودن را با تخیل، اشتباه نگیریم! خداوند تأکید می‌کند:

وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ وَنَعْلَمُ مَا تُوَسْوِسُ بِهِ نَفْسُهُ وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ{ق16}

و همانا ما انسان را آفريديم، و مى‌دانيم كه نفس او چه وسوسه‌اى به او مى‌كند، و ما از رشته رگ‌ها به او نزديك‌تريم

وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ فَلْيَسْتَجِيبُوا لِي وَ لْيُؤْمِنُوا بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ{186 بقره}

و چون بندگان من ازتو دربارۀ من بپرسند، همانا من [به آنها] نزديكم و دعاىِ دعاكننده را وقتیكه مرا بخواند پاسخ مى‌دهم، پس آنها نيز دعوت مرا اجابت كنند و به من ايمان بياورند، باشد كه راه يابند

اگرتخیل باشد، آدمی نباید عکس‏ العمل ببیند! درحالیکه استجابت دعا را همه‌مان بارها تجربه کرده‌ایم! پس بیاییم سعیِ جامعه را، تلاشِ محققانمان را رویِ حرکت‌دادنِ جامعه متمرکزکنیم!

نخِ تسبیح، حرکت است! با استفاده از آیۀ نخست سورۀ ابراهیم (ع): حرکت، از ظلمات به نور! از یک نقطۀ نشیبِ پست، به یک فرازِعالی حرکت‌کردن! کُلِّ ماجرایِ امام‌حسین علیه‌السّلام هم همین است! از ظلماتِ یزیدی درمکه و مدینه، بسویِ کربلا رفتن، و با شهادت، برصراطِ العزیز الحمید قرارگرفتن!

ما امتِ رسول الله ص نیز بوسیلۀ این قرآن، باید از ظلمتها بسویِ نور حرکت‌کنیم، تا به صراطِ‌ العزیز الحمید برسیم أَنْ أَخْرِجْ قَوْمَكَ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ وَ ذَكِّرْهُمْ بِأَيَّامِ اللَّهِ…{ابراهیم 5}

انوشه گیلانی نژاد    ۱۴۰۰/۰۶/۰۳

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

آواهنگ/ با نور تو جان دوخته بر مهر وفایت

جان ها همه قربان تو من هم به فدایت

آل سعود قرآن را برای جلب رضایت رژیم صهیونیستی تحریف می‌کند

عربستان رژیم صهیونیستی، قرآن را تحریف می‌کند

5 دیدگاه

  1. سلام برشما
    بنیانگذار کبیر انقلاب حضرت امام خمینی ره به زیبایی و با اشراف کامل به این ماجرا و در اواخر عمر شریفشان فرمودند؛ انقلاب مردم ایران نقطه شروع انقلاب جهان اسلام به پرچمداری حضرت حجت ارواحنا فداه است.
    خلف صالح ایشان امام خامنه ای عزیز هم با صدور بیانیه گام دوم انقلاب و دعوت همگان به حرکت در این مسیر، زمینه سازی ظهور خورشید عظمای ولایت عج را به عنوان هدف اصلی انقلاب اسلامی تعریف فرمودند و این جز با یک حرکت جدی در این مسیر میسر نخواهد شد.
    از نگاه قرآنی شما بسیار بهره مند شدم. ان شاالله سرباز مهدی عج و زمینه ساز ظهور و شاد کننده دل مادر بزرگوار ایشان سلام الله علیها باشیم.

  2. سلام علیکم خدا قوت

  3. سلام علیکم
    جزاکم الله خیرا
    در آیه اخرج قومک من الظلمات الی النور، خداوند به یک ولی الهی می فرمایند شما قوم را از ظلما بسوی نور خارج کن. در آیه آخر آیه الکرسی نیز می فرماید خدا مؤمنین را از ظلمات بسوی نور خارج می کند. احتمالا الگوی حرکت جامعه، الگویی مبتنی بر ولی الهی است. انسان ها باید بسوی ولی سوق داده شوند. ولایت آشنا شوند. ولایت دیده شوند. ولایت چشیده شوند و نهایتا با ولی همراه و همگام شوند ان شاء الله

  4. سید مهدی میرجعفری

    بسم الله الرحمن الرحیم
    سلام علیکم و رحمه الله
    صبح شما بخیر و آخر هفته شما پر برکت انشاء الله

    وصیت پیامبر اکرم (ص) به امیر مومنان علی(ع):
    یَاعَلِيُّ!عَلَیکَ بِالصِّدقِ، وَلَاتَخرُج مِن فیکَ کِذبَةُُ أَبَداً، وَلَاتَجتَرِئَنَّ عَلَی خِیَانَةِِ أَبَداً، وَالخَوفِ مِنَ اللهِ کَأَنَّکَ تَرَاهُ.وَابذُل مَالَکَ وَ نَفسَکَ دُونَ دینِکَ،وَ عَلَیکَ بِمَحَاسِنِ الأَخلَاقِ فَارکَبهَا،وَ عَلَیکَ بِمَسَاوِي الأَخلَاقِ فَاجتَنِبهَا:
    ای علی! بر تو باد به سخن راستی و صدق در گفتار، و هیچگاه از دهانت دروغی سر نزند،
    مبادا در خیانت به کسی جرأت نمایی،
    ازخدا چنان بترس که گویی او رامی بینی،
    مال و جانت را در راه دینت نثار کن،
    بر تو باد به تمسّک به اخلاق نیکوکه با آن خودرا بیارایی، و اجتناب از کاهای ناشایست که از آنها دوری کنی
    (تحف العقول ص ۸)

  5. چهل روز پیش یکی از دوستانم دراثر حادثه رانندگی برحمت خدا رفت و همسرش که دوست همسرم هست طی تماسی تلفنی داشت از مشکلات ومصائبی که تحمل کرده و برسرش امده ابراز شکوه میکرد و الماس دعا داشت انچه که دراین میان مرا منقلب کرد این بود که به همسر گفت فلانی هر روز بعد از فوت همسرم یک مصیبت بسرم داره میاد و من هنوز نتونستم معنی صبر را بفهمم و برام معلوم ومفهوم نیست صبر دراین ماجرا چی هست و چگونه میتوانم دراین ماجرا که هرلحظه اش یه اتفاقی درد اور برام میافته را تحمل کنم و صبر نمایم …

    بخود گفتم این خانم یک مصیبتی بهشون وارد شده که همسرش طی یک تصادفی از دست رفته وبسیاری از همشهریان وخانواده اش و دوستانش درکنارش هستند و تمام قد ازایشان حمایت کرده درامراین مصیبت درکنارشان بوده و دلداریش میدهند با این حال میفرمودند که معنی صبر برایم نا مانوس است و توان صبر کردن ندارد حالا دلتون کجا رفت ؟

    اری منم همینطور

    اربعین را پشت سرگذاشتیم و این ایام یاداور حماسه آن ابر زنی هست که جز خاندان وحی توان درک عظمتش را نداشته وفقط از چنین تربیت الهی چنین عظمتی برمیاید که با دیدن دریایی از طوفان مصائب دراوج ستم بارگی های دشمن دراوج وحشیگریهای قلدرهای سفاک ودرنده که خود به تنهایی ۱۸ عزیز نورانیش را پاره پاره بر زمینهای گرم کربلا غرق درخون دیده است یکه وتنها در برابر تمام دنیا طلبان میایستد و میگوید :

    ندیدم بجز زیبایی

    براستی این زن تعریف جدیدی از هویت انسانی زن در تاریخ نظام بشر ارائه داده است .
    شخصیتی که درعین رفیع بودن و غیر قابل درک دارای این تضاد هست که بشدت قابل ستایش و مناسب برای الگو برداری است
    گویا خلقتش از برای همین هدف بوده تا انسانها نا امیدی را برسمیت نشناسند همواره راه بسوی نور ببرند

    براستی این خانواده که ما انها را آل الله میشناسیم حقیقت سلام و اسلام را برای ابد به جهانیان معرفی فرمودند و مظهر تام وتمام آیین مسلمانی هستند و بس .

    خاندانی هستند که همه مردم به ان مبتلا میشوند
    انها که اهل اطاعت از انها باشند نجات میابند و هرکسی که اطاعت نکند هلاک خواهند شد

    براستی ممنون ازاینکه اقای ما شدید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.