سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / نکاتی در مورد سد گتوند و دروغگویی مجدد اصلاح‌طلبان*

نکاتی در مورد سد گتوند و دروغگویی مجدد اصلاح‌طلبان*

نکاتی در مورد سد گتوند و دروغگویی مجدد اصلاح‌طلبان*

👈سد گتوند، احداث شده بر روی رود کارون، دومین دریاچه مصنوعی بزرگ کشور، پس از سد کرخه است.

👈هدف از احداث سد و نیروگاه گتوند، تأمین بخشی از برق و همچنین کنترل سیلابهای فصلی کارون و نیز تنظیم آب کشاورزی پایین‌دست بوده است.

👈طرح اولیه این سد متعلق به آمریکایی‌ها و قبل از انقلاب است و پنج دولت پس از انقلاب، درگیر آن بوده‌اند.

👈شروع به ساخت سد گتوند هم از فروردین ۱۳۷۶ به دستور هاشمی‌رفسنجانی، رئیس جمهوری وقت در پایان دولتش بود.

👈مهم‌ترین چالش ایجاد شده پیرامون این سد، بحث وجود گنبدها و رگه‌های نمکی در اطراف محل آبگیری سد به دلیل مکان‌یابی نامناسب سد در دوره رفسنجانی بوده است، که پس از آبگیری سد به زیر آب رفته و منجر به افزایش شوری آب در پایین‌دست این سد شده است؛ به عبارتی با اشتباه مهندسی، بخش بزرگی از آب خوزستان را شورتر کردند و مشکلات کشاورزی پدید آمد.

👈 در زمان طراحی و شروع عملیات اجرایی بیژن زنگنه به عنوان وزیر نیرو و هادی منافی به عنوان رییس سازمان محیط زیست مشغول فعالیت بودند که ژنرال! زنگنه بعدها در دولت‌های خاتمی و روحانی، وزیر نفت شد.

👈در زمان ساخت قسمت اصلی سد (تونل ها و گالری های سد)، در زمان خاتمی هم، حبیب‌اله بیطرف، وزیر نیرو و معصومه ابتکار، رییس سازمان محیط زیست بود.

👈 در پایان دولت خاتمی متوجه اشتباهاتی شدند که طی مطالعاتی که در سال ۱۳۸۳ آغاز شد، مشخص شد که آب این سد در معرض خطر شور شدن است که اگر مطالعات سال ۱۳۸۳ در سال ۱۳۷۵ انجام می‌شد، چه بسا اجرای این سد، اصلا تصویب نمی‌شد و ظاهرا کلنگزنی احداث سد گتوند توسط رفسنجانی، قبل از اتمام فاز مطالعاتی پروژه انجام شده بود و جانمایی سد گتوند در نزدیکی معدن نمک، از ابتدا اشتباه بود.

👈در زمان دولت احمدی‌نژاد، سعی کردند تا روی تپه نمکی نزدیک سد، این دسته گل دولت‌های سازندگی و اصلاحات، پتوی رسی بکشند تا مقداری از مشکل حل شود که در پی اقدامات انجام شده، میزان شوری آب تا حدی کاهش یافت.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

کارگزاران: جبهه اصلاحات نه جرئت تحریم دارد و نه ارائه لیست

اظهارات تند محسن آرمین نایب رئیس جبهه اصلاحات

طنز/ کدوم طوطی‌؟!

حزب کارگزاران و اصلاح‌طلبان و نهضت آزادی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.