سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / نیروهای آمریکایی از افغانستان به یمن رفتند!

نیروهای آمریکایی از افغانستان به یمن رفتند!

اخیرا نظامیان آمریکایی مستقر در افغانستان، خاک این کشور را ترک کردند. یک مقام پنتاگون روز دوشنبه هفته جاری گفت که ۹۵ درصد از روند خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان تکمیل شده است. «جوبایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا‌، نیز اعلام کرد قصد دارد حضور نظامی آمریکا در خاورمیانه را کاهش دهد. اما به نظر می‌رسد در عرصه میدانی، واقعیت‌ها به گونه دیگری رقم می‌خورد و نظامیان آمریکایی خارج شده از افغانستان به یمن رفته‌اند.
«وکاله الصحافه الیمنیه» گزارش داد، بخشی از نیروهای آمریکایی که افغانستان را ترک کرده‌اند، به فرودگاه عدن در جنوب یمن رسیده‌اند و از آنجا به سمت استان «لحج» رفته‌اند. همچنین، آمریکا دوشنبه هفته جاری (۲۱ تیرماه) ده‌ها خودروی نظامی، پهپاد‌، سامانه پاتریوت و اتاق عملیات میدانی را به پایگاه العند منتقل کرده است. در همین زمینه، منابع محلی در استان لحج اعلام کردند، عربستان پس از ورود نظامیان آمریکایی، نیروهای اماراتی در پایگاه نظامی العند را مجبور به ترک این پایگاه کرده است. این منابع تأکید کردند، نیروهای اماراتی با بالگردهای نظامی، این پایگاه را در میان شعارهایی علیه حضورشان در العند ترک کردند.
طبق این گزارش، نیروهای سعودی در کنار افراد مسلح از قبایل «الصبیحه»‌،تسلط خود را بر پایگاه العند تثبیت کرده‌اند. وب‌سایت «الخبر الیمنی» هم در این رابطه نوشت، پایگاه العند که مهم‌ترین پایگاه در خلیج عدن است، طی روزهای گذشته شاهد درگیری‌هایی میان نیروهای اماراتی و نیروهای وابسته به سعودی بوده است. اما در نهایت، نیروهای اماراتی مجبور به ترک پایگاه شدند. این وب‌سایت ادامه داد، درگیری‌های مذکور، همزمان با ورود نیروهای آمریکایی به العند اتفاق افتاد و انتقال این نیروها به پایگاه مذکور نیز همزمان با شکست القاعده و داعش در استان «البیضاء» (مرکز یمن) انجام شد.
ارتش دولت مستعفی یمن (متحد ریاض) و متحدانش از یازدهم تیرماه عملیاتی نظامی موسوم به «النجم الثاقب» را در استان البیضاء، واقع در مرکز یمن، آغاز کردند و مانور تبلیغاتی زیادی هم در بارۀ آن دادند. اما ارتش و کمیته‌های مردمی یمن موفق شدند در یک ضد حمله به ائتلاف سعودی در این استان، بخش‌های مهمی در این جبهه، از جمله شهر «الزاهر»، را پس‌ بگیرند. خبر دیگر اینکه، شورای عالی سیاسی یمن به ریاست «مهدی المشاط»، با برگزاری نشستی، نقش سازمان ملل و عملکرد فرستاده‌های این سازمان به این کشور را بررسی کرد. این نهاد یمنی با انتشار بیانیه‌ای، خواستار «عدم تکرار تجربه‌های شکست خورده فرستاده‌های بین‌المللی» شد و تأکید کرد که این فرستاده‌ها باید نقش خود را ایفا کنند. شبکه خبری المسیره، ضمن نقل این بیانیه گزارش داد، این فرستاده‌ها نباید فقط به ناقل پیام تبدیل شوند و تحت فشار آمریکا‌، از ائتلاف متجاوز جانبداری کنند. شورای عالی سیاسی یمن با اعلام اینکه «ملت ما از توطئه‌های آمریکا و درخواست‌های دروغین صلح، خسته شده است»، تصریح کرد، تلاش ائتلاف سعودی برای افزایش تنش در مناطق مختلف یمن، راهی جز شکست ندارد.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

شهیداحمد پلارک / راز شهادت «شهید عطری» چه بود؟

شهید سید احمد پلارک از مزار این شهید بوی گلاب به مشام می‌رسد

سرنگونی پهپاد ۳۲ میلیون دلاری آمریکا در سواحل یمن

پهپاد ام‌کیو-۹

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.