سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / چمران: در سه دوره‌ای که در شورای شهر بودیم وعده‌ای ندادیم که عملی نشود

چمران: در سه دوره‌ای که در شورای شهر بودیم وعده‌ای ندادیم که عملی نشود

عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی گفت: در سه دوره‌ای که در شورای شهر بودیم وعده ای ندادیم که عملی نشود و باز هم وعده‌ای نمی‌دهیم که عملی شود.

 مهدی چمران رئیس سابق شورای اسلامی شهر تهران و عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی، در برنامه زنده «وقت انتخاب» که دوشنبه شب (3 خرداد 1400)  از صفحه اینستاگرام این خبرگزاری پخش شد، به سوالات مجریان برنامه در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، مدیریت شهری و مسائل مرتبط با انتخابات آینده پاسخ گفت.

مهمترین محورهای سخنان مهدی چمران به این شرح است:

– متاسفانه نوعی رکود و سکون در پروژه‌های تهران به وجود آمده است و شاید یک علتش این بوده که هرچی پل و اتوبان لازم بود، قبلا ساخته شده است، البته برخی عرصه‌ها هنوز مانده است.

– آن زمان سالی 15 هزار میلیارد تومان اعتبار داشتیم و این پروژه‌ها اجرا می‌شد، اما الان با سالی حدود 30 هزار میلیار د تومان اعتبار، دیگر آن پروژه‌ها اجرا نمی‌شود.

– در خصوص مترو، جور دولت‌های مختلف را شهرداری‌ها کشیده‌اند و توانسته‌اند 200 کیلومتر از خطوط مترو را طی سال‌های اخیر بسازند.

– 90 الی 92 درصد خطوط مترو تمام شده بود و آماده افتتاح بود، گفتم بگذارید کاملتر شود و برای دوره بعدی هم چیزی برای افتتاح باشد.

– در رابطه با خرید اتوبوس‌ها، وزارت کشور باید 82.5 درصد هزینه خرید آن را بپردازد؛‌ الان چند سال است که دولت این پرداختی را نه به شهر تهران و نه به هیچ شهر دیگری نداشته است.

– در سال 85 یا 86 در آغاز فصل پاییز و مدارس، اتوبوس کم داشتیم؛ رفتیم در دولت وقت صحبت کردیم و با کمک دولت هزار دستگاه اتوبوس به شهرداری تهران دادند، اما در سال‌های بعد این اتفاق نیفتاد و در سال‌های اخیر هم که حتی یک اتوبوس از دولت به شهرداری تهران نداده اند.

اگر فروش تراکم در تهران متوقف شده، پس این 40 هزار میلیارد تومان درآمد از کجا آمده است؟! البته شهرفروشی با فروش قانونی تراکم فرق دارد. حدود 65 درصد بودجه شهرداری فعلی تهران از فروش تراکم و عوارض آن است.

– درباره انتخابات ریاست جمهوری، در خصوص جناب آقای رئیسی قبل و بعد از نام‌نویسی، اجماع ایجاد شد و حتی خیلی از نامزدها این بحث را داشتند که در صورت آمدن ایشان، ما کنار می‌رویم. باز هم باید صحبت شود که از تعداد نامزدها کاسته شود که به نفع ایشان کنار بروند، اما صحبتی به صورت سازماندهی شده از قبل در این خصوص نبوده است.

سوال مجری: رقیب رئیسی کیست؟

چمران: خود ایشان گفت رقیب من، فساد و ناکارآمدی است؛ البته باید صبر کنیم شورای نگهبان اسامی را اعلام کند تا ببینیم چه کسانی در مقابل ایشان هستند.

سوال مجری: لیست شورای شهر تهران کِی نهایی می‌شود؟

چمران: در همه شهرها مجمع عمومی تعیین کردیم و در تهران نیز حدود 60 هزار نفر در مجمع عمومی ثبت‌نام کردند. این افراد فهرست نامزدها را که حدود 320 نفر است بررسی کرده‌اند و احتمالا تا سه‌شنبه و چهارشنبه این هفته رای نهایی را بدهند؛ بنابراین نه می‌دانیم چه کسانی برای حضور در لیست رای می‌آورند و نه می‌دانیم چه کسانی سرلیست می‌شوند.

– این تصمیم را نداریم که اگر فرد سرشناسی در مجمع عمومی رای نیاورد، او را وارد لیست کنیم؛ کما اینکه در انتخابات مجلس هم این بنا را نداشتیم و آنچه ما در لیست قرار دادیم، نتیجه رای بود و بعدا در نتیجه وحدت با گروههای دیگر، افراد دیگری اضافه شدند.

سوال مجری: اصولگرایان در تهران چند لیست دارند؟

چمران: کار خوبی صورت نگرفته  و من خوشحال نیستم که چند لیست شکل بگیرد؛ البته عده‌ای این را نقطه مثبت یک کشور دموکراتیک می‌دانند. عده‌ای از دوستان از شورای وحدت و جبهه پایداری و … لیست‌هایی داده‌اند.

– حدود 12 گروه در شورای ائتلاف هستند که انتظار داریم همه کمک کنند تا به یک فهرست برسیم که مردم هم سردرگم نشوند.

سوال: گزینه شهرداری‌تان کیست؟

مجری: الان نمی‌دانم؛ افرادی مطرح هستند و بررسی شده‌اند، ولی باید صبر کنیم تا ببینیم چه پیش می‌آیند.

سوال مجری: نظرتان راجع به بغض آقای جهانگیری در هنگام ثبت‌نام چیست؟ (بعد از پخش یک گزارش از نظرات مردم)

چمران: بهترین نظر را مردم دادند.

– در سه دوره‌ای که در شورای شهر بودیم وعده ای ندادیم که عملی نشود و باز هم وعده‌ای نمی‌دهیم که عملی شود.

– همیشه جمعه‌ها بعدازظهر در منطقه ای از شهر، پیاده قدم می‌زدم تا هنگام اذان مغرب؛ تنها می‌رفتم و یک کیسه نایلونی هم برای جمع‌آوری نامه ها همراه داشتم، اما هیچوقت به دنبال کار نمایشی و دوربین آوردن و … نبودیم.

سوال مجری: اگر دوباره به شورا بروید، چه کار انجام نشده‌ای را انجام می‌دهید؟

چمران: وظیفه ماست که پروژه‌های نیمه‌تمام را انجام دهیم که پروژه همت یکی از آنهاست که باید تا میدان 9 دی و اتوبان خلیج فارس برسد.

سوال مجری: برخی معتقدند هرکسی رئیس جمهور بعدی شود، با توجه به تعدد مشکلات اقتصادی، این احتمال وجود دارد محبوبیتش سریع افت کند؛ نظر شما چیست؟

چمران: این مسئله باید برای مردم تبیین شود که حجم مشکلات زیاد است و اصلاح آنها برای رئیس جمهور بعدی از هر جناحی باشد، زمان‌بر است و ساده نیست، ولی قطعا هرکسی آمد، باید به گونه ای برنامه‌ریزی کند که در کوتاهترین زمان مشکلات را دنبال و حل کند.

سوال مجری: در فضای مجازی هشتگ «دولت سوم روحانی» مطرح شده؛ برخی معتقدند آمدن دکتر لاریجانی ادامه دولت روحانی است؛ شما چقدر موافقید؟

چمران: چون هنوز ایشان پا به میدان رقابت جدی نگذاشته، ‌نمی‌توانم قضاوت صحیحی بکنم؛ ولی اگر قرار است آنچه در مجلس گذشت تکرار شود، به معنای ادامه دولت فعلی است، مگر اینکه بخواهند مشی خود را عوض کنند.

– اقتصاد نه پادگان است و نه دادگاه و نه مانند تصویب 20 دقیقه ای در مجلس! اقتصاد یک علم است و اصول خودش را دارد.

سوال مجری: شما به چه کسی رأی می‌دهید؟

چمران: الان که نمی‌توانم بویم؛ ولی ما همه استقبال کردیم از اینکه آقای رئیسی بیاید و امیدواریم ایشان موفق شوند.

– از تشکیل دولت سوم روحانی نه خوشحال می‌شویم و نه بغض می‌کنیم؛ باید کار مثبتی انجام دهیم.

سوال مجری: اگر عضو شورای نهبان بودید چه کسی را رد می‌کردید؟

چمران: شورای نگهبان پرونده ها را بررسی می‌کند و نظر می‌دهد؛ فکر نمی‌کنم خود اعضای شورا هم قبل از بررسی پرونده‌ها، راجع به کسی نظر نداشته باشند.

سوال مجری: فکر می‌کنید این دوره هم کسی «تَکرار» بکند؟

چمران: چه تَکرار بشود و چه نشود، تاثیری نخواهد داشت.

سوال مجری:: نظرتان راجع به بیانیه آقای احمدی‌نژاد در هنگام ثبت‌نام چیست؟

– همه به اندازه کافی صحبت کرده‌اند؛ اجازه بدهید دیگر صحبت نکنیم.

سوال مجری: انتقادی که به شما وارد است این است که بعد از سه دوره حضور در شورای شهر، چرا برای چهارمین بار ثبت‌نام کرده اید؟ آیا نمی‌شد برای یک فرد جوان‌تر راه را باز کرد؟

چمران: واقعا قصد حضور نداشتم، ولی وقتی جلو آمدیم و شرایط انتخابات و تشتت‌ها را دیدیم و مشورت‌های دوستان هم مطرح شد که دوره قبل، برای مردم نماد کارآمدی و تلاش بوده، گفتند که اگر آن تیم بیاید می‌تواند با تجریه ای که دارد نظر مردم را جلب کنند.

– البته تلاش داریم نیمی از شورای شهر تهران، افراد جوان باشند؛ البته جوانان با تجربه و تحصیلات مرتبط و اینکه بتوانند بعنوان نماینده کل جامعه کار کنند.

– در دوره دومی که به شورا آمدیم، کاری کردیم که چند دوره بعد مجلس آن را قانون کرد؛ دفترچه ای را که به وزرا می‌دادند که اموالشان را اعلام کنند، به اعضای شورا که 15 نفر بودند دادیم و پُر کردند، هرچند الزام قانونی نداشتیم؛ اگر این دوره هم بودیم تلاش می‌کنیم این کار را بکنیم.

– در خصوص کسانی از گزینه‌های احتمالی نامزدی شورای شهر که گفته می‌شود مسائل و شبهات مالی دارند، وقتی هیات نظارت آنها را بررسی می‌کند و مراجع چهارگانه تایید می‌کند، ما نمی‌توانیم چیز اضافه‌تری بگوییم.

– اگر متوجه بشویم کسانی درباره اموال و شبهات مالی‌شان دنبال فریبکاری هستند، حتما با آنها برخورد می‌کنیم.

سوال مجری: کسری بودجه دولت حتما به شهرداری تهران هم تسری خواهد یافت؛ برای حل آن چه کار خواهید کرد؟

چمران: شهرداری‌ها به طور کلی از عوارض شهری استفاده می‌کنند و بودجه‌شان را تامین می‌کنند و دولت هم آن را به خود شهرداری‌ها پرداخت می‌کند. لذا در بودجه عادی شهرداری‌ها اعتبار دولتی نداریم که کسری تاثیرگذار باشد.

– در سال 92 بودجه شهر تهران حدود 12 هزار میلیارد تومان بود و بودجه عمرانی تخصیص یافته کل کشور هم همینقدر بود.

– البته برخی کمک‌ها باید از جانب دولت پرداخت شود؛ مثل مترو و اتوبوس که اگر کمک نشود، مشکل‌ساز می‌شود.

سوال مجری: برخی مدعی بدهی سنگین شهرداری تهران در سال 96  و یا عدم مطالعه کافی درباره پروژه‌هایی مثل پل صدر هستند؛ نظر شما چیست؟

– اینکه مطالعه درست انجام نشده، منظورشان چیست؟ حداقل خود ما سه سال مطالعه کردیم و قرار بود تونل ساخته شود، اما بعد از مطالعه کارشناسی و عمیق، تصمیم گرفته شد به این صورت اجرا شود. حتی 40 نسخه علمی مطالعاتی در این خصوص بیرون داده شد، هرچند ممکن است عده‌ای نظر دیگری داشته باشند.

– مشکل الان متروی تهران کمبود تونل نیست؛ بلکه کمبود واگن است. الان فاصله حرکت قطارها زیاد است و می‌تواند به 3 دقیقه کاهش یابد، ولی الان چند سال است هیچ واگنی اضافه نشده است.

– در خصوص شبهات مربوط به بدهی شهرداری تهران در سال 96 و در هنگام تحویل به شورای جدید، حدود 16 هزار میلیارد تومان بدهی قطعی شهرداری تهران بوده که با حضور حسابرس دولتی اعلام شد؛‌ البته 15 هزار میلیارد تومان از این، بخاطر طلب از دولت بوده که اگر می‌دادند، حدود هزار میلیارد تومان باقی می‌ماند.

سوال مجری: مردم پرسیده‌آند تابحال شده کار آقای چمران به شهرداری بیفتد یا بساط پهن کنند و یک مامور سد معبر با ایشان برخورد کند؟

– بارها این‌ها را دیده‌ام و در دوره شورا با شهرداری‌ هم صحبت کرده بودیم؛ البته این بحث‌ها عمیق و دوطرفه است. این مسائل قابل حل است، ولی بیشتر به وضع اقتصاد مردم بستگی دارد.

سوال مجری: در قصه املاک نجومی حق با کی بود؟

– تعبیر “نجومی” خلاف است؛ این را در برابر حقوق‌های نجومی درست کردند تا قبح آن حقوق‌ها کم شود. لیستی که دادند حدود 180 تا ملک بود که 40 مورد آن اصلا چنین معاملاتی که ادعا می‌شد نداشتند و درباره مابقی هم دوبار هم من نامه نوشتم و هم شهردار به رئیس قوه قضائیه نامه نوشت که بیایند و بررسی کنند که یکی یکی بررسی کردند و گفتند خیلی‌ها قیمتش همین بوده و درباره چند مورد هم گفتند چند درصد زیاد تخفیف دادید که پول تخفیف‌های اضافه برگردانده شد که همه اختلاف آن چند میلیارد بیشتر نبود.

سوال مجری: مردم پرسیده‌اند از پرونده آقای عیسی شریفی چه می‌دانید؟

چمران: این اصلا در ارتباط با شهرداری نبوده و در دادگاه نظامی هم بررسی شده و ما هیچ اطلاعی از آنچه می‌گذشته نداشتیم و هنوز هم چیزی از نقش شهرداری ارائه نداده‌اند. اگر چیزی هست، خواهش میکنیم به دادگاه بدهند. ما هم معتقدیم اگر تخلفی بوده باید برخورد شود.

سوال مجری: پیش‌بینی شما این است که شورای شهر نصیب اصولگرایان می‌شود یا اصلاح‌طلبان؟

چمران: نمی‌دانم؛ فضای عمومی یکباره تغییر می‌کند و این را در 84 و 92 دیده‌ایم. پیش‌بینی‌هایی هم که می‌شود، نوعی خوش‌بینی و بیان امیال شخصی است.

سوال مجری: آیا می‌توان انتخاب شهردار را به مردم سپرد؟

چمران: اینکه شهردار را مردم انتخاب کنند، خیلی خوب است تا اینکه به صورت دو درجه‌ای انتخاب شود؛ ولی در شهرهای بزرگ مثل تهران شهردار باید متخصص و مدیر برای شهر باشد، نباید سیاسی باشد. علت موفقیت شورای شهر در زمان ما هم این بود که اجازه نمی‌دادیم سیاسی شود.

– انتخاب شهردار برای شهری 10 میلیون نفری توسط مردم کار ساده‌ای نیست؛ از این جهت ترجیح می‌دهیم شورا انتخاب کند، البته به شرط اینکه ایده‌اش سیاسی نباشد و تخصصی عمل کند.

سوال مجری: منزلتان کجاست؟ چه خودرویی دارید؟

چمران: یک آپارتمان در مناطق مرکزی شهر تهران دارم و با وجود آنکه از سال 42 بیش از 1000 خانه در تهران طراحی کرده ام و ساخته‌ام، فقط همین را دارم

– یک اتوموبیل پژوی معمولی دارم و لکسوس و اینها هم ندارم و خودم سوار می‌شوم الحمدلله هیچ چیز دیگری هم ندارم.

– بچه هایم در تهران زندگی می‌کنند؛ جز کربلا و مکه هم جایی نرفته ایم.

سوال مجری: اگر کسی فرزندش در خارج از ایران زندگی می‌کند، می‌تواند مسئولیت کلان در کشور داشته باشد؟

– اگر درس می‌خواند مخالفتی ندارم، به شرط اینکه بیاید و به سطح علمی کشور کمک کند؛ اما اینکه بخواهد آنجاها زندگی کند، بحث دیگری است. گفته می‌شود کسانی که مسئولیت سیاسی بالایی دارند، نباید فرزندانشان آنجا زندگی کنند.

 

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

بازتاب عملیات وعده صادق در ترکیه

حمله پهپادی و موشکی ایران به رژیم صهیونسیتی

شعر/ سروده افشین علا در حمایت از “وعده صادق”

عملیات وعده صادق ایران علیه اسرائیل

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.