سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / مذاکرات وین در بن‌بست

مذاکرات وین در بن‌بست

به نظر می‌رسد آمریکا با حفظ این تحریم‌ها به بهانه های مختلف درصدد تحمیل برجامی به مراتب ضعیف تر از برجام سال ۲۰۱۵ به ایران است که عملا هیچگونه گشایشی در اقتصاد ایران ایجاد نخواهد کرد.

بیش از یک و نیم ماه از زمانی که علی اکبر صالحی وعده داد «یک هفته صبر کنید بحث برجام مشخص می‌شود» گذشته است. در این مدت مقامات دولتی دیگر نیز چنین وعده‌های مشابهی را داده‌اند. عباس عراقچی از خوب پیش رفتن مذاکرات گفته و حتی کار به جایی رسیده است که حسن روحانی پایان تحریم آمریکا را اعلام کرد! این صحبت‌ها درست در مقابل گفته‌های آمریکایی‌ها و اخبار درز کرده از مذاکرات وین است. در اخرین مورد هم امروز رئیس دولت گفته است ما وارد هیچ مذاکره‌ای نشدیم جز اینکه در آن پیروز بودیم! اما واقعیات چیز دیگری میگوید و آنگونه که عراقچی از «حل نشدن موضوعات کلیدی» در مذاکرات وین سخن گفته نشان می‌دهد مذاکرات عملا گره خورده است.

مذاکرات حدود دو هفته ای هست که بدون وقفه در وین پیگیری می‌شود. اما با وجود خوش‌بینی‌های ابتدایی هنوز دود سفیدی از وین بلند نشده و طرف مقابل حاضر به بازگشت بدون چون و چرا به تعهدات برجامی‌اش نیست.

عباس عراقچی، معاون وزارت خارجه می‌گوید در مذاکرات غیرمستقیم با آمریکا در وین برای احیای توافق هسته ای برجام پیشرفت‌هایی خوبی انجام شده اما «چند موضوع کلیدی وجود دارد که باید حل شود»

 حسن روحانی هم امروز با بیان اینکه می خواهیم تحریم‌ها را برداریم اما برخی گریه و زاری می کنند گفت: «واقعا عجیب است که وقتی می خواهیم تحریم را برداریم یک عده مرثیه می خوانند و ناراحت می شوند. مرثیه خوانی برای زندگی مردم با روضه خوانی برای تحریم قابل جمع نیست. نمی شود بگویند هم به فکر مردمیم ولی وقتی قرار است تحریم را برداریم ناراحت شوند.»

وی اضافه کرد: «چرا از مذاکرات وین ناراحتید؟ هی می گویند چرا مذاکره می کنید در حالی که این دولت وارد هیچ مذاکره ای نشد جز اینکه در آن پیروز شود.»

فارغ از ادعاهای مطرح شده توسط دولتمردان که تاکنون نتوانسته‌اند مذاکره‌ای موفق در کارنامه خود ثبت کنند، شواهد و یافته‌ها نشان از آن دارد که دولت آمریکا حاضر به رفع همه تحریم‌ها نیست. 

عراقچی نیز از ««موضوعات کلیدی حل نشده» سخن می‌گوید. به نظر می‌رسد از جمله همین موضوعات اصرار آمریکا بر عدم لغو 500 تحریم برجامی است که غربی‌ها از طریق آن می‌خواهند ایران نتواند روابط عادی اقتصادی با کشورها برقرار کند. این درحالی است که زیاده خواهی آمریکا بر خلاف ماده 29برجام، مانع عادی شدن روابط تجاری و اقتصادی ایران با جهان خواهد شد.

همچنین آمریکا بر حفظ ساختار تحریم‌های فلج کننده و به ویژه عدم لغو قانون کاتسا اصرار دارد. آمریکا در تمام طول مذاکرات رفع تحریم‌ از نهادها و افراد باقی مانده در لیست تحریم SDN را به میزان زمان اجرای  برجام رد کرده است.

علاوه بر موضوع باقی ماندن بسیاری از تحریم‌ها آمریکا خواستار تخریب سانتریفیوژهای نسل جدید ایران نیز هست. غربی‌ها در ازای توقف موقت برخی تحریم‌های برجامی، خواستار تخریب سانتریفیوژهای نسل های جدید IR-9 , IR-6 و IR-4 و .. است. این در حالی است که آمریکا حاضر به لغو تحریم‌ها و اجرای تعهدات خود طبق برجام هم نیست. 

به نظر می‌رسد آمریکا با حفظ این تحریم‌ها به بهانه های مختلف درصدد تحمیل برجامی به مراتب ضعیف تر از برجام سال ۲۰۱۵ به ایران است که عملا هیچگونه گشایشی در اقتصاد ایران ایجاد نخواهد کرد.

خبرنگار ایران اینترنشنال نیز این خبر را تایید کرده و در خصوص آخرین تحولات در مذاکرات گفته است «مشکلات اصلی هنوز بر سر جای خود باقی مانده است.» وی همچنین گفت «مشکلات اصلی همان مشکل تحریم‌هایی است که ایالات متحده سرسخت هست و نمی‌خواهد آنها را بردارد. تحریم لیست SDN ، تحریم اشخاص و سازمان‌ها و نهادهایی است که آمریکا آنها را ذیل نقض حقوق بشر، موشکی و تروریسم تحریم کرده از جمله آنهاست.»

 دانلود فیلم 

هدف دولت از کش دادن مذاکرات و تزریق دروغین امیدواری از نتیجه دادن نشست وین چیست؟ 

به نظر می‌رسد کار کردن روی پیشنهادات ناچیز و دست چندم توسط تیم عراقچی و کش دادن مذاکرات بیشتر از اینکه با هدف رفع تحریم‌ها باشد به دنبال شرطی کردن جامعه و دوقطبی‌سازی در کشور است. دولتمردان سعی دارند تا برخلاف اظهارات واضح مقامات آمریکایی شرایط را به گونه‌ای ترسیم کنند که گویی اتفاقات امیدوار کننده‌ای افتاده و جوبایدن واقعا «هلی لی من توبه» گفته است. 

گروگان‌گیری افکارعمومی با این بازی ناپسندیده و نهایتا مقصرنمایی از منتقدان داخلی به دلیل رفع نشدن تحریم‌ها و به نتیجه نرسیدن مذاکرات آن هم در شرایطی که دشمن با حادثه تروریسیتی در نظنز و اعمال تحریم‌های جدید دشمنی خود را به اوج رسانده، گرچه نمی‌تواند منافع ملی را تحقق بخشد، اما احتمالا برای جناح نزدیک به دولت آورده سیاسی خواهد داشت.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

365 روز کیهان را در یک روز بخوانید

سال 1401‌، اولین سال قرن جدید هم در حالی به آخر راه رسید که انبوهی از اتفاقات و رویدادهای شیرین و تلخ در دل خود داشت.

اهداف و انگیزه‌های آمریکا از انفجار عمدی خط لوله نورد استریم

با اذعان «سیمور هرش» روزنامه‌نگار تحقیقی به نقل از منابع آگاه آمریکایی مبنی بر دست داشتن دولت بایدن در انفجار خط لوله «نورد استریم» که گاز روسیه را به اروپا منتقل می‌کرد، این پرونده ابعاد جدیدی پیدا کرده و اهداف آمریکا از وابسته کردن دولت‌های اروپایی به خود و قطع وابستگی آنها از انرژی روسیه بیشتر خود را عیان کرده است. همین‌طور میزان منافع آمریکا از جنگ افروزی بین روسیه و اروپا به خوبی از این اقدام آشکار می‌شود.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.