سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / صوت / قرآن کریم / قرائتی داستانی از انقلاب الهی و آینده پیش رو- قسمت چهارم

قرائتی داستانی از انقلاب الهی و آینده پیش رو- قسمت چهارم

بسم الله الرحمن الرحیم

قرائتی داستانی از انقلاب الهی ایران و آینده پیش‌رو  (قسمت چهارم)

آقا جواد : اگر بخواهیم قرآنی صحبت کنیم، به نظر شما آیه دیگری نیز از قرآن داریم که فرمایش شما را تایید کند؟ آیا واقعا ما قوم خاصی هستیم و خودمان هم خبر نداریم؟ احساس می‌کنم آیات سوره صف به ذهن و دلم خوب نچسبیده. چون دوست دارم بنای فکریم درست و محکم باشه با احتمالات که نمیشه پیش رفت!

آقای سائحی : بله به روی چشم! یه صلواتی ختم کنیم و بریم به یه آیه دیگه در سوره دیگه و در نهایت باز هم بیایم آیه 14 این سوره و تمام.

دوستان از تو گوشی، لطفا آیه 54 سوره مائده رو بیارن : البته حیفه که این آیه رو به تنهایی بخونیم و به آیات قبل، نپردازیم ولی چون فعلا وقتش نیست، به همین آیه اکتفا می‌کنیم.

يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا مَنْ يَرْتَدَّ مِنْكُمْ عَنْ دينِهِ فَسَوْفَ يَأْتِي اللّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَ يُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكافِرينَ يُجاهِدُونَ في سَبيلِ اللّهِ وَ لا يَخافُونَ لَوْمَةَ لائِمٍ ذلِكَ فَضْلُ اللّهِ يُؤْتيهِ مَنْ يَشاءُ وَ اللّهُ واسِعٌ عَليمٌ

ببینید؛ خداوند به مومنین صدرِاسلام می‌فرماید؛ مواظب باشید که از دینتان مرتدّ نشوید که خداوند قوم دیگری را خواهد آورد. اولا اینجا صحبت از ارتداد اعتقادیِ شخصی نیست که در احکام شرع نیز حکمِ مرتدّ، ذکر شده است. بلکه صحبت از رفتار منفی کل قوم در عدم حمایت از دین اسلام است. زیرا جزای کارشان، جایگزینی قوم دیگری برای حمایت از دین اسلام مطرح است. در صدر اسلام، قومِ عرب، قومِ طلایه دار جبهه حق بود که با آن قوم، ظواهر شرع و قرآن گسترش یافت و ملّت‌های مختلفی با تلاش آن‌ها مسلمان شدند اما این شایستگی را از دست دادند و قران، مشخصات قوم جایگزین را به خوبی بیان می‌کند. حالا این مشخصات را با مشخصات قوم در سوره صف به صورت جدولی می‌توانید مقایسه کنید که آیا تطبیق دارد یا نه!

اولین مشخصه این قوم چیست؟ « يُحِبُّهُمْ» در ایه 4 سوره صف نیز داشتیم؛ «إِنَّ اللّهَ يُحِبُّ الَّذينَ»

دومین ویژگی مشترک،  « يُجاهِدُونَ في سَبيلِ اللّهِ» است که با آیه 11 سوره صف « تُجاهِدُونَ في سَبيلِ اللّهِ»

اشتراک دارد.

در اینجا خصوصیات مفصل‌تری از قومِ طلایه دارِ جبهه حق آمده است. خدا دوستشان دارد، آن‌ها نیز خدا را دوست دارند، نسبت به مومنین ذلیل‌اند اما نسبت به کفار، سرکش‌اند. اهل جهاد در سبیل الله هستند، در این مسیر از ملامت هیچ ملامت کننده‌ای نمی‌هراسند و در آخر، خداوند از فضل خود به این قوم می‌دهد و از قِبَل این قوم، این فضل را وسعت و گسترش نیز می‌دهد.

آیا پیش یا پس از انقلاب اسلامی ایران، قومی غیر از ایران را در اسلام می‌توانید بیابید که اینگونه باشند؟

خیلی جالب است که در این آیه، به ملامت شدن این قوم و صفت نترسیدن از ملامت، تصریح شده است. آیا به نظر شما رهبر معظم انقلاب، بهترین مصداق این فراز از آیه نیست؟ این‌همه هجمه‌ها و جوّسازی‌ها و کم‌آوردن‌های برخی افراد در جبهه حق، بر این فراز انطباق ندارد؟ در سال آخر عمر شریف حضرت امام خمینی (ره)، قائم مقام ایشان، ملامت‌گونه به ایشان نامه‌ای نوشتند و رسما کم آوردند و امام را در مسایل جنگ و مملکت، سرزنش کردند و در دوران رهبری مقام معظم رهبری همینطور اوج ریزش‌ها و ملامت افراد انقلابی خصوصا در فتنه‌های سال‌های 78، 88 و …مسایل برجام و… ادامه یافت اما ایشان محکم و استوار، از گام دوم انقلاب صحبت می‌کنند.

بنابراین ملت ایران لازمه که طبق قرآن، ماموریت خودش رو در برنامه الهی به عنوان یک قومِ پیش رو و پیش‌برنده برنامه‌های الهی تا زمان ظهور امام زمان (عج) پیدا کنه و در این راستا قدم برداره و اگر این نظام و به تعبیر حاج اقا صداقت، این ماشین جمهوری اسلامی هرچه بیشتر در این راستا بره، بیش از پیش، دست غیبیی امدادهای الهی رو خواهد دید.

یکی از دوستان : به نظرم این آیه در کنار اون آیات، خوب جا گرفته و قابل فهم‌تر شده.

حاج اقا صداقت : در تایید انقلاب اسلامی ایران، احادیثی هم داریم و نیز در تایید ایمان و صفات ایرانیان، روایاتی نیز وارد شده[1] که حتی دلالت دارد که ایرانیان، اسراییل را نابود خواهند کرد[2]. جالب است که در بخشی از شعر شاه نعمت الله ولی که در قرن هشتم می‌زیسته، حتی مشخصات انقلاب اسلامی، امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری آمده‌است[3]. بعضی از خوبان اهل مکاشفه، از سال‌ها قبل می‌دانستند که امام خمینی (ره) انقلاب می‌کنند و پیروز می‌شوند و پس از ایشان، مقام معظم رهبری جانشین ایشان خواهند شد. ولی این تاییدات الهی را هرجایی نمیشه مطرح کرد. اما خوبی بحث‌های حاج آقای سائحی اینه که؛ دارند قرآنی موضوع رو پیش می‌برن. این واقعا جای تقدیر داره. من که به وجد اومدم!

آقای سائحی : الحمد لله رب العالمین. این‌ها از ما نیست بلکه لطف و عنایات و هدایت خداست. اگر موافق باشید، بریم سراغ آیه آخر سوره که به نظرم خیلی آیه عجیبیه!

به نظرتون با آیه 13، سوره کامل نشده؟ خداوند که راه حل و یا به اصطلاح قران، روش تجارت رو مطرح کرده و عواقب و ثمرات آخرتی و دنیایی عمل به اون را برشمرده.خدا در این سوره، دیگه با اهل ایمان چه کار مهمی داره که در پایان سوره، دوباره «یا ایها الذین امنوا» میگه؟!

مرتبه سومِ خطاب به اهل ایمان : يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا كُونُوا أَنْصارَ اللّهِ كَما قالَ عيسَى ابْنُ مَرْيَمَ لِلْحَوارِيِّينَ مَنْ أَنْصاري إِلَى اللّهِ قالَ الْحَوارِيُّونَ نَحْنُ أَنْصارُ اللّهِ فَآمَنَتْ طائِفَةٌ مِنْ بَني إِسْرائيلَ وَ كَفَرَتْ طائِفَةٌ فَأَيَّدْنَا الَّذينَ آمَنُوا عَلى عَدُوِّهِمْ فَأَصْبَحُوا ظاهِرينَ

از محتوای کلام، برمی‌آید که این دیگه یه توصیه ویژه است چون اولا خدا در این آیه، «یا ایهاالذین امنوا» مجزّایی آورده پس اینجا بحثی از معامله با خدا نیست و ثانیا نوع کاری که مومنین باید طبق این آیه انجام دهند، متفاوت است و ثالثا با انجام این دستور خدا، نه تنها نصر و فتح و بشارت، بلکه تایید هم اضافه می‌شود و اینجا دیگه پشت کفّار بر زمین می‌خورد.

در آیات قبل داشتیم که اگر مومنین به تجارتی که خدا رهنمون کرده، وارد شوند، از جانب الله، نصر شامل حالشان می‌شود اما در اینجا گفته می‌شود؛ خودتان انصار خدا باشید یعنی خودتان وسیله جریان یافتن نصرت خدا بر خلایق باشید و به مانند عیسی (ع) و به مانند حواریّون ایشان که انصار الله شدند، انصار الله شوید. که در ادامه، عده‌ای به این انصار الله کافر شدند و عده‌ای ایمان آوردند و خدا این دسته از اهل ایمانِ مومن به انصار الله را تایید و بر دشمنان خود پیروز می‌کند.

انصار الله هرکه باشند، گروهی هستند که حتی ایمان نسبت به این اشخاص، موجب جریان یافتن تایید خداوند می‌شود. با توجه به این مشخصات و مختصات قرآنی از انصار الله، اگر بخواهیم یک مثال و مصداق عینی بگوییم، امام خمینی (ره) یک نمونه از این افراد می‌تواند باشد. در جریان پیروزی انقلاب و پس از آن، دیدیم که چگونه خداوند مومنین به  امام (ره) را تایید کرد و دشمنان را ناکام گذاشت.

حال خداوند دعوت و بلکه امر می‌کند که «کونوا انصارالله» یعنی انصار الله شوید تا از شما رفتارهای عیسایی سربزند. انصار الله شوید تا قبل از رسیدن دولتِ یار، چون امام خمینی (ره)، پاک طینتان عالم را به سوی غلبه دین حق بر همه ادیان بکشانید. انصارالله شوید تا شبیه عیسی (ع) دَم مسیحاییتان، رنج‌ها و گرفتاری‌ها و بیماری‌ها را از جبهه حق بزدایید.

پس انصار الله شدن، رفتاری فراتر از سطحّ رفتار مومنین قبلی است. آن‌ها با ایمان و جهاد با مال و جان، از عذاب الیم یعنی فتنه‌هایِ در مسیر تا غلبه دین حق نجات می‌یابند. اما انصار الله، چون عیسی ع، خودشان وسیله و مَجرای نجات و نصرتِ الله هستند و این، ابزار قدرت‌مند جبهه حق است که با تام شدنِ نور الله واقع می‌شود. و خلاصه کلام آخر اینکه؛ اصلِ برنامه الهی در این سوره، با تام شدن نور الله اتفاق می‌افتد که به تبعِ آن، قوم مومن و مجاهدِ فی سبیل الله در گروهی از مسلمانان و نیز انصار الله تشکیل می‌شود.

هنوز پایمان به کربلا نرسیده بود. هنوز حتی به اهواز نرسیده بودیم که در آن کوپه، پاسخ سوالاتم را می‌یافتم. گاهی سال‌ها دنبال حاجتی دنیایی بودم اما گویی شنونده‌ای برای درخواست‌هایم پیدا نمی‌کردم.

برای دقایقی دیگر نمی‌شنیدم که دوستان چه می‌گویند و در ذهنم مشغول مرور شنیده‌هایم در این چند ساعت بودم. از سرجمع صحبت‌های آقای سائحی این‌طور می‌فهمیدم که انقلاب اسلامی ایران، جزئی از برنامه‌های الهی به سوی ظهور است که در آن، ایرانیان، طلایه دار جبهه حق به سوی ظهور امام زمان (عج) هستند. طبق قرآن، اقوام و ملت‌های عرب با آن تعصبی که در زبان خود داشتند، در دوران تنزیل قرآن، یاری‌گر رسول الله  (صلوات الله علیه) بودند و نقش خود را در ترویج ظاهر قرآن و حفظ إعراب و آیات آن ایفا کردند. به گونه‌ای که پس از 1400 سال، هم‌اکنون یک قرآنِ واحد در تمام جهان اسلام و کشورهای مسلمان وجود دارد.  اما در تحقق آیات و برنامه‌های الهی پیش‌رو اسلام برای غلبه جبهه و دین حق بر کل ادیان الهی و ادیان باطل، خداوند ایرانیان را مامور و سردمدارِ این ماجرا کرده‌است.

پاسخ‌ها و بحث‌های آقای سائحی بسیار قانع کننده بود. اگر کشتی انقلاب اسلامی به سوی ظهور می‌رود و می‌برد، پس در این صورت، نقش ما چیست؟ ما در تحقق این برنامه الهی چه نقش و جایگاهی داریم؟ به فرمایش حضرت امام (ره)، بگوییم؛ ما برای این انقلاب چه کردیم نه اینکه انقلاب برای ما چه کرد؟ اگر خدا برای انقلاب و ایران برنامه دارد، پس خدا برای تک تک ما نیز برنامه دارد؟ چگونه نقشم را بیابم؟ خود را به که بسپارم؟ چه علم و تربیتی نیاز دارم؟ چرا جامعه از این برنامه‌ها بی‌خبر است؟ هرچه بیشتر به این موضوعات و سوالات فکر می‌کردم، بیشتر به این سفر و تغذیه شدن از سفره نورانی اباعبدالله الحسین (ص) احساس نیاز می‌کردم. اگر او نیاز ایجاد کرده، هم‌او نیازها را برطرف خواهد کرد. اصلا شاید این سفر نیز خود برنامه‌ای الهی برای ماست تا ما را با  جریان و برنامه نورانی الهی که در قرآن آمده، آشنا کند.

آقا جواد دیگه ساکت شده بود و همین‌طور به آقای سائحی خیره شده بود و گوش می‌داد. نمی‌دانم در دلش چه می‌گذشت؟ من که در دلم شعف و از طرفی تشویش  افتاده بود. شعَفی داشتم از اینکه با ماجرای قرآنی این انقلاب آشنا می‌شدم و پاسخ سوالات کهنه و چندین ساله‌ام را -که چون خوره‌ای به جان افتاده بود و پایه‌های فکری و اعتقادی‌ام را سست و بی‌رمق کرده بود-می‌یافتم اما تشویش داشتم که اگر این مقولات صحیح و قرآنی هست، پس چرا جامعه مذهبی، دینی و انقلابی ما با آن آشنا نیست؟

جادوی جاذبه دنیای غرب، خیلی از انقلابیون قدیم را مسحور خود ساخته و حتی مومن‌ترین و با انگیزه‌ترین  انقلابیون و بچه حزب اللهی‌ها، آرزوی رساندن کشور ایران به سطح تکنولوژی و پیشرفت دنیای غرب را دارند. اگر هدف انقلاب اسلامی، زمینه ساز ظهور امام زمان (عج) است، پس چرا ما همچون عقب ماندگان، همیشه دنبال رسیدن به پیشرفت‌های دنیای غرب هستیم؟ اصلا برخی، دوران ظهور امام زمان (عج) را دوران ادامه یافتن پیشرفت‌های تکنولوژی و آن هم با سرعت بسیار بالا می‌دانند و به آن حدیثِ گشوده شدن 25 حرف دیگر از علوم در زمان امام (ع) نیز استناد می‌کنند.

سوالات درونم عوض شده بود. نمی‌دانم کلام دوستان به کجا رسیده بود که نتوانستم خودم را نگه دارم که یکدفعه پریدم وسط صحبت و گفتم؛ حاج آقای سائحی! دوران پس از ظهور چه دورانی است؟ آیا ادامه همین روند پیشرفت‌های تکنولوژی و رشد ابزارهای مادی بشر است؟ ظهور امام زمان (عج) یعنی چی؟ یعنی غلبه جبهه حق بر باطل، شیعه شدن همه پاک طینتان و سپس رشد تکنولوژی با امامت امام زمان (عج)؟ امام زمان (عج) چطور حکومتی خواهند داشت؟ آیا این مطلب را نیز می‌توان از قرآن برداشت کرد؟  هدف ظهور امام زمان (عج) این است که؛ همه مستضعفین عالم، ابتدا مسلمان و سپس شیعه شوند؟

واکنش آقای سائحی خیلی جالب بود. با این سوال، انگار گل از گلش شکفت. انگار از اول صحبت منتظر بود که کسی اینطور بپرسد. احسنت از این سوال بجا و به موقع شما! امشب از اول کلام دوست داشتم در همین مورد صحبتی داشته باشم اما رسیدن به اینجا مقدماتی نیاز داشت که به کمک دوستان و سوالات خوبشان، شرایط طرح این بحث فراهم شد.

اولا از شما می‌خوام که هرچه از دوران پس از ظهور امام (ع) تاکنون شنیدید، مطرح بفرمایید تا هم از فرمایشات شما استفاده کنم و هم اگه جسارت نباشه یه چایی بخورم…

گفتم؛ امام زمان (عج) به همراه 313 نفر فرمانده ظهور خواهند کرد و این افراد، نمایندگان حضرت در ممالک  مختلف هستند اما شنیدم که ایشان هفت سال حکومت می‌کنند و سپس پیرزنی یهودی ایشان را شهید می‌کنند و سپس قیامت بپا می‌شود

آقا جواد : در احادیث فراوانی هست که زمین پس از پر شدن از ظلم و جور، پُر از عدل و داد می‌شود یعنی عدالت اجتماعی در همه‌جا برقرار می‌شود. به کسی ظلم نمی‌شود و یا اگر شود، به آسانی، دادخواهی او به نتیجه می‌رسد و نیز در روایتی خوانده بودم که مردم از پول بی‌نیاز می‌شوند و نعمات وبرکات فراوان می‌شود.

یکی از دوستان : در حدیثی خواندم که حضرت عیسی (ع) از آسمان نازل می‌شوند و پشت سر اماممان نماز می‌خوانند و حتی جبرئیل و میکائیل ع نیز لباس رزم می‌پوشند و به یاری حضرت می‌آیند. حتی در روایتی از امام صادق (ع) خواندم که به مفضّل فرمودند که مردم جنّ و ملَک را به چشم خواهند دید. تازه رجعت خوبان و بدان گذشته را نیز هم خواهیم داشت.

حاج آقا صداقت : در قرآن داریم که خداوند مستضعفین را امام قرار می‌دهد و از طرفی روایت داریم که بعد از امام زمان(عج)، تمامی اهل بیت (ع) یک به یک حکومت می‌کنند و مدت حکومت هرکدام از آن بزرگواران، چند هزار سال طول می‌کشد عُمرها طولانی می‌شود و از هر مومن، 1000 فرزند متولد می‌شود. از طرفی روایت داریم که مُلک امام زمان (عج) از مُلک سلیمان (ع) نیز فراتر و برتر است.

عجب شبی شد آن شب! دیگر نمی‌توانستم خودم را نگه دارم. از گوشه چشم، اشک می‌ریختم و هرچه سعی داشتم اشک‌هایم را مخفی کنم، نمی‌شد. سخن از امام زمان (عج) و ظهور و حکومت ایشان، انسان را به وجد می‌آوَرد فضای مجلس‌مان حالت معنوی به خود گرفته بود. دیگر فضای پرسش‌های انتقادی وجود نداشت و صرفا حسّ حق طلبی و حق جویی حکم‌فرما شده بود.

برخی دوستان که تا حالا احساس خستگی می‌کردند و دوست داشتند بحث‌ها زودتر تمام شود و بروند استراحت کنند، گویی که تازه بحث شروع شده باشد، تکانی به خود دادند و گفتند؛ آره حاج آقای سائحی اگه میشه، در این باره هم صحبت بفرمایید. همیشه برای ما هم این بحث‌ها جالب بود. امام زمان (عج) بیاد، چی‌میشه؟

آقای سائحی : اول یه صلواتی ختم بفرمایید! تشکر می‌کنم از همه عزیزان و خصوصا حاج آقا صداقت باصفا! خیلی خوشحالم که خدا تو این سفر، منو با شما همسفر کرده! دوستان به نکات جالبی از احادیث اشاره فرمودند. پس از ظهور امام زمان (عج)، خیلی اتفاقات و مقاطع پیش‌خواهد اومد ابتدا در مورد اون فرمایش دوستمون که فرمودن؛ امام زمان (عج) پس از هفت سال شهید میشن، بگم؛ این با دعایی که ما بین نمازها میخونیم، انطباق نداره! می‌گیم؛ «حتی تُسکنَه أرضک طَوعاً و تُمتّعَه فیها طویلاً» یعنی آرزو می‌کنیم که زمین به فرمان مولایمان درآید و ایشان مدت‌های بسیار طولانی در آن بهره‌مند باشند و این با حدیثِ کوتاه بودن حکومت حضرت، همخوانی ندارد و از طرفی این‌همه آرزو و اشتیاق در تعجیل فرج و دعوت اهل بیت ع به انتظار فرج به عنوان بهترین عمل، برای رسیدن به هفت سال حکومت- که با شهادت حضرت نیز ختم شود و سپس قیامت شود- با فطرت انسان سازگار نیست.

یک نکته هم در مورد پرشدن زمین از عدل بگم که آقا جواد عزیز مطرح فرمودن. آیا این عدل به معنی عدالت اجتماعی است؟ اصلا امام زمان (عج) می‌آیند که مشکلات اقتصادی و اجتماعی شیعیان و انسان‌ها را حل کنند؟ خُب این که دیگه نیاز به ظاهر شدن جنّ و ملَک و یا برقراری مُلکی بالاتر از مُلک سلیمان ع ندارد که دیگر عزیزان، روایاتش را یادآور شدند. اذیتتون نکنم، یه تعبیری از عدل عرضه می‌کنم خدمت دوستان، ببینید چجوره؟ ابتدا یه سوال کنم خدمت دوستان؛ معنی عدل چیست؟

حاج آقا صداقت : عدل یعنی وضع هرچیزی در جای خودش و ظلم هم یعنی خارج شدن یا خارج کردن هرکس یا هرچیز از جای مناسب خود.

آقای سائحی : با توجه به این تعریف عمومی از عدل، خداوند انسان را برای چه مقوله‌ای آفریده؟ فضای اولیه زندگی انسان چگونه بود؟

دوستان : بهشت؟

آقای سائحی : بله حضرت آدم(ع) از ابتدا در بهشت بود و ملائکه و جنّ نیز برای انسان آشکار بودند. اما با شیطنت ابلیس، آدم ع و به تبعِ ایشان، فضای زندگی همه انسان‌ها دچار هبوط شد و انسان از بهشت به فضای دنیا و قوانین دنیا هبوط پیدا کرد. علمِ آدم ع نیز، تکنولوژی نبود بلکه «علم الاسماء» بود که از علم ملائکه نیز فراتر بود.

حال امام زمان (عج) با ظهورشان، بشریت را به جایگاه اصلی خود که از آن خارج شده بود می‌رسانند و شیطان و شیاطین را نابود می‌کنند. در دعای ندبه می‌خوانیم؛ «أین طامس آثار الزیغ و الاهواء» یعنی امام زمان (عج)، حتی آثار انحرافات و هواهای نفسانی را نیز از بین می‌برند. بشریت را که از مسیر اصلی خود خارج شده بود، به مسیر اصلی خود برمی‌گردانند و او را به حقیقت، عبد خدا و خلیفه در زمین می‌کنند. حال، این می‌شود؛ معنای قابل قبولی برای عدل در ماجرای ظهور. انسان از بهشت اخراج شد و دوباره به آن جایگاه برگردانده خواهد شد.

حاج آقا صداقت : آقای سائحی عزیز! این مطالب رو از کجا می‌آورید؟ این خیلی تعبیر عجیب و دلچسبی از معنی عَدل در ماجرای ظهور است. حدیثِ پُر شدن زمین از عدل، حدیثی است که از منابع و جوامع مختلف حدیثی نقل شده اما اینکه تفسیرش چیست، زیاد جدّی گرفته نشده و حول و حوش عدالت اجتماعی مطرح شده است.

[1] . و روى‏ ان النبي صلى الله عليه و آله سئل عن هذه الاية (54 مائده : فسوف یاتی الله بقومٍ یحبهم و یحبونه) ضرب بيده على عاتق سلمان‏ فقال هذا و ذووه، ثم قال: لو كان الدين معلقا بالثريا لناله رجال من أبناء فارس‏)تفسير نور الثقلين، ج‏1، ص: 642( یعنی از رسول الله ص راجع به آیه 54 سوره مائده، سوال شد و ایشان بر شانه سلمان ع زدند و فرمودند؛ آن‌ها سلمان و اهالی سرزمین او هستند و اگر علم در ستاره ثریّا باشد، مردانی از فارس به آن دست خواهند یافت.

[2] . آیات ابتدایی سوره اسراء ذیل :  «بَعَثْنا عَلَيْكُمْ عِباداً لَنا أُولِي بَأْسٍ شَدِيدٍ فَجاسُوا خِلالَ الدِّيارِ » خدا قومی را پيش از خروج قائم آل محمد برمی انگیزد که به خون خواهی آل محمد ص بکشند (تفسیر نور الثقلین، قم، انتشارات اسماعيليان، 1415ق ، ج‏3، ص: 139)

[3] . غم مخور زانکه من در این تشویش-خرمی وصل یار می بینم         بعد از او شاهی از میان برود-عالمی چون نگار می بینم (انقلاب اسلامی ایران و دوران امام خمینی ره)

سیدی را ز نسل آل رسول-نام او، برقرار می بینم                      نایب مهدی آشکار شود-سروری را سوار می بینم

پیشوای تمام دانایی-رهبری با وقار می بینم                         متصف بر صفات سلطانیست-لیک درویش وار می بینم

رهنما و امام هفت اقلیم-نام او را شعار می بینم                  همچو مولا جلال الدین مولا-شمس تبریز وار می بینم

بندگان جناب حضرت او-سر بسر تاجدار می بینم                 گوهر شب چراغ بهر کمال-آن دُرِ  شاهوار می بینم

هر کجا رو نهد به فضل اله-دشمنش خاکسار می بینم            با کرامات و جامع آداب-آصف روزگار می بینم (تشبیه مقام معظم رهبری به آصف بن برخیا، وزیر حضرت سلیمان ع-اشاره به دوران مقام معظم رهبری)

تا چهل سال ای برادر من-دوره ی شهریار می بینم               بعد از آن خود امام خواهد بود-که جهان را مدار می بینم

 

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

در محضر قرآن _ چیستی مهدویت

مهدویت در سوره بقره

نگاه آیت الله نائینی به ایران

ويدئو/

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.