سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / معاون اول «دولت محرمانه‌ها» طرفدار «پاسخگویی» شد

معاون اول «دولت محرمانه‌ها» طرفدار «پاسخگویی» شد

نحوه مواجهه روحانی و جهانگیری با مفسدین و مقصرین وقایع مختلف نشان از آن دارد که یا از فساد در زیر عمامه و کتشان مطلع نیستند و یا با مفسدین مراوده‌ای دارند.

پس از حمله چند روز قبل به تاسیسات هسته ای نطنز که منجر به تخریب بخشی از سانتریفیوژهای آن شد، معاون اول روحانی که بر اساس آخرین نظرسنجی‌ها یکی از منفورترین چهره های سیاسی حال حاضر کشور است؛ در سخنانی خواستار پاسخگویی مقام های مسئول درباره این اتفاق شد.

جهانگیری بدون اشاره به دلیل تمرکز غنی سازی هسته ای در نطنز و توقف فعالیت غنی سازی در فوردو گفت: «یکی از ‌اصلی ترین مسائل کشور این است که دستگاهی حاضر به پاسخگو بودن در یک مرجع دیگر در قبال مسئولیتی که به عهده دارد، باشد.»

وی ادامه داد: «مگر برای این کشور کم اتفاق پیش می آید؟ گاهی هزینه‌های حیثیتی، اقتصادی و امنیتی آن می تواند برای کشور فاجعه بار است.»

جهانگیری گفت: «کدام موقع بوده، بزرگترین دشمن کشور اگر یک کاری در این کشور می کند، دستگاهی که مسئول بوده که شناسایی کند، جلوگیری کند که نگذارد دشمن در کشور اقدامی انجام دهد، مورد مواخذه و بازخواست قرار گرفته است؟ کجا به اطلاع مردم رسانده شده است؟»

جهانگیری در حالی خواستار مواخذه و بازخواست عوامل این اتفاق است که دولت هیچ گاه از مقابله با مفسدین و مقصرین رخدادهای گوناگون کشور استقبال نکرده است.

 بررسی تعدادی از فجایع روی داده در دولت روحانی که اتفاقا دولتمردان در برابر رسیدگی به آنها مقاومت کرده‌اند:

مفسدی که دولت او را پاکدست نامید!

وزیر اقتصاد با این وعده که «به پوری حسینی گفته‌ام دنبال کار دیگری باشد زیرا در تیم من جایی ندارد» از مجلس رای اعتماد گرفت اما هیچ گاه نتوانست او را عزل کند. تلاش دولتی ها برای ابقای مسئولی مفسد در این پرونده قابل توجه است.

حتی بعد از بازداشت پوری‌حسینی نیز برخی از مسئولان دولتی به حمایت از او ادامه دادند. در همین راستا رئیس دفتر رئیس‌جمهور در خصوص بازداشت رئیس سابق سازمان خصوصی‌سازی گفته بود: جناب آقای پوری‌حسینی فردی پاک‌دست و سالم با گذشته بسیار پرافتخار در جبهه و نمایندگی مجلس است!

سخنگوی دولت نیز به حمایت از پوری حسینی پرداخته و اظهار کرده بود: «در مورد سازمان خصوصی‌سازی هیچ گزارشی از نفع شخصی آقای پوری‌حسینی دریافت نکردیم؛ بسیاری معتقدند پوری‌حسینی سالم و نسبت به بیت‌المال بسیار حساس بود.»

بازداشت پوری‌حسینی در حالی اتفاق افتاد که دولت و شخص رئیس‌جمهور به صورت تمام و کمال از او حمایت می‌کردند؛ حمایت‌های دولتمردان تا جایی بود که تلاش نمایندگان مجلس دهم برای برکنای او بی‌نتیجه ماند و باوجود اینکه عوض شدند در هفت سال گذشته دو وزیر اقتصاد اما همچنان پوری‌حسینی به کار خود ادامه می‌داد.

رئیس سابق خصوصی سازی در حالی محکوم به 15 سال حبس شد که روحانی قبلا دستگیری او را برای اعضای هیات دولت مثال زده بود و گفته بود به سراغ همه شما می‌آیند پس بایستید و اعتراض کنید!

مفسدی که روحانی برای احضارش تهدید به «اعلام جنگ» کرد

حسین فریدون برادر جنجالی رئیس جمهور سال‌ها بود که مورد اتهام فساد اقتصادی قرار داشت. با این وجود در حساس‌ترین جلسات و همچنین مذاکرات هسته ای دولت روحانی با غرب حضور داشت. اژه‌ای همان زمان در حاشیه سمینار حفاظت اطلاعات قوه قضائیه در جمع خبرنگاران با اشاره به تحت فشار قرار گرفتن قوه قضائیه بخاطر جدیت این قوه در دستگیری فریدون، گفته بود: «کسانی گفتند «اگر فلان کس را قبل از انتخابات احضار کنید، ما اعلان جنگ می‌کنیم»؛ ولی ما تسلیم نشدیم. برخی که خودشان قائل بودند که باید افراد علنی مجازات شوند، امروز حرف‌های دیگری را مطرح می‌کنند.»

پای مقاومت حسن روحانی در برابر مفاسد نزدیکان خودش به مناظرات تلویزیونی نامزدهای ریاست جمهوری سال ۹۶ نیز باز شد، در این مناظرات سید ابراهیم رئیسی به مقاومت روحانی برای برخورد با تخلفات برادرش اشاره کرده و گفته بود که فساد اگر در زیر عمامه آقای روحانی هم باشد، باید با آن برخورد شود. وی همچنین گفت اگر جای شما بودم اجازه مجازات آنها را می دادم که نشان می‌دهد اشاره رئیسی به برادر رئیس جمهور است.

مقابله روحانی با بررسی ترک فعل های وزیر جوان

چندی قبل خبر احضار آذری جهرمی وزیر ارتباطات در برخی رسانه های دولتی منتشر شد. شواهد نشان می‌دهد پرونده‌ی تشکیل شده درخصوص آذری جهرمی مبنی بر عدم انجام وظایف قانونی و تخلفات متعدد از جمله از دریافت هزینه اضافی اینترنت از مردم تا عدم انجام وظایف قانونی در قبال جرایم سازمان یافته مانند فروش موادمخدر، سلاح و مهمات و سایتهای شرط بندی و قمار در فضای مجازی بوده است.

واکنش روحانی به بازخواست آذری جهرمی درباره ترک فعل هایش نشان از آن دارد که دولت هیچ عزمی برای مقابله با کم کاری های موجود در دولت ندارد: «اگر می خواهید کسی را برای مبارزه با فساد احضار کنید باید من را احضار کنید نه اینکه وزیر من را احضار کنید.»

«دلار جهانگیری» معادل یک پنجم بودجه یک سال خسارت به بار آورد اما…

رجانیوز در گزارشی در سال 97 به میزان خسارت ارز 4200 تومانی پرداخته بود. همان گونه که نوبخت گفته بود حدود 13میلیارد و پانصدمیلیون دلار صرف خرید کالاهای اساسی با ارز 4200 تومانی فقط درسال 97 شده است. با احتساب این رقم به تومان با نرخ دلار 12هزار تومانی (که البته اواخر سال 97 دلار در بازار آزاد نزدیک به 13هزار تومان بود) یارانه ای که در اختیار وارادت چی ها قرار گرفته است 105 هزار میلیارد تومان است.

با وجود مشخص شدن خسارت های فراوان ارز 4200 تومانی گه حدود هیچ کس از دولتمردان حاضر به عذرخواهی و اعلام تجدیدنظر عمده در آن نشده است. در این خصوص حتی درگیری لفظی میان دولتی‌ها بالا گرفت و هر کس خود را مبری از این بی تدبیری معرفی میکرد. حسام الدین آشنا مشاور امنیتی دولت در دفاع از روحانی گفت که رئیس جمهور موافق دلار4200 تومانی نبوده است. اما کرباسچی خبرداد که اتفاقا حسن روحانی برای اعلام ارز دولتی به جهانگیری فشار آورده است. مسعود نیلی مشاور اقتصادی دولت هم که شان علمی خود را خطر دید پس از 5سال ریل گذاری اقتصادی دولت خود را کنار کشید و اعلام کرد در تصویب دلار جهانگیری نقشی نداشته است!

با مفسدین دولت کاری نداشته باشید!

نحوه مواجهه روحانی و جهانگیری با مفسدین و مقصرین نشان از آن دارد که یا از فساد در زیر عمامه و کتشان مطلع نیستند و یا با مفسدین مراوده‌ای دارند. پس از اثبات اتهام چندین متهم اقتصادی در دولت از جمله حسین فریدون و مهدی جهانگیری، معاون اول رییس جمهور با این جملات شائبه حمایت دولت از مفسدین را تقویت می کند: «با قاطعیت می گویم که تا آنجا که من مطلع هستم یک دلار از پول نفت در این میان تلف نشد و نه تنها فردی مثل بابک زنجانی که افرادی بسیار کوچکتر از او نیز به وجود نیامدند.»

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

بازداشت گسترده دانشجویان طرفدار فلسطین در دانشگاه های آمریکا

پلیس آمریکا

چرا دهه ۹۰ را دهه از دست رفته می‌خوانند؟/ دولت‌های روحانی چه فرصت‌هایی را از کف دادند؟

دوره هشت ساله دولتداری حسن روحانی با توجه به آمار و ارقام از جمله زمان‌هایی بود که کشورمان فرصت‌های نابی را از دست داد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.