سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / اوضاع میانمار پیچیده‌تر شد اعلام موجودیت یک دولت دیگر مقابل دولت کودتا

اوضاع میانمار پیچیده‌تر شد اعلام موجودیت یک دولت دیگر مقابل دولت کودتا

همزمان با اعلام موجودیت یک دولت جدید و غیر نظامی در میانمار و اولین سخنرانی رهبر موقت این دولت، شاهدان و رسانه‌ها از درگیری میان معترضان و نیروهای امنیتی و کشته شدن حداقل ۱۲ تن گزارش دادند.

«ماهن وین کینگ‌تان» رهبر موقت دولت موازی غیرنظامی میانمار، در نخستین سخنرانی عمومی خود، متعهد به پیگیری «انقلابی» برای ابطال کودتای نظامی اول فوریه (13 بهمن) شد.

کینگ‌تان که به همراه دیگر مقامات ارشد حزب حاکم «لیگ ملی برای دموکراسی»، پنهان شده است، از طریق فیس بوک برای مردم سخنرانی کرد و گفت، این تاریک‌ترین لحظه ملت است، اما بدانید که سحر نزدیک است.

همزمان با این سخنرانیِ مجازی، شاهدان و رسانه‌ها روز شنبه از کشته شدن دست‌کم ۱۲ تن به دست نیروهای امنیتی میانمار خبر دادند. «میات تو» فعال مستقر در ماندالای، درباره کیفیت درگیری فعالان و نیروهای امنیتی گفت، نیروهای امنیتی با مردم بی‌دفاع به گونه‌ای رفتار می‌کنند که گویی در یک منطقه جنگی هستند. در این تیراندازی‌ها، یک نوجوان ۱۳ ساله نیز کشته شد. گروه «انجمن کمک به زندانیان سیاسی» اعلام کرده است که تا کنون بیش از ۷۰ تن در اعتراضات سراسری میانمار علیه کودتای ارتش، کشته شده‌اند.

این در حالی است که سخنگوی نظامیان کودتاگر، هنوز در این رابطه هیچ اظهارنظری نکرده است. به گزارش ایسنا، شبکه تلویزیونی «ام‌آرتی‌وی» میانمار، که زیر نظر خونتا (دولت کودتا) فعالیت می‌کند، در گزارشات خود، معترضان را «جنایتکار» خواند.

گفتنی است، میانمار در نخستین روز ماه فوریه میلادی (دوشنبه 13 بهمن) شاهد یک کودتای نظامی توسط ارتش این کشور بود. کودتای نظامیان در این روز، به بازداشت «آنگ سان سوچی»، برنده صلح نوبلِ سابق و جنایتکارِ لاحق و اعضای حزب او انجامید. به این ترتیب، کسانی که در نسل‌کُشیِ مسلمانان این کشور و تجاوزها و جنایات دیگر در سال 2017 با هم شراکت داشته‌اند، اکنون به جان هم افتادند.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

دستگیری ده‌ها خبرنگار  قرقیزستانی به جرم فراخوان برای کودتا!

قرقیزستان و سازمان‌های امنیتی

سفارت فرانسه هم در نیجر بسته شد

نیجر با فرانسه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.