سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / مرکز حساس فرودگاه نظامی عربستان در أبها با یک موشک جدید بالستیک منهدم شد

مرکز حساس فرودگاه نظامی عربستان در أبها با یک موشک جدید بالستیک منهدم شد

سخنگوی نیروهای مسلح یمن اعلام کرد که ارتش این کشور یک هدف نظامی حساس را در فرودگاه بین‌المللی «ابها» در جنوب عربستان، با موشک بالستیک هدف قرار‌داد.

انقلابیون یمن یکشنبه شب در یک عملیات پیچیده، که بزرگ‌ترین عملیات در طول جنگ یمن دانسته شده است، مناطق حساسی را در عربستان هدف قرار‌داده بودند. سخنگوی نیروهای مسلح یمن در تشریح عملیات یادشده، گفته بود که در این عملیات، شرکت نفت ملی عربستان (آرامکو) در بندر نفتی «رأس التنوره» و اهداف نظامی در شهر «الدمام» (شرق عربستان)، با ۱۰ پهپاد از نوع صماد 3 و یک فروند موشک از نوع ذوالفقار هدف قرار گرفته‌اند. او همچنین گفت که با چهار پهپاد از نوع «قاصف کی ۲ »

و هفت موشک از نوع «بدر» نیز مناطقی در «عسیر و جیزان»

در غرب عربستان سعودی هدف قرار گرفت. در ادامه این روند تهاجمی، نیروهای مسلح یمن بار دیگر یک منطقه حساس در جنوب عربستان را هدف قرار‌دادند.

سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن، شامگاه دوشنبه اعلام کرد که ارتش این کشور یک هدف نظامی حساس را در فرودگاه بین‌المللی ابها در جنوب عربستان هدف قرار‌داده است. سخنگوی نیروهای مسلح یمن طی توئیتی در این خصوص نوشت: «به فضل خداوند متعال، نیروی موشکی توانست یک هدف نظامی حساس در فرودگاه بین‌المللی ابها را با یک موشک بالستیک جدید هدف قرار دهد». یحیی سریع در ادامه، با تأکید بر اینکه موشک با دقت بسیار بالا به هدف برخورد کرده است، در ارتباط با موشک مذکور اعلام کرد که این موشک به تازگی به کار گرفته شده و هنوز از آن رونمایی نشده است. سریع در پایان تأکید کرد که این اقدام در راستای پاسخ طبیعی و مشروع به ادامه تجاوزات و محاصره یمن صورت گرفته است.

اعتراض آمریکا و سازمان ملل

اما در حالی که عربستان در 6 سال گذشته در سایه سکوت مجامع جهانی، مردم یمن را به بدترین شکل ممکن تحت فشار گذاسته و قتل عام کرده است، دیروز سازمان ملل و آمریکا علیه حملات دفاعی انصارالله، موضع گرفته‌اند. مقامات دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا، از آنچه به ادعای آنها، حملات جنبش انصارالله یمن به عربستان است، ابراز نگرانی کردند. «جنیفرساکی»، سخنگوی کاخ سفید، طی یک کنفرانس خبری شامگاه دوشنبه گفت: «ما همچنان از تعدد حملات حوثی‌ها به عربستان نگرانیم. حملات تنش‌زا مانند این‌ها، اقدامات گروهی که به دنبال صلح است، نیستند.» او در ادامه درباره عربستان گفت: «می‌دانیم که آنها با تهدیدهای امنیتی واقعی از یمن و دیگران در منطقه مواجه هستند. به دنبال راه‌هایی جهت افزایش حمایت‌های مان از توانایی عربستان برای دفاع از خودش در برابر حملات خواهیم بود.» «استفان دوجاریک» سخنگوی «آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل‌، نیز نگرانی این سازمان درخصوص حملات ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به عربستان را اعلام کرد. او گفت: «سازمان ملل حملاتی که انصارالله یمن با پهپاد‌ها و موشک‌های بالستیک علیه عربستان آغاز کرده است، را محکوم می‌کند.» سخنگوی دبیرکل سازمان ملل درخصوص حملات هوایی عربستان در پاسخ به حملات یمنی‌ها نیز ابراز نگرانی کرد.

در همین حال، «محمد عبدالسلام» سخنگوی جنبش انصارالله یمن و رئیس‌هیئت مذاکره‌کننده صنعا، شامگاه بر دفاعی بودن حملات ارتش یمن علیه متجاوزان تأکید کرد. سخنگوی انصارالله در حساب کاربری خود در شبکه توئیتر نوشت: «کسانی که با ائتلاف متجاوزان همبستگی می‌کنند، آنها را بیشتر به غرق شدن در باتلاق یمن و راه اشتباه می‌کشانند، بی‌آنکه جز بیانیه چیزی به آنها بدهند». عبدالسلام ادامه داد: «ما به آنها می‌گوییم، با تحریک متجاوز به ادامه تجاوز و محاصره یمن، صلح‌جو نخواهید بود.» عبدالسلام در بخش پایانی خود تأکید کرد: «در راستای عمل به اصل دفاع از خود، تأکید می‌کنیم که عملیات‌ ما کاملا دفاعی است».

زمزمه‌های ورود ترکیه به جنگ یمن

منابع یمنی چند روزی است که از ورود محدود ترکیه به مأرب و کمک به اخوانی‌های حزب «الاصلاح» خبر می‌دهند. به نوشته وبگاه الخبر الیمنی، عربستان در حال برداشتن گام‌هایی برای نزدیکی به ترکیه و کشاندن این کشور به باتلاق یمن علی‌رغم اختلافات شان است. این وبگاه در ادامه، این سؤال را مطرح کرد که آیا دولت سعودی می‌تواند از اختلاف ترکیه و ایران در عراق به نفع خود بهره ببرد؟ سخنگوی ریاست‌جمهوری ترکیه رو دوشنبه به شبکه الجزیره گفت که کشورش آماده برقراری روابط با مصر و کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس (در اشاره به عربستان) است. یک روز قبل از آن، پارلمان ترکیه با حضور «مولود چاووش اغلو» برای بررسی تحریم کالاهای ترکیه در عربستان نشست اضطراری برگزار کرد. وزیر خارجه ترکیه در این نشست، درخصوص حل اختلافات عربستان با ترکیه به شدت ابراز امیدواری کرد و از دیدارهای خود با همتای سعودی‌اش در حاشیه نشست‌های بین‌المللی

سخن گفت.

از سوی دیگر، در ماجرای انتشار گزارش اطلاعاتی دولت بایدن از قتل «جمال خاشقجی»، شاهد سکوت ترکیه بودیم. آنکارا پیش از این، از کارت مسئله خاشقجی برای امتیازگیری قطر در حل بحران با همسایگانش بهره برده بود. سکوت ترکیه در قبال گزارش قتل خاشقجی، تلاشی از سوی آنکارا برای نزدیکی بیشتر با سعودی‌ها است.

اما در یمن، حزب اخوانی «الاصلاح» رابط اصلی ترکیه و قطر با عربستان است و ریاض تمایل زیادی برای ائتلاف با دو کشور مذکور در یمن دارد، تا از این مسیر، اهداف مشترکی که به آینده حزب الاصلاح نیز مربوط می‌شود، را محقق کند، یا حداقل بتواند آخرین مقر حزب در شمال یمن (استان مأرب) را نجات دهد. الخبر الیمنی در ادامه، به نقل از منابع رسانه‌ای نوشت که تفاهماتی میان ریاض و آنکارا برای ورود محدود ترکیه برای حمایت از ائتلاف سعودی جهت ممانعت از آزادی مأرب به وجود آمده و این کشور علی‌رغم ممانعت سال‌های اخیر عربستان، می‌تواند با آزادی بیشتری در یمن حضور یابد. طبق این گزارش، مدتی است که سعودی‌ها به ترکیه اجازه داده‌اند که دست به تجهیز حزب الاصلاح به پهپاد در استان «أبین» بزند.

طبق این گزارش، عربستان بر این باور است که ورود ترکیه به یمن به عنوان بخشی از ائتلاف، می‌تواند روح تازه‌ای به شبه نظامیان همسو با خود بدهد و جبرانی برای شکست‌های شش سال گذشته باشد و از بُعد سیاسی نیز می‌تواند کفه ریاض برای حل و فصل آبرومند بحران یمن را سنگین‌تر کند. به خصوص اینکه، دیگر همپیمانان عربستان در منطقه در عمل کاری از پیش نبرده‌اند. اما باید به این نکته نیز توجه داشت که ترکیه امتیازات گسترده‌ای از سعودی‌ها در قبال ورود جزئی به جنگ یمن درخواست کرده‌اند و آنکارا بدون چشمداشت اقدامی انجام نمی‌دهد، به طوری که طبق گزارش‌ رسانه‌ها، ترکیه شرط کرده است که در ازای حضور نظامی در ساحل غربی و جنوب یمن (به عنوان مهم‌ترین شرط)، از ائتلاف سعودی به طور محدود حمایت نماید.

تظاهرات در جنوب یمن

اقدامات اشغالگران سعودی- اماراتی و مزدوران وابسته به آنها در مناطق جنوبی، خشم ساکنان این منطقه را به‌دنبال داشته است و آنها خواهان خروج اشغالگران از جنوب یمن هستند. خبرنگار شبکه المیادین از تظاهرات گسترده علیه دولت دست‌نشانده سعودی و شورای انتقالی و ائتلاف سعودی در جنوب یمن خبر داد. تظاهرکنندگان، ائتلاف سعودی – اماراتی را مسئول فروپاشی اقتصادی دانستند و خواستار خروج آنها از جنوب یمن شدند. منابع محلی هم گزارش دادند که دوشنبه شب خیابان‌های مناطق تحت اشغال ائتلاف سعودی و تحت کنترل دولت‌هادی، شاهد تظاهرات گسترده بود و اقدامات متجاوزان محکوم شد. در شهر عدن تظاهرات در خیابان‌های اصلی برگزار شد و ساکنان ضمن آتش زدن لاستیک، علیه «دولت هتل‌نشین» منصور‌هادی و نیروهای اماراتی و سعودی شعار سر دادند. منابع محلی اعلام کردند که مزدوران شورای انتقالی با لباس غیرنظامی وارد محل شده و به‌سوی معترضان گلوله‌های جنگی شلیک و شماری از آنها را بازداشت کردند. این اقدام مزدوران، سبب گسترش درگیری‌ها شد.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

کاریکاتور/ پاسخ تنبیهی

کارتونیست: سیدمحمدرضا موسوی

کاریکاتور/ نگاه هنرمندان عربی

کارتونیست: اسامه حجاج

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.