سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / شرق فرانسه در آشوب معترضان خودروها را در خیابان‌‎ها به آتش کشیدند

شرق فرانسه در آشوب معترضان خودروها را در خیابان‌‎ها به آتش کشیدند

در جریان اعتراضات ضددولتی در شرق فرانسه، چندین خودرو به آتش کشیده شد و چهار نوجوان نیز از سوی پلیس دستگیر شدند.

در ادامه اعتراضات مردم فرانسه علیه بی‌عدالتی و سیاست‌های تبعیض‌آمیز دولت، دیروز مردم شهر «لیون» به خیابان‌ها آمدند. شبکه تلویزیونی «بی‌اف‌ام‌تی‌وی» فرانسه، با اعلام این خبر، افزود که چهار نوجوان معترض به دست نیروهای امنیتی دستگیر شدند. لیون سومین شهر بزرگ فرانسه و یک مرکز بزرگ اقتصادی در این کشوراست.

در جریان این اعتراضات که همچون بسیاری از اعتراضات اخیر در فرانسه به خشونت کشیده شد، به اموال عمومی نیز آسیب زده شد و همچنین، ۱۲ خودرو به آتش کشیده شدند. علاوه ‌بر موارد بالا، بین پلیس و معترضین نیز زد و خوردهایی پیش آمد.

تصویب ماده ۲۴ لایحه قانونی امنیت عمومی در مجلس فرانسه، مبنی بر ممنوعیت انتشار تصاویر اعمال خشونت پلیس، موجی از خشم و اعتراضات عمومی را به دلیل نقض صریح حقوق بشر و دموکراسی برای سرپوش گذاشتن بر خشونت‌های تبعیض‌آمیز نیرو‌های پلیس‌، به دنبال داشت. این اعتراضات همچنان ادامه دارد.

گفتنی است، اعتراضات ادامه‌دار اخیر که از اواخر سال 2020 میلادی آغاز شد، شباهت زیادی به جنبش جلیقه زردها دارد. این اعتراضات رهبر مشخصی ندارد و خشونت در آن مشهود است. گرچه علت اولیه

شکل‌گیری تظاهرات، اعتراض به خشونت پلیس و دفاع از آزادی بوده است، اما شعارهای پراکنده و رادیکال نیز از معترضان شنیده می‌شود. ویژگی دیگر آن نیز این است که آخر هفته‌ها انجام می‌شود.

از این رو، برخی این نظر را مطرح می‌کنند که فرانسه دچار بن‌بست اساسی است و بین نظام هنجاری مردم و حکمرانان فرانسه، شکاف جدی افتاده است. این شکاف گاهی در شکل اعتراضات جلیقه‌ زردها، نمود پیدا می‌کند و گاهی نیز (مثل اعتراضات جاری) شکل اعتراض علیه اقدامات پلیس را به خود می‌گیرد.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

گسترش اعتراضات دانشجویی در استرالیا

تجمعات دانشجویی حمایت از فلسطین دردیگر دانشگاه‌های استرالیا

تظاهرات حمایت از غزه در شهرهای مختلف جهان

حمایت از غزه و با درخواست آتش بس تظاهرات

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.