سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / توقف فعالیت شرکت‌های خارجی در بنادر عربستان از ترس حملات انصارالله

توقف فعالیت شرکت‌های خارجی در بنادر عربستان از ترس حملات انصارالله

پس از انفجار یک نفتکش دیگر این بار در بندر جده عربستان، منابع خبری از توقف فعالیت شرکت‌های خارجی در تمام بنادر سعودی و مناطق ساحلی یمن به ویژه بندر «جده» و فرار مدیران این شرکت‌ها از عربستان خبر داده‌اند.

هفته گذشته نیز در سلسله حملات تلافی جویانه انقلابیون یمن به مراکز اقتصادی و حیاتی سعودی، یک نفتکش در بندر جده عربستان منهدم شد. مقامات سعودی برخورد قایق‌های انتحاری با این نفتکش را عامل، انفجار اعلام کرده‌اند. البته هیچ‌کس مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته اما انصارالله یمن پس از این حمله به کنایه خطاب به آل‌سعود اعلام کرده آمریکا و انگلیس قادر به تامین امنیت شما نیست اگر بخواهید ما مایل به این کار هستیم. پس لرزه‌های این انفجار همچنان ادامه دارد چرا که معمولا اینگونه حملات به انصارالله نسبت داده می‌شود. به همین دلیل شرکت‌های خارجی مستقر در عربستان به ویژه در بنادر این کشور از ترس تکرار این حملات بنادر سعودی را ترک کرده‌اند.

به گزارش  پایگاه سوق عکاظ، شرکت‌های خارجی فعالیت خود را در بسیاری از بنادر از جمله بندر جده متوقف کرده‌اند.

این رسانه گزارش داده فعالیت شرکت‌های خارجی در بنادر سعودی و مناطق ساحلی یمن متوقف شده و مدیران این شرکت‌ها نیز به کشورهای خود بازگشته‌اند. این تصمیم شرکت‌های خارجی به دنبال حملات به نفتکش‌ها و کشتی‌های تجاری در دریای سرخ که آخرین آن هدف قرار گرفتن نفتکش در جده بود، رخ داده و سبب شده شرکت‌های خارجی فعالیت خود را در بنادر سعودی متوقف کنند.

منابع وابسته به مخالفان سعودی اعلام کردند ریاض از انتشار گزارش‌های مربوط به زیان‌های وارد شده به بندر جده خودداری می‌کند و این گونه وانمود می‌کند که حادثه خارج از بندر بوده و این در حالی است که مالک کشتی بر وقوع حادثه در داخل بندر و در زمان تخلیه محموله تاکید کرده است.

جنگ نفتی عربستان و امارات

شکست در اجرای «توافق ریاض» همچنان ادامه دارد؛ هر چند ائتلاف متجاوز سعودی-اماراتی اخیرا از اجرای آن خبر داد. توافق موسوم به «توافق ریاض» تلاش عربستان برای پایان دادن به جنگ قدرت متحدان خود (نیروهای دولت منصور‌هادی) با شبه‌نظامیان متحد امارات (شورای انتقالی جنوب) در جنوب یمن است که با وجود تلاش‌های مکرر، جنگ خونین دو طرف کماکان ادامه یافته است. روزنامه الاخبار لبنان در گزارشی به بررسی عوامل شکست این توافق پرداخت و نوشت، هنوز زود است که بخواهیم درباره موفقیت طرح جدایی نیروهای وابسته به دولت مستعفی یمن (تحت حمایت ریاض) و عناصر گروه شورای انتقالی جنوب در استان أبین صحبتی کرد؛ زیرا هر یک از طرفین، عدم عقب‌نشینی از جبهه‌های نبرد در این استان را بر گردن دیگری می‌اندازد. به گزارش الاخبار، تا کنون، فقط بخش کوچکی از اقدامات نظامی مورد توافق اجرایی شده است و هر لحظه امکان دارد که وضعیت بین طرفین، منفجر شود. این بار درگیری به استان نفت‌خیز «شبوه» (جنوب یمن) منتقل شده است.

این در حالی است که درگیری بر سر شبوه و سایر استان‌های نفتی یمن، فقط به صورت منطقه‌ای نبوده و جنبه بین‌المللی داشته است. بسیاری از کارشناسان تأکید دارند که بخشی از علت طولانی شدن جنگ علیه ملت یمن، عدم تعیین سهم کشورهای حاضر در این تجاوز از «کیک» یمن است.

الاخبار در ادامه نوشته، در سطح منطقه، تنش بین گروه‌های وابسته به عربستان و امارات همچنان ادامه دارد؛ به ویژه از زمانی که نیروهای وابسته به دولت مستعفی توانستند شبوه را به اشغال خود درآورند، ولی زمان تنش کنونی، مربوط به تحرکات نظامی در استان مجاور یعنی ابین است. ریاض در تلاش است، بخش نظامی «توافق ریاض» را اجرایی کند؛ توافقی که حزب «الاصلاح» و امارات یکدیگر را به تلاش برای شکست آن متهم می‌کنند. به گزارش این روزنامه، شبوه یکی از مهم‌ترین موارد اختلافی بین ابوظبی و ریاض است؛ زیرا امارات خواستار به کنترل درآوردن این استان توسط شورای انتقالی است، ولی عربستان اصرار دارد که هلال نفتی را که از شبوه تا حضرموت امتداد دارد، تحت کنترل خود درآورد.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

پلیس اسرائیل ،استاد «دانشگاه عبری» را بعد از اعتراض به نسل‌کشی، بازداشت کرد

خانم نادره شلهوب کِوُرکیان استاد گروه علوم جنایی و کار دانشگاه عربی شهر قدس و استاد مدعو رشته حقوق و مطالعات زنان

پایان صبر استراتژیک ایران!

وعده صادق

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.