سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / دکتر جلیلی در مراسم روز دانشجوی دانشگاه تهران: دلخوش کردن به آمریکا یا تعامل گسترده و سازنده با کشورهای جهان؟!/ می‌گفتند خزانه کشور خالی است درحالی که ده‌ها میلیارد سرمایه در خزانه کشور بود/ پس‌ از آنکه سرانجام سراب را دیدند گفتند آمریکایی‌ها اخلاق را باختند!
عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام

دکتر جلیلی در مراسم روز دانشجوی دانشگاه تهران: دلخوش کردن به آمریکا یا تعامل گسترده و سازنده با کشورهای جهان؟!/ می‌گفتند خزانه کشور خالی است درحالی که ده‌ها میلیارد سرمایه در خزانه کشور بود/ پس‌ از آنکه سرانجام سراب را دیدند گفتند آمریکایی‌ها اخلاق را باختند!

دکتر سعید جلیلی نماینده رهبر معظم انقلاب در مجمع تشخیص مصلحت نظام عصر امروز به مناسبت روز دانشجو در دانشگاه تهران حضور یافت.
  دکتر جلیلی در آیین بزرگداشت روز دانشجو در دانشگاه تهران گفت: اهمیت 16 آذر در این است که در دورانی که سرابی به نام مدرنیته و روابط با جهان شکل می‌گیرد و معاون رئیس‌جمهور وقت آمریکا وارد کشور می‌شود، دانشجوی آگاه فریاد می‌زند تا آب را از سراب تمیز دهد.
وی افزود: این بسیار مهم است که دانشگاه و دانشجو بتوانند این تمایز را به درستی تشخیص دهد و آن را فریاد بزند.
دکتر جلیلی در این مراسم که به صورت زنده با حضور مجازی 30 تشکل دانشجویی از سراسر کشور برگزار شد، اظهار داشت: تاریخ پر است از خطاهای محاسباتی که کسانی حتی با نیت خیر و اهداف خوب حرکتی را شروع کردند اما به خاطر اخلال در دستگاه محاسباتی‌شان، به آن اهداف نرسیدند. می‌گویند ما می‌خواهیم شما را به آب برسانیم اما در نهایت به سراب ختم می‌شود.
نماینده رهبرانقلاب در بخش مهمی از سخنانش ضمن درخواست از جنبش دانشجویی مبنی بر عدم انفعال در برابر تحریف، تاکید کرد: امروز که کشور توانسته است بایستد، دشمن دوباره می‌خواهد سرابی نشان دهد. جنبش دانشجویی باید روشنگری نماید که دشمن در شرایط ضعف است و به انتهای مسیر اشتباه خود رسیده است.
وی افزود: هربار دشمن همه توانش را به کار می‌گیرد و نمی‌تواند نتیجه بگیرد به تزویر روی می‌آورد و پرچمی را بلند می‌کند. امروز پرچم مذاکره آمریکا، پرچم تزویر دشمن و سرابی است که او نشان می‌دهد. به قول حافظ: دور است سر آب در این بادیه هش ‌دار، تا غول بیابان نفریبد به سرابت
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به آیه 39 سوره مبارکه نور، گفت: خطای محاسباتی زمانی رخ می‌دهد که توصیف درستی از صحنه وجود نداشته باشد و واقعیات پوشانده شده باشد. در 28 مرداد یک امید واهی وجود داشت که با اتکا به آمریکا می‌توان مقابل انگلیس ایستاد. چه شد؟ همان امید واهی باعث عقب ماندن کشور شد.
وی افزود: برای آنکه محاسبه درست داشته باشید نباید بگذارید که واقعیت‌ها پوشانده شود. اگر داشته‌ها و موفقیت‌های خود را نبینید و اجازه بدهید پوشانده بشود، به جای تعقل دچار تخیل می‌شوید و از صنحه توصیف غلطی خواهید داشت.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه گفت: امروز در جامعه ما و درافکار عمومی دوگانه‌هایی را مطرح می‌کنند که صحت آن‌ها محل بحث است؛ سال گذشته در مراسم روز دانشجو گفتم وقتی در عرصه روابط خارجی مطرح می‌کنند که «تعامل یا تقابل؟»، مانند آنست که در رانندگی مطرح شود گاز خوب است یا ترمز!
وی افزود: به جای دوگانه‌های واهی به این دوگانه پاسخ دهند: دلخوش کردن به آمریکا درست است یا تعامل سازنده و گسترده با سایر دنیا؟! دنیا در آمریکا و چند کشور اروپایی خلاصه نمی‌شود.
عضو شورای راهبردی روابط خارجی کشورمان اظهار داشت: در این دوگانه‌ها مطرح می‌کنند که توافق خوب است یا عدم توافق؟ بعد می‌گویند هر توافقی از توافق نکردن بهتر است! خب این دوگانه ها را باید ارزیابی کرد. آیا چنین دوگانه‌هایی همیشه درست است؟
وی افزود: می‌گویند جنگ بهتر است یا صلح؟ خب معلوم است؛ صلح. اما نمی‌گویند که چه رفتاری مانع از تحمیل جنگ بر ما شد و چه تفکری پس از دفاع مقدس صلح را برای ما به ارمغان آورد.
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به برخی ادعاها در سال 92، اظهار داشت: دشمن فشار اقتصادی خود را از سال 90 شروع کرده بود و نتیجه آن این بود که جامعه دچار شوک شد. ما در مرحله ایستادگی در برابر این فشار ها بودیم و مرداد 92، علیرغم همه فشارهایی که آنها وارد می‌کردند، میزان فروش نفت و فرآورده‌های نفتی ما به حدود 1.5 بشکه رسیده بود؛ کالاهای اساسی تامین شده بود و تولید نقطه مطلوبی به نسبت دو سال قبل خود رسیده بود. این‌ها ادعا نیست؛ بلکه عین اظهارات رئیس‌جمهور سابق آمریکا در قبال وضعیت ایران در سال 92 است.
جلیلی در توضیح سخنانش گفت: ناگهان توصیف غلطی از صحنه ارائه شد؛ می‌گفتند ما نمی‌توانیم نفت بفروشیم و خزانه کشور خالی است؛ کجا خزانه خالی بود؟! ده‌ها میلیارد سرمایه در خزانه کشور بود و می‌گفتند خزانه خالی است و با این توصیف غلط، شد آنچه شد. ژنو، لوزان و نهایتا برجام. شما بعضی اوقات به پشت خیمه دشمن می‌رسید و با یک توصیف و تحلیل غلط از پشت خیمه دشمن برمی‌گردید.
دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی کشورمان، تصریح کرد: وقتی اوباما به اهداف خود در این توافق رسید، رسما اعلام کرد که ما در شرایطی بودیم که رژیم تحریم‌های ما در حال فروپاشی بود و تحریم‌های ما امکان ادامه نداشت و اگر تحریم‌ها را اضافه می‌کردیم، رژیم  تحریم‌ها فرو می‌پاشید و ایران آن پیچ را عبور می‌کرد که با هدف نظامی هم به آن نمی‌رسیدیم.
وی افزود: در همین سال‌های پس از انقلاب، نمونه‌هایی همچون توافق الجزایر، موضوع آزادسازی گروگان‌های آمریکایی در لبنان، گفتگوهای انتقادی و پس از آن گفتگوی تمدن‌ها به نتیجه‌ای جز غیر قابل اعتماد بودن آمریکایی‌ها ختم شد؟ دست آخر حکم جلب رئیس‌جمهور وقت را صادر کردند و بعد از آن نیز ایران را محورت شرارت نامیدند.
جلیلی تصریح کرد:روزی می‌گفتند مذاکره برد-برد است و پس از آنکه سرانجام سراب را دیدند گفتند آمریکایی ها اخلاق را باختند! دانشجویان ما 67 سال پیش در همین دانشگاه فهمیدند که آمریکا شکست اخلاقی خورده است.
عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام پس از اشاره به روند شکل‌گیری برجام، با توصیه دانشجویان به هوشیاری و روشنگری، خاطرنشان کرد: امروز رسالت بزرگ جنبش دانشجویی، شناساندن آب از سراب است. بارزترین مصداق حرکت تمیز فرهنگی و آتش به اختیار این است که آب را از سراب بشناسیم و به جامعه نیز بشناسانیم.
جلیلی در ادامه گفت: آنها برای چه فشار آوردند؟ برای کشاندن شما پشت میز مذاکره و گرفتن امتیاز؛ هنوز رئیس جمهور جدید بر سرکار نیامده، انتظارات جدیدی را مطرح میکند و میگوید ما به فشار ها ادامه میدهیم و بعد عده ای دلخوش به آمدن او هستند؛ بر در ارباب بی‌مروت دنیا، چندنشینی که بایدن کی به درآید!
نماینده رهبر انقلاب در شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد: جنبش دانشجویی در برابر این تحریف‌ها روشنگری نماید؛ نباید تجربه‌های تلخ بی‌فرجام دوباره تکرار شود.
جلیلی در انتهای سخنانش با تاکید بر اینکه بدون همت و تلاش نمی‌توان مشکلات را حل کرد، گفت: اگر شما می‌خواهید پیشرفت کشور را رقم بزنید، این کار تلاش میخواهد.
وی در پایان افزود: تنها حربه دشمن ترساندن است. تمام تلاش آنها اینست که بگویند بدون آمریکا و بدون چند کشور غربی نمی‌توانید پیشرفت کنید و وقتی با دانشمند فیزیکدان مسلمانی مواجه است که نمی‌ترسد و هرچه تهدید می‌کنند، نه فریب می‌خورد و نه تسلیم می‌شود، به ترور وی روی می‌آورند. این پیام شهدای ماست که نترسید و نگران نباشید و این حرکت را با قدرت ادامه بدهید و مردم در مراسم تشییع شهید سلیمانی و همدلی ملی با شهید فخری زاده نشان دادند که این مسیر را با قدرت ادامه خواهند داد.
گفتنی است پیش از سخنان دکتر جلیلی، نمایندگان چهار تشکل دانشجویی بسیج، جامعه اسلامی، انجمن اسلامی دانشجویان مستقل و جنبش عدالتخواه به ایراد نکات خود پرداختند.
همچنین پس از سخنرانی دکتر جلیلی، از خانواده دانشمند شهید دکتر محسن فخری زاده تقدیر به عمل آمد
عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

چرا می‌گوییم «مرگ بر آمریکا»؟

هادی حکیمیان نویسنده کتاب اسپاگتی با سس قرمز

کاریکاتور/ سرکوب دانشجویان، دروغین بودن ادعای آزادی بیان در آمریکا را فاش کرد

در این کشور هیچ نوع آزادی بیانی وجود ندارد

یک دیدگاه

  1. علی روح الله

    چطور شد دکتر جلیلی با رعایت قوانین ستاد کرونا در روز دانشجو به میان جوانان آمد ولی حسن روحانی رییس جمهور برخلاف وعده و تبلیغاتش نیامد؟!
    آیا دانشجویان فقط به درد روز انتخابات می خورند؟! به این میگویند سیاست…

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.