سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / عطوان: عقب‌نشینی فرانسه کافی نیست؛ ماکرون باید از مسلمانان عذرخواهی کند

عطوان: عقب‌نشینی فرانسه کافی نیست؛ ماکرون باید از مسلمانان عذرخواهی کند

از زمان توهین نشریه زرد فرانسوی به ساحت مقدس پیامبر اسلام (ص) و حمایت رئیس‌جمهور این کشور از این ابتذال، علیرغم عقب‌نشینی بعدی ماکرون، هنوز جهان اسلام آرام نگرفته است. تحلیلگر مشهور جهان عرب هم گفته عقب‌نشینی کافی نیست و او باید رسماً از ۲ میلیارد مسلمان عذرخواهی کند.

یک هفته‌ای است که موج گسترده اعتراض‌های جهانی علیه حمایت «امانوئل ماکرون» از انتشار کاریکاتورهای موهنِ یک نشریه زرد در فرانسه، به راه افتاده است. میلیون‌ها تن در کشورهای مالزی،‌‌اندونزی، موریتانی، عراق، یمن و مالی گرفته تا برخی کشورهای اروپایی مثل انگلیس و آلمان به خیابان‌ها آمده و اعلام کرده‌اند پیامبر اسلام (ص) خط قرمز است و با توهین به ساحت ایشان مدارا نخواهد شد. برخی از کشورهای اسلامی نیز دست به کار شده و تحریم کالاهای فرانسوی را در دستور کار خود قرار‌دادند. این فشارها سرانجان جواب داد و ماکرون از مواضع قبلی خود در حمایت از هتاکی‌ها عقب نشست. ماکرون گفت، انتشار کاریکاتورها ربطی به دولت وی ندارد و اینکه باید به همه ادیان احترام گذاشت.

اما به نظر نمی‌رسد این عقب‌نشینی نیم‌بند، مسلمانان و حق‌طلبان را آرام کند. چنان‌که «عبدالباری عطوان»، تحلیلگر مشهور جهان عرب و سردبیر روزنامه رأی‌الیوم در مقاله‌ای با پرداختن به علل عقب‌نشینی امانوئل ماکرون از اهانت گستاخانه‌اش علیه حضرت پیامبر اکرم (ص) و اسلام تأکید کرد که این کافی نیست و او باید رسماً از مسلمانان سراسر جهان عذرخواهی کند.

در ادامه گزارش تسنیم از عطوان آمده است، «اما این عقب‌نشینی ماکرون در واقع تلاشی برای متوقف کردن کمپین‌های تحریم کالاهای فرانسوی بود که در سراسر جهان اسلام به راه افتاده است. اما تنها عقب‌نشینی کافی نیست و رئیس‌جمهور فرانسه باید صراحتاً از 2 میلیارد مسلمان عذرخواهی کند».رئیس‌جمهور تازه به دوران رسیده فرانسه اما با مشاهده ادامه این اعتراض‌ها، و با نیم نگاهی به وضعیت اقتصادی شکننده کشورش، دوباره از گستاخی‌هایش عقب‌نشینی کرد. او در پیام توئیتری که به دو زبان عربی و فرانسوی منتشر شده، نوشت: «بر خلاف چیزی که من طی روزهای اخیر در رسانه‌های اجتماعی دیده و شنیده‌ام، کشور ما مشکلی با هیچ دینی ندارد.» که البته آن‌چه باید می‌گفته را باز نگفته است!

ادامه جنبش تحریمی علیه فرانسه

همزمان با تداوم تظاهرات ضد فرانسوی در کشورهای مختلف جهان اسلام و به آتش کشیده شدن تصاویر ماکرون و پرچم فرانسه، حمایت اقشار مختلف کشورهای اسلامی از درخواست چهره‌های مذهبی و سیاسی برای تحریم کالاهای فرانسوی به دلیل اظهارات ماکرون علیه اسلام همچنان ادامه دارد. به گزارش فارس از «آناتولی» ترکیه، تاجران و شرکت‌های ترکیه‌ای اعلام کرده‌اند تحریم و بایکوت محصولات فرانسوی، اقدامی درست است. همچنین اظهارات اسلام‌ستیزانه ماکرون و اصرار ماکرون در ارائه لایحه‌ای ضداسلامی سبب شده تا فرانسه روی خط تنش و ناامنی قرار بگیرد، تا جایی که وزارت کشور فرانسه اعلام کرده برای تقویت امنیت این کشور ۱۴ هزار سرباز و نیروی پلیس را از فردا در اماکن عمومی و.. مستقر خواهد کرد.

فیلسوف فرانسوی:

مسلمانان دارای شرافتند؛ ما نه

شماری از فعالان رسانه‌ای نیز ویدئویی از مصاحبه تلویزیونی «میشل اونفرای» فیلسوف فرانسوی را دست به دست می‌چرخانند که می‌گوید: «معتقدم که مسلمانان به ما درس می‌دهند و در این مسیر بر حق هستند. درس مقابله با مادیات…. آنها افرادی دارای روحانیت‌اند و

اخلاق مدارند و تعهدات اخلاقی دارند. آنها دارای ارزش‌هایی هستند و معتقدند که ما باید از اینکه سالمندان خود را به خانه سالمندان می‌‌فرستیم، خجالت بکشیم. آنها معتقدند که روابط جنسی با هر کسی و به هر طریقه‌ای برای زنان مایه افتخار نیست. معتقدم که این امر ربطی به جمود ندارد. این امر به کرامت و عزت مربوط می‌شود. زیرا آنها مردمی هستند که دارای اخلاقیات و شرافتند و ما شرافت را از دست داده‌ایم و شرافت و عزت برای ما معنایی ندارد».

گفتنی است، نباید «توهین» را ذیلِ «بیان» دسته‌بندی کرد بلکه این یک «عمل» است، از قضا عمل «نفرت‌پراکنی» و «تحریک‌آمیز» و محکوم شدنِ آن به حکمِ «آزادی بیان» نارواست. رئیس‌جمهور فرانسه با این مواضع‌ اخیرش نیز نشان داد در میدان سیاست، کنشگری ناتوان است. او با این مواضع احمقانه‌اش علیه اعتقادات 2 میلیارد مسلمان نه تنها جَو علیه فرانسه را آرام نکرد بلکه آن را تشدید کرد. حملات تروریستی اخیر (که کاری وحشیانه و غیراخلاقی است) به صورت مشترک معلول همین اعمال ماکرون و افکار مریض تکفیری‌ها است.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

زندان‌های فرانسه پر شد

مرگ بر فرانسه

گسترش اعتراضات دانشجویی حامی فلسطین از آمریکا به فرانسه

اعتراضات دانشجویی در حمایت از مردم غزه از دانشگاه‌های آمریکا به فرانسه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.