سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / اگر می خواهید بدانید بایدن کدام سیاست خارجی را دنبال خواهد کرد، به حامیان او نگاه کنید

اگر می خواهید بدانید بایدن کدام سیاست خارجی را دنبال خواهد کرد، به حامیان او نگاه کنید

اگر فکر می کنید که با وجود یک پرزیدنت بایدن احتمالی در سیاسی خارجی تغییری رخ می دهد، بهتر است دوباره بیندیشید. سیاست خارجی آمریکا همان سیاست خارجی قدیمی توسعه طلبانه نظامی گرایانه ای خواهد بود که در زمان بیل کلینتون و باراک اوباما دنبال می شد.

گروه غرب از نگاه غرب خبرگزاری فارس: بسیاری از ما برای فرا رسیدن روزی که بتوانیم پرزیدنت دونالد ترامپ را از کاخ سفید، از واشنگتن، از زندگی مان و از چرخه اخبار روزانه بیرون کنیم به روز شماری روی آورده ایم. با مرگ قاضی دیوان عالی روث بدر گینزبرگ برکنار کردن ترامپ حتی اضطرار بیشتری پیدا کرده است. اما  با وجود یک «پرزیدنت» جو بایدن  چه به دست خواهیم آورد؟ سیاست خارجی بایدن چه شکل و شمایلی خواهد داشت؟

مدتی پیش گروهی از سناتورها و اعضای سابق کنگره جمهوریخواه حمایت خود را از ریاست جمهوری بایدن اعلام کردند و گفتند که  او برای اداره کشور بیشتر از ترامپ به ابزارهای لازم مجهز است. همزمان گروه بزرگی از استخوان خرد کرده های اطلاعاتی و سیاست خارجی که اکثر آنها با روسای جمهور جمهوریخواه کار کرده اند نیز از معاون پیشین ریاست جمهوری پشتیبانی کرده اند. این اتفاق بسیار تاثیرگذار به نظر می آید. اما بیایید ببینیم که این اتفاق واقعا به چه معناست. معنای این حمایت ها این است که به اعتقاد آنها بایدن به یک سیاست خارجی مداخله جویانه، نئولیبرال و مدافع جنگ ادامه خواهد داد.

سفیرسابق جان نگروپونته یکی از حرفه ای های اطلاعاتی است که از بایدن حمایت کرده است. نگروپونته  شوالیه مرگ سیاست خارجی آمریکا طی نیم  قرن گذشته بوده است.

نگروپونته در قضیه ایران- کنترا که طی آن سیا بودجه هایی پنهانی را به دست شورشیان کنترا می رساند سفیر آمریکا در هندوراس بوده، در ایامی که کارتل های مواد مخدر قدرت خود را علیه یک دولت فاسد در این کشور تحکیم می کردند سفیر آمریکا در مکزیک بوده؛ در ایامی که آمریکا به دنبال شروع جنگ بر اساس روایتی از سلاح های کشتار جمعی عراق بود که علم به دروغ بودن آن داشت سفیر آمریکا در سازمان ملل بوده؛ در زمان اشغال عراق از سوی آمریکا در این کشور سفیر بوده و مدیر اطلاعات ملی در سال های اجرای برنامه شکنجه پرزیدنت جرج دبلیو بوش بوده است.

تاکنون هیچ کس نگروپونته را از هیچ یک از جنبه های معنایی این کلمه به پیشرو بودن متهم نکرده است. او عاشق جنگ است و ثابت کرده وقتی پای جنگ به میان می آید سر از پا نمی شناسد. با این حال او با شادمانی و علنا از بایدن حمایت کرده است.

نگروپونته اخیرا در گفتگویی با دیلی بیست از مسائل پشت این تایید دسته جمعی سخن گفته است. این مصاحبه بیشتر از آنکه از نگروپونته چیزی بگوید از بایدن می گوید. نگروپونته گفته است در نهایت «همه راه ها به ترامپ ختم می شود و من مطمئن نیستم که کشور بتواند برای یک دوره چهارساله دیگر با مردی دوام بیاورد که نشان داده تا این اندازه برای این پست نامناسب است.» من هم موافقم. درست همانطور که موافقم هر دمکراتی نیز برای تصدی این پست نامناسب است. دونالد ترامپ آدم بدی است. اما مسئله به این سادگی ها نیست.

نگروپونته در این مصاحبه می گوید که او سال هاست که در زمینه مسائل مهم (اما مشخص نشده ای) با بایدن مخالف بوده، اما بایدن «یک سیاستمدار با تجربه» است، یک «آدم معتدل» و «یک جنتلمن خردمند» است. برای مثال می گوید که بایدن طرفدار استراق سمع بدون حکم قضایی شهروندان آمریکایی بعد از حملات یازدهم سپتامبر بوده است.

اما این اظهار نظر ناقص است. بایدن از استراق سمع بدون حکم قضایی حمایت کرده، در دوران سناتوری اش در سال 2001  به قانون پاتریوت رای داده، مکررا از ضمایم قانونی بعدی این قانون حمایت کرده و سپس با تضعیف این قانون در زمان معاونت ریاست جمهوری خود در دولت اوباما مخالفت کرده است.

اینکه نگروپونته و دار و دسته ای از حرفه ای های پیشین اطلاعاتی و سیاست خارجی جمهوریخواه به سمت حمایت از بایدن روی آورده اند دلایل دیگری نیز دارد.

معاون پیشین رئیس جمهور با خارج کردن سربازان آمریکایی از اروپا مخالف است و می گوید که چنین حرکتی مثلا روس ها را متهور می کند. او از سیاست های نظامی بیشتر علیه چین در دریای جنوب چین حمایت می کند. او  حامی گسترش بیشتر سیاست پرزیدنت باراک اوباما برای حفظ پایگاه های نظامی در بیش از 100 کشور از جمله پایگاه های عملیات خط مقدم در سطح آفریقاست.

تشویق دیگران به رای دادن به ترامپ واقعا آخرین کاری است که من انجام می دهم. این رئیس جمهور به معنای واقعی کلمه و از هر نظر هم در سیاست داخلی و هم سیاست خارجی یک مصیبت به تمام معنا بوده است. کشور نمی تواند چهار سال دیگر را با ریاست جمهوری ترامپ سر کند. اما بایدن هم نوشداروی تمام دردها نیست. او یک حافظ وضع موجود مرکز گرای متمایل به راست است. نگروپونته نیز این نکته را تایید کرده است.

اگر فکر می کنید که با وجود یک پرزیدنت بایدن احتمالی در سیاسی خارجی تغییری رخ می دهد، بهتر است دوباره بیندیشید. سیاست خارجی آمریکا همان سیاست خارجی قدیمی توسعه  طلبانه نظامی گرایانه ای خواهد بود که در زمان بیل کلینتون و باراک اوباما دنبال می شد. پس با چشم های باز به شعبه های رای گیری مراجعه کنید.

نویسنده: جان کرکیاکو (John Kiriakou) افسر ضد تروریسم پیشین سیا

منبع: https://b2n.ir/605862

انتهای پیام.

 

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

چرا می‌گوییم «مرگ بر آمریکا»؟

هادی حکیمیان نویسنده کتاب اسپاگتی با سس قرمز

کاریکاتور/ سرکوب دانشجویان، دروغین بودن ادعای آزادی بیان در آمریکا را فاش کرد

در این کشور هیچ نوع آزادی بیانی وجود ندارد

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.