سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / ارائه اطلاعات صرافان به FATF /همدستی در تحریم‌ها و گران کردن ارز!

ارائه اطلاعات صرافان به FATF /همدستی در تحریم‌ها و گران کردن ارز!

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس میگوید

اطلاعات صرافیهای کشورمان به FATF داده شده است!
علیاصغر یوسفنژاد به جامجم گفت:

بحران ارزی در ششماهه گذشته ناشی از تصمیمات اشتباه اقتصادی بود،

ارائه اطلاعات مالی صرافیها در قالب تعهدات FATF بخشی از بحران ارزی را شامل میشود اما بخشی دیگر ناشی از تصمیمات اشتباه دولت بود که بازار را بر هم زد.
وی با بیان اینکه تصمیمات تیم اقتصادی دولت هماهنگ نیست تصریح کرد:

از ابتدای سال تاکنون چندین بخشنامه برای ارز صادر شد که این کار باعث میشود تا روند تجارت به سختی انجام شود.
وی در پاسخ این پرسش که آیا از ارائه اطلاعات مالی صرافیها در قالب تعهدات FATF خبر دارید یا خیر گفت:

 بله اما بهتر است خیلی در مورد جزئیات آن صحبت نکنیم و به حد خبری که منتشر شده اکتفا کنیم.
یک نماینده دیگر مجلس نیز ضمن تایید ارائه اطلاعات مالی صرافیها در قالب تعهدات FATF، اظهار داشت که

به علل امنیتی ترجیح میدهد درباره این مطلب مصاحبه نکند.
جامجم با تاکید بر نقش FATF در آشفتگی بازار ارز نوشت:

 بخش اعظم مبادلات ارزی کشورمان در وهله اول از طریق بانکها و در گام دوم توسط صرافیها انجام میشود؛

اما در شرایط تحریمی که کار با بانکهای ایران برای خارجیها محدود میشود، صرافیها نقش بیشتری پیدا میکنند، چراکه صرافیها خصوصی هستند و محدودیتها و تحریمها که عمدتا علیه بانکها و تراکنشهای رسمی ایران اعمال میشود را ندارند.
بررسیها نشان میدهد آمریکا با همکاری برخی کشورهای عربی، راههای دور زدن تحریمهای بانکی را که در سالهای قبل از برجام مورد استفاده قرار میگرفت، مسدود کرده است.

یکی از این راهها، استفاده از ظرفیت صرافیها بود.

 از آنجا که ایران مورد تحریم بانکی قرار گرفته بود، در دوره پیش اکثر نقل و انتقالات مربوط به صادرات و واردات کشور از طریق صرافیها انجام شد،

اما در سال جاری صرافیها نیز با مشکل مواجه شدند.

به نظر میرسد اطلاعاتی که FATF بهدست آورده، نقش مهمی داشته است.

 رئیسآمریکایی FATF نیز که در ماههای اخیر با سفرهای دورهای به کشورهای شریک تجاری ایران، تلاش بسیاری برای اعمال تحریمها کرده، چند روز پیش از موفقیت آمریکا در به هم ریختن بازار ارز ایران خبر داده بود.
مارشال بیلینگزلی، دستیار بخش تأمین مالی تروریسم وزارت خزانهداری آمریکا که بطور همزمان ریاست «گروه ویژه اقدام مالی (FATF)» را به عهدهدارد، مسئول اصلی احیای تحریمها علیه ایران پس از خروج آمریکا از توافق هستهای برجام است.
یادآور میشود جنبش عدالتخواه دانشجویی طی نامهای به رحمتااکرمی، سرپرست وزارت امور اقتصادی و دارایی نوشت: واحد اطلاعات مالی ایران در اقدامی عجیب و طبق تعهدات ایران در FATF فهرست صرافیهایی را که به نوعی تحریمها را دور میزدند به واحد اطلاعات مالی طرفهای خارجی ارائه داده که این امر منجر به شناسایی این صرافیها و ایجاد بحران ارزی اخیر شده است.

صادرات ایران به عراق 5 برابر صادرات به 28 کشور اروپایی
بررسی آماری نشان میدهد مجموع صادرات کالا و خدمات ایران به عراق، 5 برابر صادرات ایران به 28 کشور اروپایی است. شاید این راز تحرکات اخیر برای تخریب روابط ایران و عراق است.
روزنامه فرهیختگان در این زمینه مینویسد: ایران سومین تامینکننده نیاز بازار کالایی (غیرنفتی) عراق پس از ترکیه و چین است. در سال 96 عراقیها حدود 14/5 درصد از کل صادرات غیرنفتی ایران را خریداری کردهاند که در مقایسه با خرید فقط سه درصد از کالاهای غیرنفتی ایران توسط 28 کشور عضو اتحادیه اروپا، صادرات به عراق رقمی بسیار چشمگیر است.
همکاریهای مشترک در زمینه خدمات فنی و مهندسی، همکاری در زمینه صادرات برق، همکاریهای گسترده و بسیار نزدیک امنیتی در دوره پساصدام و مخصوصا همکاری دو کشور برای از بین بردن داعش و همچنین تحرکات جداییطلبانه در کردستان عراق، وجود ارتباطات بسیار گسترده و اشتراکات فرهنگی و مذهبی عمیق، موجب حساسیت دشمنان این دو کشور شده است که بیش از پیش درصددند مانع ادامه این همکاریها شوند.
بررسی دادههای آماری گمرک ایران نشان میدهد صادرات غیرنفتی ایران به عراق از دومیلیارد و 762 میلیون دلار در سال 1387  به پنجمیلیارد و 150 میلیون دلار در سال 90، پنجمیلیارد و 949 میلیون دلار در سال 92 و 6 میلیارد و 424 میلیون دلار در سال 96 رسیده است. این میزان یعنی صادرات 6/4 میلیارد دلاری در سال 96 به عراق، ایران را پس از ترکیه با بیش از 9 میلیارد دلار و چین با 8/4 میلیارد دلار در رتبه سوم مبادی وارداتی عراق قرار میدهد.
برای تصور میزان اهمیت بازار عراق در تجارت خارجی ایران همین مقدار کافی است که بدانیم صادرات غیرنفتی ایران به عراق در سال 96 تقریبا 4/1 برابر صادرات غیرنفتی ایران به کل 28 کشور عضو اتحادیه اروپا در همین سال است (صادرات 6 میلیارد و 425 میلیون دلاری به عراق در مقابل یکمیلیارد و 549 میلیون دلار به اروپا). همچنین عراق پس از چین که 9 میلیارد دلار و امارات که 6/7 میلیارد دلار از کالاهای صادراتی غیرنفتی ایران را میخرند، سومین خریدار کالاهای ایرانی با 6/4 میلیارد دلار است.

درآمد حاصل از خدمات فنی و مهندسی ایران به عراق نیز 3/4 میلیارد دلار است. صادرات برق به عراق نیز، درآمدی 2 میلیارد دلاری را جذب کرده است. از سوی دیگر، 32 درصد کل گردشگرانی که به ایران میآیند و هزینه میکنند، عراقی هستند.

 

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

جان سقای حرم خدایا ببخش- مناجات حاج محمود کریمی

ويدئو/ ازهمه تشنه ترم خدایا ببخش

دعای کمیل با نوای دلنشین مداحان اهل بیت علیهم السلام+تصویر و متن

خدایا! بیامرز برای من آن گناهانی را که پرده حرمتم می‌درد، خدایا! بیامرز

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.