سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / بحران کشمیر؛ دولت هند اختیارات ویژه کشمیر را لغو کرد

بحران کشمیر؛ دولت هند اختیارات ویژه کشمیر را لغو کرد

مقامات هند اعلام کردند که اصل امتیازات ویژه دولت کشمیر تحت کنترل هند که در قانون اساسی هند برای این مناطق در نظر گرفته شده است را لغو کرده‌اند.

براساس اصل ۳۷۰ قانون اساسی هند، به جامو و کشمیر اختیارات ویژه ای در مقایسه با سایر ایالت‌های هند برای اداره امور داخلی‌شان داده شده است.

حساسیت این مسئله در اینجاست که کشمیر براساس همین اختیارات و امتیازات ویژه بود که به خاک هند ضمیمه شد.

آمیت شاه، وزیر کشور هند، این تصمیم دولت را در میان اعتراضات گسترده در پارلمان اعلام کرد.

انتظار می‌رود با اعلام این خبر، ناآرامی‌های گسترده‌ای بوقوع بپیوندند.

براساس ماده ۳۷۰ قانون اساسی هند، کشمیر تحت کنترل هند می‌تواند قانون اساسی و پرچم مخصوص به خود و همچنین اختیارات مستقل داخلی به جز موارد بین‌المللی و دفاعی و ارتباطات را داشته باشد.

محبوبه مفتی، سروزیر سابق کشمیر، در توییتر خود نوشت که رفتار و عملکرد هند، آنان را یک نیروی اشغالگر در کشمیر کرده است.

پاکستان و هند، کشمیر که دارای اکثریت مسلمان‌نشین است را تحت قلمرو خودشان می‌دانند. دو جنگ تمام عیار بین این دو کشور بر سر کشمیر در گذشته رخ داده است. هند و پاکستان در موارد زیاد دیگری نیز بر سر این منطقه درگیری داشته‌اند.

همزمان با این تحولات صبح امروز گزارش شده که رهبران برجسته کشمیر تحت کنترل هند تنها چند روز پس از اعزام هزاران نیروی نظامی، تحت بازداشت خانگی قرار گرفتند.

در ساعات ابتدایی امروز (دوشنبه ۵ اوت/۱۴ مرداد) نیز گزارش شده که دو تن از مقامات سابق دولتی کشمیر هند به نام‌های عمر عبدالله و محبوبه مفتی تحت بازداشت خانگی قرار گرفتند.

دیدارها و جلسات عمومی نیز ممنوع شده و براساس برخی گزارش‌ها خطوط تلفن همراه و هچنین اینترنت نیز با محدودیت‌هایی مواجه شده است.

هفته گذشته نیز مقامات محلی به دلیل “تهدیدات تروریستی” از گردشگران و زائران هندو که برای سالگرد زیارت از یک معبد بزرگ آمده بودند خواستند که این مناطق را ترک کنند.

این دو نفر روز گذشته (یکشنبه ۱۳ مرداد) عصر در توییت‌هایی از احتمال حبس خانگی خود و وضعیت در مناطق خبر داده بودند.

تا این لحظه هیچ توضیحی از سوی مقامات هندی در این خصوص داده نشده است.

در روزهای اخیر رهبران بازداشت شده به همراه سایر افراد شناخته شده با انتشار متنی راهبردی به دولت هند “در خصوص تغییر وضعیت ویژه در کشمیر هشدار” دادند.

در کنار دستور ترک مناطق بخاطر تهدیدات تروریستی، خبرهایی از درگیرهای پراکنده در نقاط مرزی نیز منتشر شده است.

هند، پاکستان را به حمایت از گروههای شبه ‌نظامی در مناطق تحت کنترل خود می‌کند. اتهامی که پاکستان آن را همیشه رد کرده است.

ارسال نیروهای نظامی و هشدارهای تروریستی و شایعات در مورد تغییر قوانین موجب هراس ساکنان مناطق تحت کنترل هند شده و آنان به پمپ‌های بنزین و مغازه‌ها و دستگاههای خودپرداز بانک‌ها هجوم آورده‌اند.

آخرین باری که وضعیتی اینچنین در این مناطق رخ داد به سال ۲۰۱۶ باز می‌گردد که یکی از رهبران مخالفان کشته شده و موجب شد که تا ماهها معترضان به خیابانها آمده و صدها نفر کشته شدند.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

بزرگترین شاعر شیعی کشمیر

نسخه خطی نفیسی از دیوان «جویا تبریزی» در کتابخانه خدابخش هندوستان نگهداری می‌شود.

رییسی پیش از عزیمت به پاکستان، تعاملات اقتصادی با پاکستان به ۱۰ میلیارد دلار می‌رسد

رئیس‌ جمهور عازم پاکستان شد

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.