سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون /  استمرار قاچاق با تعلل در احیای کارت سوخت

 استمرار قاچاق با تعلل در احیای کارت سوخت

درحالی که قیمت سوخت در ایران با احتساب دلار آزاد، زیر 10 سنت است و قاچاقچیان سوخت مشغول کارند، خبری از احیای کارت سوخت نیست.

دولت از آذرماه سال گذشته به دنبال احیای کارت سوخت و سهمیه‌بندی بنزین به منظور کنترل مصرف این حامل انرژی پر طرفدار بود اما به دلیل فشارهای نمایندگان مجلس فعلا جلوی سهمیه بندی و افزایش قیمت گرفته شده است. این در حالی است که نمایندگان مجلس هم موافق احیای کارت سوخت هستند.
به اعتقاد کارشناسان، ضرورت دارد دولت هرچه سریعتر همزمان با احیای کارت سوخت شخصی، کارت سوخت جایگاه‌ها را جمع‌آوری و با این کار تا حد قابل توجهی قاچاق سوخت را کنترل نماید.
در همین رابطه عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به شدت گرفتن قاچاق سوخت از کشور در ماه‌های اخیر گفت: یکی از راه‌های جلوگیری از قاچاق بی‌رویه سوخت به کشورهای همسایه، این است که قیمت سوخت برابر با نرخ این کالا در کشورهای همجوار شود و افزایش پیدا کند، اما مسئله این است که با توجه به شرایط و وضعیت اقتصادی کشورمان، نمی‌توانیم قیمت بنزین را افزایش دهیم.
مهرداد لاهوتی افزود: به نظر می رسد در شرایط فعلی احیا و استفاده مجدد از کارت سوخت، می‌تواند راهکار خوبی برای جلوگیری از قاچاق سوخت باشد.
وی کاهش ارزش پول ملی به دنبال افزایش نرخ دلار را از دیگر دلایل افزایش قاچاق بنزین عنوان کرد و اظهار داشت: در گذشته بیشتر کالای قاچاق به کشور وارد می‌شد اما به دنبال کاهش ارزش پول ملی شاهد قاچاق کالاهای مختلف و از جمله بنزین به خارج از کشور هستیم و بنابراین راهکار عملی این است که کاهش ارزش پول ملی مدیریت شود و نرخ دلار کاهش پیدا کند.
همچنین حمید بنایی رئیس مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی نیز در این رابطه گفت: به دلیل جلوگیری از افزایش قاچاق سوخت باید استفاده مجدد از کارت های سوخت در دستور کار قرار بگیرد.
بر اساس این گزارش، قیمت فعلی بنزین در ایران جزو ارزان‌ترین قیمت ها در جهان است. قیمت هر لیتر بنزین یا گازوئیل، با احتساب دلار 14 هزار تومانی چیزی کمتر از ۱۰ سنت است. قیمت بنزین در حال حاضر در ایران هزار تومان است و با افزایش نرخ ارز در ماه‌های اخیر فاصله قیمت سوخت در ایران با کشورهای همسایه افزایش یافته است.
همین اختلاف قیمت باعث شده است قاچاق سوخت از ایران به کشورهایی نظیر پاکستان بالا رود. نرخ دلار در بازار آزاد در اوایل سال ۱۳۹۶ حدود سه هزار و 750 تومان بود که طی ماه‌های اخیر و به خصوص بعد از خروج آمریکا از برجام، افزایش نرخ ارزهای خارجی شدت یافت که این موضوع موجب افزایش قاچاق سوخت از ایران شده است.

 

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

توقیف شناور خارجی با ۲میلیون لیتر گازوئیل قاچاق در خلیج‌ فارس/ سپاه ۱۴ خدمه شناور را دستگیر کرد

فرمانده منطقه دوم نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از توقیف شناور خارجی حامل ۲میلیون لیتر گازوئیل قاچاق در خلیج فارس محدوده بندر بوشهر خبر داد.

اختلال در پمپ بنزین از تهران تا تگزاس

خطوط انتقال سوخت شرکت کلونیال آمریکا

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.