سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / چگونه می‌توان به لوایحی اعتماد کرد که دولت هیچ تضمینی برای راهگشا بودن آنها نمی‌دهد

چگونه می‌توان به لوایحی اعتماد کرد که دولت هیچ تضمینی برای راهگشا بودن آنها نمی‌دهد

مدیرعامل اسبق بانک ملی گفت: وزیر امور خارجه صریحا در مجلس اعلام کرد نه من و نه رئیس‌جمهور هیچکدام تضمین نمی‌دهیم که با تصویب لوایح پالرمو و CFT مشکلات و تحریم‌های بانکی حل شود؛ در این شرایط چگونه می‌توان به این مسیر اعتماد کرد؟

عبدالحمید انصاری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با بیان اینکه نهادهایی مانند FATF به محل مراجعه و تعیین تکلیف مناسبات بانکی بین‌المللی تبدیل شده است، اظهارداشت: در چنین شرایطی اگر بعضی از موارد درخواستی این نهادها اجرا نشود، طبیعی است که امکان دارد در مناسبات بانکی با بانک‌های خارجی مشکلاتی به وجود بیاید اما مشکل اصلی در این است که نگاه غرب‌زده منفعل است که اینها حاضر نیستند جور دیگری مسائل دنیا را ببینند.

وی افزود: بارها و بارها رهبری و دیگران تذکر داده‌اند که دولت همان موارد مورد نظر این سازمان‌ها برای مبارزه با پولشویی و  تامین مالی تروریسم را در داخل کشور اجرایی کند چنانکه از سال 82 به بعد لوایح مختلفی را راجع به پولشویی در بانک مرکزی تهیه و تصویب شده و موفق هم بوده است.

مدیرعامل اسبق بانک ملی با بیان اینکه عده‌ای قبول ندارند که می‌شود مشکلات کشور را با استفاده از توان داخلی حل کرد، گفت: همین مسائل در حوزه تولید وجود دارد؛ مگر معاون FATF به صراحت اعلام نکرد که ما چارچوب‌ و تعریف خودمان را از تروریسم ملاک عمل قرار می‌دهیم و مصوبات داخلی شما هیچ اهمیتی برای ما ندارد؟ اما دوستان داخلی حاضر نیستند این مساله را بپذیرند و فقط می‌گویند اگر این کار را انجام ندهیم مشکل ایجاد می‌شود. بله ممکن است ایجاد شود اما باید اینقدر منفعلانه برخورد کرد؟ مگر در سوریه قدرت‌ها غیر از این عمل کردند؟ در نهایت چه اتفاقی افتاد؟ 

وی تصریح کرد: این فقط مساله پالرمو و CFT نیست و در آینده برای مسائل دیگری این بازی را درمی‌آورند و مسائل جدید‌تری را مطرح می‌کنند. هیچ کس نمی‌گوید عضو نشدن در CFT مشکلی به وجود نمی‌آورد اما معایب و مضرات عضو شدن در این کنوانسیون قطعا بیشتر از مزایای آن است. برای مشکلات هم باید تدبیر کرد؛ مگر برای پهباد تدبیر نکردید؟ مگر برای مقابله با صدام تدبیر نکردید؟ 

انصاری با بیان اینکه باید مساله را اینگونه بینند اما متاسفانه به نظر می‌رسد قصد دیدن ندارند، ادامه داد: صریحا وزیر امور خارجه در مجلس اعلام کرد “نه من و نه رئیس جمهور هیچکدام تضمین نمی‌دهیم که با تصویب لوایح پالرمو و CFT مشکلات و تحریم‌های بانکی حل می‌شود” و حالا برجام که مادر این توافق‌نامه‌ها بود به آن روز دچار شد دیگر  پالرمو و CFT چیست که بخواهیم به آن اتکا کنیم.

* این نگاه بیمار و منفعل از دوره مشروطه ما را به مسیر سنگلاخ می‌برد و رها می‌کند

وی تاکید کرد: مساله، مساله یک نگاه بیمار و منفعل است و این فقط به حوزه بانک و اقتصاد ختم نمی‌شود. نگاهی است که از ابتدای مشروطه تا به امروز وجود داشته است و این نگاه کشور را به مسیری سنگلاخ می‌برد و رها می‌کند. این همه تجربه در مواجهه با غرب داشته‌ایم اما باز هم همان مسیر طی می‌شود.

قوانین و مقررات مرتبط با 36 بند از FATF در ایران تصویب و اجرایی شده است اما عمده مواردی که اجرایی نشده است مشکل آن تعریف و چارچوب تروریسم است. موافقان تصویب لایحه CFT نمی‌‌گویند اگر این لایحه تصویب شد و زیان‌های آن بارها هشدار آن داده شده است، عاید کشور شد، چه تصمیمی در آن شرایط خواهند گرفت.

وی درخصوص راهکارهای حل مسائل مالی و تجاری بین‌المللی، گفت: در شرایط فعلی باید از اختلاف کشورها با آمریکا و یا برخی کشورهای اروپایی استفاده کرد و با آنها وارد انعقاد قراردادهای مالی، اقتصادی و تجاری و پیمان‌های پولی شد؛ یعنی همگرایی با کشورهایی که همکاری با ایران به نفع آنهاست و در رابطه با آمریکا دچار مشکل هستند.

مدیرعامل اسبق بانک ملی تصریح کرد: در این موقعیت اگر به سمت پیمان‌های پولی چندجانبه برویم، بسیاری از مشکلات فعلی در حوزه مبادلات مالی برطرف خواهد شد؛ آنها هم استقبال می‌کنند و تجربه این را نشان داده است اما این به آن معنا نیست که به راحتی این اقدامات قابل انجام است ولی با پیگیری و استمرار این اهداف قابل تحقق است.

انتهای پیام/

 

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

کاریکاتور/کامرون با سوالی دربارۀ ایران آچمز شد

دیوید کامرون خبیث انگلیسی

برخی از دستاوردهای سپاه

وعده صادق

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.