سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / جنگ خیابانی در پورتلند بین نیروهای ترامپ و معترضان وارد شب سوم شد

جنگ خیابانی در پورتلند بین نیروهای ترامپ و معترضان وارد شب سوم شد

اعتراضات گسترده علیه نژادپرستی و خشونت پلیس در پورتلند ایالت اورگن با وجود تشدید سرکوب‌ها همچنان ادامه دارد و درگیری‌ها بین دو طرف تبدیل به یک جنگ تمام عیار خیابانی شده. معترضان خواهان خروج نیروهای پلیس مخفی ترامپ از شهرشان هستند. دو ماه از قتل وحشیانه «جورج فلوید» گذشته اما ناآرامی‌ها در این کشور تمام نشده است.

تصاویر و فیلم‌های منتشر شده از «پورتلند» بزرگ‌ترین شهر ایالت «اورگن» نشان می‌دهد جنگ خیابانی بین نیروهای فدرال با معترضان به نژادپرستی همچنان در این شهر ادامه دارد و پورتلند عملاً به یک شهر جنگ زده تبدیل شده است. اعتراضات به حضور نیروهای فدرال از هفته گذشته شروع شده اما با اصرار ترامپ برای حضور این نیروها برای سرکوب معترضان تشدید شده است. شهردار پورتلند که به شدت مخالف حضور این نیروها در شهرش بود، چهارشنبه گذشته مورد ضرب و شتم آنها قرار گرفت!

تبدیل پورتلند به پادگان نظامی، سرکوب، شلیک گاز اشک آور و ادامه بازداشت‌ها معترضان را از ادامه اعتراضات منصرف نکرده است. ترامپ پنج شنبه گذشته تهدید کرده بود نیروهای بیشتری را برای سرکوب خواهد فرستاد. روز جمعه‌ای که گذشت، هزاران تن از مردم برای برگزاری یک اعتراض شبانه دیگر در خیابان‌های شهر پورتلند تجمع کرده بودند. تاکنون تلاش مقام‌های محلی برای بیرون راندن نیروهای سرکوبگر فدرال راه به جایی نبرده است. آسوشیتدپرس درباره اعتراضات این روز نوشته: «جمعیت عظیم معترضان شانه به شانه خیابان‌ها را پر کردند و با حمل دست نوشته‌هایی در حالی که به سمت دادگاه این شهر می‌رفتند،  شعار «جان سیاه‌پوستان با ارزش است» و «فدرال‌ها به خانه برگردند» سر دادند». تاکنون ماموران فدرال ده‌ها نفر را بازداشت کرده‌اند. دادستان عمومی این ایالت شکایتی را درخصوص بازداشت معترضان و انتقال آنها با خودروهای بدون علامت مطرح کرده بود که روز جمعه یک قاضی آمریکایی درخواست ایالت اورگن برای محدود کردن اقدامات ماموران فدرال درخصوص بازداشت معترضان را رد کرد.

«مایکل مسمان» قاضی منطقه‌ای آمریکا در این زمینه گفته ایالت اورگن فاقد جایگاه لازم برای شکایت از طرف معترضان است. تاکنون مقامات آمریکایی زیادی از هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه، انجام تحقیقاتی درباره نحوه برخورد مأموران فدرال با معترضان را خواستار شده‌اند.

جوخه نوچه‌ها!

«جان سندوِگ»رئیس‌سابق آژانس گمرک و امور مهاجرتی آمریکا هم روز جمعه استفاده از مأموران فدرال برای سرکوب اعتراضات شهر پورتلند را محکوم کرد. سندوگ به روزنامه «گاردین» گفت رئیس‌جمهور آمریکا از مأموران فدرال به ‌عنوان «جوخه نوچه‌هایش» استفاده می‌کند تا اعتراضات در بزرگ‌ترین شهر ایالت اورگن را سرکوب کند. این سیاستمدار آمریکایی، با اشاره به تلاش ترامپ برای گسیل شمار بیشتری از مأموران فدرال به شیکاگو و آلبوکرک گفت، چنین سیاست‌هایی نشانه «فقدان رهبری در دولت ترامپ» است. وی افزود: «معتقدم چنین کاری سوءاستفاده از وزارت امنیت داخلی است. منظورم این است که رئیس‌جمهور واقعاً از این وزارت به‌عنوان جوخه‌ای از نوچه‌هایش استفاده می‌کند. این همان چیزی است که در حال وقوع است».

خیلی‌ها را به زندان‌انداخته‌ایم

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا نیز در اظهارنظری جدید درباره اعتراضات اخیر گفت افراد زیادی بازداشت شده‌اند. ترامپ در مصاحبه با وب‌سایت«Barstool Sports» و در پاسخ به سؤال مجری درباره اعتراضات گفت: «ما طرفدار عدالت هستیم ولی طرفدار قانون و نظم هم هستیم. نظم و قانون باید وجود داشته باشد و البته وجود هم دارد». ترامپ با اشاره به فرمانی که ماه گذشته برای بازداشت ۱۰ ساله معترضان به بهانه تخریب مجسمه‌های دوران برده‌داری صادر کرده بود گفت: «وقتی آنها داشتند مجسمه‌ها را متلاشی می‌کردند من حکمی صادر کردم. رفتم و یک قانون قدیمی را پیدا کردم. [طبق آن فرمان] ۱۰ سال زندان در نظر گرفته می‌شود و بازی هم در کار نیست. همین الان خیلی‌ها در زندان هستند».

وزیر دفاع آمریکا اخراج می‌شود؟

شبکه خبری سی ان ان نیز در گزارشی از عصبانیت شدید ترامپ از مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا خبر داده است. «سی‌ان‌ان» به نقل از دو منبع آگاه نوشته ترامپ از بیانیه اسپر که با استفاده از عباراتی دقیق بدون اشاره به پرچم کنفدراسیون نمایش آنها در پایگاه‌های این کشور را ممنوع کرده بود به شدت گلایه‌مند است. دونالد ترامپ در هفته‌های گذشته بر خلاف معترضانی که پرچم‌های دوره کنفدراسیون را یادآور نژادپرستی می‌دانند خواستار حفظ و نمایش آنها شده است. دو منبع که در روزهای گذشته با ترامپ صحبت کرده‌اند می‌گویند او فعلاً قصدی برای اخراج مارک اسپر ندارد، اگرچه رابطه میان این دو در هفته‌های گذشته به شدت بد شده است.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

آسمان آن شب غزه چه زیبا بود

چه روحنواز است اگر همه شب

اهمیت شب قدر در کلام حضرت زهرا (سلام‌الله علیها)

شب قدر تقدیر امور خلایق از تولد و مرگ و رزق و هر آنچه مربوط به امورات دنیاست، در این شب رقم می‌خورد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.