سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / معرفت / شورای نویسندگان / تجلی هنری مبارزه با اشغالگران فلسطین در صحن قدس

تجلی هنری مبارزه با اشغالگران فلسطین در صحن قدس

۱۳۹۹/۴/۷
دکتر عبدالحمید قدیریان در گفت و گو با نشریه حرم تشریح کرد :

تجلی هنری مبارزه با اشغالگران فلسطین در صحن قدس

مشاهده متن مصاحبه در «نشریه حرم»

این متن باز نشر مصاحبه با نشریه حرم همراه با حذفیات آن می­باشد :

هرسال در روز جهانی قدس، مردم آزادی‌خواه جهان و به ‌خصوص ملت ایران برای حمایت از مردم مظلوم فلسطین راهپیمایی می‌کردند تا اعتراض و انزجار خود را از رژیم غاصب صهیونیستی نشان دهند، اما امسال به جهت محدودیت‌های پیش‌آمده از شیوع بیماری، هر گروه و نهادی تلاش می‌کند به هر طریقی به وظیفه خود در قبال این مردم مظلوم عمل کند.

استاد قدیریان! محوریت آثار هنرمندان در نمایشگاه روز قدس چگوته بود و بیشتر چه نمادهایی به تصویر کشیده شد؟

 در شرایطی که موضوع کرونا در میان بود و باوجود لغو راهپیمایی، همایش روز قدس بازتاب بسیار گسترده‌ای در شبکه‌های تلویزیونی داشت. این حرکت که به ‌واسطه آستان  قدس رضوی برگزار شد، بیانگر مفاهیم گسترده روز قدس بود که هرسال با حضور بی‌نظیر مردم در راهپیمایی به تصویر کشیده می‌شود، هنرمندان در نمایشگاه روز قدس که محل صحن قدس حرم مطهر حضرت رضا(ع) دایر شد بیشترِ سعی‌شان بر آن بود که رفتاری شعارگونه داشته باشند و آرمان‌های انقلاب  را تداعی کنند و جامعه را  برای لحظاتی به نابودی آمریکا و  اسرائیل به فکر وا‌دارند. همچنین، اکثر دوستان، تصاویر بسیار زیبایی از نمادهای فلسطین و نمادهایی که یادآور مبارزه  با صهیونیست و تفکرات صهیونیستی بود را به تصویر کشیدند.

وی ادامه داد: مسلماً اثر هنری بر مخاطب خود تأثیر مستقیم می‌گذارد برای همین باید گفت که هر اثری تابع درونیات و روحیات هنرمند است. هرقدر هنرمند در فضایی که او را فرا گرفته غوطه‌ور و با آن فضا آشنا باشد، به همان اندازه بر تولیداتش تأثیر خواهد داشت. به گونه‌ای که هنرمند حتی اگر تصویر یک شیء بی‌جان را بکشد می‌توان تأثیرات ایمانیات و روحیات او را در آن اثر مشاهده نمود.

بارها در مصاحبه‌های خود از حضور نور الهی در زندگی مردم سخن به میان آورده‌اید، آیا این بار هم در تابلویی که در نمایشگاه روز قدس طراحی کردید، عنصر نور را به تصویر کشیده‌اید؟

بله، در روز قدس من هم در کنار دوستانم تابلویی را طراحی کردم که در آن محقق شدن وعده الهی یعنی نابودی اسرائیل  را نشان می‌داد، و نحوه نابودی آن را به گونه‌ای توصیف کردم که عامل اصلی آن را نوری از جانب خداوند معرفی ‌نمودم. در حقیقت معتقدم که ما برای سهیم شدن در تحقق آن وعده الهی نیازمند آشنایی با نورالله و استفاده گرفتن از آن داریم، همچون حواریون عیسی مسیح در آیه 14 سوره صف . در آن تابلو نوری را به تصویر کشیدم که با حضورش تاریکی را محو می‌کند، تاریکی که نشان از همان شیاطین انسی و جنی دارد و نور با تأثیرش، فضا را از آلودگی‌ها پاک و آنجا را تطهیر کرده عوض می‌کند.

درباره عنصر نور در آثارتان بیشتر توضیح دهید.

 طی مطالعات و تحقیقاتی که انجام دادم و بعد از ساخت فیلم مریم مقدس، ملک سلیمان و  فیلم امام حسین ع به این نتیجه رسیدم که یکی از ابزارهای  اصلی  در نابودی اسرائیل استفاده گرفتن از نور الهی است، همان نوری که زائرین اربعین در مراسم راهپیمایی به سمت کربلا درک کردند، همان نوری که باعث می‌شود تعداد زیادی از مردم از سراسر دنیا دلشان روانه کربلا شود و باوجود خطرات و مشکلاتی که در این راه وجود دارد پا به میدان بگذارند و راهی این سفر پرفیض شوند. برای نابودی اسرائیل یکی از ابزارهای اصلی که سپاه اسلام دیر یا زود به آن مسلح خواهند شد ،بحث استفاده از این نوراست که تبعات بسیار وسیع و گسترده‌ای دارد.

به نظر شما رابطه فرهنگ و هنر چیست، بعبارت دیگر چطور یک هنرمنر می‌تواند بستر کار فرهنگی را مهیا کند؟

به اعتقاد بنده بهترین روش برای کار فرهنگی، ایجاد فضای فرهنگی است، و این امر محقق نمی‌شود جز با تکرار بی وقفه مطالب فرهنگی و معرفتی، البته با ابزار هنر و در بهترین و زیباترین شکل آن. باید بر اساس یک برنامه استراتژیک و با تولیدات هنری به جامعه جهت داد و آحاد مردم را با نشان دادن هدفی والا مسیر و انگیزه داد، تا جامعه در پیچ و خم زمان همچون رودخانه‌ای خروشان راه خود را به سوی آن مقصد متعالی باز نماید. در این بین یک هنرمند باید همانند یک مربی رفتار کند چراکه هر رفتاری انجام می‌دهد بر مخاطبینش تأثیر مستقیم دارد پس باید در تربیت خود و در جهت رشد و تعالی کوشا باشد تا بتواند جامعه را هم ارتقاع داده تربیت کند.

قدیریان همچنین در خصوص ضرورت نگاه مسئولین به مقوله هنر و تأثیر آن بر جامعه عنوان کرد: متأسفانه نگاه مسئولین به هنر و برگزاری نمایشگاه‌ها، نگاهی ژورنالیستی و سیاسیست، چرا که فقط به جنبه تبلیغاتی آن توجه دارند و در راستای تأثیرات سیاسی از آن استفاده می‌کنند، از آنجایی که مردم جامعه به مقوله‌ هنر و هنرمند با نگاهی ویژه و با گارد باز با آن ارتباط برقرار می‌کنند، لذا می‌توان از آن به عنوان یک ابزارقدرتمند استفاده گرفت، ولی متأسفانه در طول این ۴۰ سال از هنر و هنرمند بیشتر در جریان مقولات سیاسی استفاده‌شده و کمتر به تأثیرات فرهنگی آن توجه شده است.

وی ادامه می‌دهد:  انقلاب ما در شعار، یک انقلاب فرهنگی بود ولی متأسفانه در طول این سالها و در عمل چیزی جز سیاست و سیاست‌زدگی نداشت، اگر سیاستمداران ما به مدیران فرهنگی اجازه دهند که به ارتقاء فرهنگ بپردازند، می‌توانند از هنر به عنوان یکی از ابزارهای بسیار قدرتمند برای تحول در فرهنگ جامعه، استفاده نمایند، ولی لازمه آن، این است که در ابتدا سیاستمداران و مدیران فرهنگی به تأثیر قدرتمند هنر پی ببرند که متأسفانه تا به‌ حال فقط به‌صورت یک فضای تبلیغاتی به آن نگاه کرده‌اند.

این نقاش برجسته خاطرنشان کرد: بر اساس گفته بزرگانی همچون امام خمینی (ره ) و رهبر عزیزمان امام خامنه‌ای ما باید باور کنیم که انقلاب ما یک انقلاب الهی است و خداوند برنامه‌ای  برای این انقلاب در نظر گرفته است پس باید تلاش کنیم که با برنامه‌های خداوند همراه شویم. ولی متأسفانه در فرهنگ جامعه هیچ هماهنگی بین رفتارهای مسئولین و رفتارها و برنامه‌های خداوند وجود ندارد، با وجود اینکه مردم جامعه ما همیشه همراه انقلاب بوده‌اند و برای هنر و هنرمندان ارزش قائل هستند اما تا مسئولین بحث فرهنگ و هنر را جدی نگیرند، و به تبع آن اهمیت تولید تفکر را نفهمند راه به جایی نخواهند داشت. متفکرین باید بدانند که با تفکرات و علومی که بر گرفته از مطالب قبل از انقلاب است نمی‌توانند با حوادث آینده مقابله کنند و باید خود را با مفاهیم جدید قرآنی آشنا کنند و با برنامه‌های خداوند خودشان را همراه سازند و آماده آینده پیش رو کنند.

از تابلویی که برای شهید حججی به تصویر کشیده‌اید هم بگویید.

در آن تابلو شهید حججی را در حال پیوستن به لشکر شهدا نشان دادم، چرا که معتقدم، لشکر شهدا از آن دسته لشکرهایی است که در حال حاضر اثرات آنها دیده و در آینده بیشتر خواهیم دید. همه ما شاهد بودیم که چگونه ارواح مردم در مواجهه با پیکر شهدا متحول و اجتماعات عظیم مردم باعث حیرت جهانیان می‌شود. شما به یاد بیاورید مراسم تشییع پیکر شهید حججی و سردار دل‌ها حاج قاسم سلیمانی را که چه استقبال پرشکوه و باعظمتی به راه افتاد و چه چشم‌هایی که گریان و چه تأثیرات شگرفی بر اجتماع  گذاشته شد که این امر از تأثیرات و حضور ارواح شهدا در بین مردم می‌باشد.

حرف آخر و یک درد دل از یک هنرمند؟

 دشمنان کشور ما ازجمله آمریکا برای مبارزه با نظام مقدس جمهوری اسلامی قبل از حرکت نظامی، از هنرمندانشان استفاده می‌گیرند و بعدازآن گروه‌های سیاسی و نظامی را وارد عمل می‌کنند، چرا که می‌دانند تغییر در نوع گرایشات روحی و امیالی در جامعه بستری است برای تحولات میدانی که مَد نظر دارند. متأسفانه مدیران و مسئولان فرهنگی هنری ما نمی‌توانند از این انرژی بالقوه استفاده کنند و تنها به‌عنوان یک بازیچه برای پُر کردن اوقات فراغت به هنرمند نگاه می‌کنند. هنرمندانی هستند که تلاش دارند در جهت ارتقاء جامعه کار کنند و به این نظام و مملکت خدمت کنند ولی متأسفانه به دلیل نداشتن یک استراتژی کَلان فرهنگی نمی‌توانند تأثیری در فضای فرهنگی و تفکر جامعه داشته باشند؛ چرا که یک دست صدا ندارد. با توجه به ضعف مدیران و مسئولین فرهنگی و حضور عوامل نفوذ در مسیرسازی فرهنگی و به دلیل ضعف بعضی از دستگاه‌های ذیربط، مدیران لایق و کارآمد هم نمی‌توانند برای تعالی و پیشرفت جامعه اقدامی منسجم داشته باشند. از طرف دیگر تعلل متفکرین در تولید مفاهیم و معارف متنی بر آیات قرآن و تزریق نکردن تفکر حیاط بخش در بطن جامعه و محافل هنری، باعث سردرگمی مردم و هنرمندان شده است، و به یاد داشته باشیم که رهبر معظم انقلاب بارها، در تمام سخنان خود به لزوم خیزش تفکر اشاره‌کرده‌اند.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

وعده صادق و جنگ احزاب چه شباهت عجیبی؟!

از جنگ احزاب تا وعده صادق

ابلاغ سلام رهبر انقلاب به خانواده شهید زاهدی

سردار سرلشگر پاسدار شهید محمدرضا زاهدی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.