سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / آمار روزانه فوتی‌های کرونا باز هم 3 رقمی شد مردم پروتکل‌های بهداشتی را جدی بگیرند

آمار روزانه فوتی‌های کرونا باز هم 3 رقمی شد مردم پروتکل‌های بهداشتی را جدی بگیرند

روز گذشته طبق اعلام وزارت بهداشت آمار روزانه افراد فوت شده بر اثر ابتلا به کرونا 107 نفر ثبت شد. سه رقمی شدن آمار متوفیان کرونایی در حالی است که آخرین بار، 25 فروردین‌ماه آمار متوفیان بالای 100 نفر بود.

سخنگوی وزارت بهداشت دیروز در تشریح آخرین آمار کرونا در کشور گفت: از 24 تا ۲۵ خرداد و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۴۷۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۸۶۴ مورد آنها بستری شدند.

سیما سادات لاری با‌ اشاره به این‌که مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۱۸۷ هزار و ۴۲۷ نفر رسید، افزود: متاسفانه در طول این مدت، ۱۰۷ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۸ هزار و ۸۳۷ نفر رسید.

لاری با بیان این‌که خوشبختانه تاکنون ۱۴۸ هزار و ۶۷۴ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند، ادامه داد: دو هزار و 781 نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

به گفته وی، تا کنون یک میلیون و ۲۴۴ هزار و ۷۴ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت اظهار داشت: استان‌های آذربایجان غربی، هرمزگان، خوزستان، کردستان، کرمانشاه، سیستان و بلوچستان و بوشهر در وضعیت قرمز قرار دارند.

3 رقمی شدن تعداد فوتی‌ها بعد از 2 ماه

پس از 25 فروردین‌ماه، به‌دلیل تصمیم‌هایی که در اسفند و فروردین اتخاذ شده بود روند ابتلا و موارد فوت شده رو به کاهش رفت. با این حال از ابتدای اردیبهشت ماه بازگشایی‌ها به تدریج آغاز شد تا اینکه با شروع خردادماه، بازگشایی‌ها به نقطه اوج خود رسید.

دیروز با گذشت نزدیک به دو ماه از روند بازگشایی‌ها، بار دیگر آمار متوفیان کرونایی به بالای 100 نفر رسید تا مهر تاییدی بر اهمیت تصمیم‌گیری‌ها درباره بازگشایی‌ها باشد.

به نظر می‌رسد مسئولان تصمیم‌گیر در مورد کنترل کرونا این روزها به‌مانند اسفند و فروردین کووید-19 را جدی نمی‌دانند و به همین دلیل با تغییر سبک مدیریت از تصمیم‌گیری به توصیه‌ای، سعی کرده‌اند تا مردم را به زندگی مسالمت‌آمیز با کرونا تشویق کنند.

همان‌طور که پیش‌تر در گزارش «کرونا با تصمیم‌های قاطع مهار می‌شود نه توصیه‌های رفع تکلیفی!» تاکید کردیم، مجددا باید این هشدار را خطاب به مسئولان تکرار کنیم که کرونا فقط با تصمیم‌های تخصصی و درست مدیریت و مهار می‌شود نه با توصیه و رهاسازی!

در این باره، آمارهای رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم به وضوح نشان می‌دهد که توصیه‌ها و هشدارها در زندگی تعداد قابل توجهی از مردم جایگاهی ندارد و این تصمیم‌ها و ممنوعیت‌ها است که می‌تواند ویروس کرونا را مدیریت و مهار کند.

در شرایطی که هنوز هیچ درمان و واکسن موثری برای این ویروس کشف نشده است و متخصصان خبر از ادامه حیات این ویروس در روزها و هفته‌ها و ماه‌های پیش رو می‌دهند، دقیقا مشخص نیست چرا مسئولان مقابله با کرونا عزم و اراده‌ای که دو ماه پیش داشت را دیگر ندارد؟

نگرانی از بی‌توجهی خطرناک به توصیه‌های بهداشتی در روزهای اخیر به حدی جدی شد که رئیس‌جمهور روز شنبه گفت: طبق گزارشی که مقداری نگران‌کننده بود مراقبت‌های مردم در اردیبهشت نسبت به این اپیدمی‌مطلوب بوده و تا ۸۰ درصد و گاهی بیشتر بوده است و امروز در خرداد ماه این مراقبت‌ها از ۸۰ درصد به ۲۰ درصد رسیده و نگران‌کننده است. مردم ما باید مراقبت کنند تا بتوانیم به خوبی از این مرحله عبور کنیم.

این نگرانی در شرایطی است که دولت مصرانه خواستار بازگشایی‌ها و عادی شدن زندگی مردم با کرونا است.

گلایه فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران

از عدم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی

در همین زمینه فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران دیروز گفت: متأسفانه رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در استان تهران طی روزهای اخیر به ۱۱ درصد رسیده است.

به گزارش فارس، علیرضا زالی اظهار داشت: مهم‌ترین عاملی که برای بازگشت محدودیت‌ها در نظر می‌گیریم شاخص مولد پایه است؛ در صورتی که این شاخص به عددی بیش از یک افزایش یابد ممکن است در برخی از تصمیم‌گیری‌های خود برای اجرای محدودیت‌ها تغییراتی اعمال کنیم.

زالی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال در فروردین‌ماه سال جاری مردم تا ۷۸ درصد فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت می‌کردند؛ در حالی که این عدد در اردیبهشت‌ماه به ۲۳ درصد و اکنون در خردادماه به ۱۸ درصد رسیده است. در استان تهران نیز رعایت نکات فاصله‌گذاری اجتماعی در فروردین‌ماه ۶۲ درصد بود که متاسفانه طی روزهای اخیر به ۱۱ درصد رسیده است.

وی تاکید کرد: موضوعی که در بررسی‌های ما مشخص شده است این است که میان فاصله‌گذاری اجتماعی و زنجیره انتقال و ابتلا به ویروس کرونا رابطه‌ای تنگاتنگ وجود دارد که عدم توجه به نکات بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی می‌تواند سبب نگرانی شود.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران در توضیح چگونگی عملکرد عدد مولد پایه، خاطرنشان کرد: اگر عدد مولد پایه رقم سه اعلام شود یعنی هر یک نفر فرد آلوده به ویروس می‌تواند سه نفر دیگر را به بیماری مبتلا کند. این عدد در هفتم فروردین‌ماه به 0/6 رسید. اکنون نیز این عدد کمتر از یک برآورد شده است. هر چه این عدد کمتر از یک باشد شرایط بهتر بوده و نشان می‌دهد کنترل و مراقبت از بیماری بهتر انجام شده است.

زالی با ‌اشاره به این‌که پیش‌فرض‌های قبلی در مورد کرونا مصداق پیدا نکرد، گفت: به عنوان مثال تصور می‌کردیم این ویروس با افزایش دما قدرت انتقال کمتری پیدا کند که این موضوع و سایر موضوعات مشابه آن میسر نشد.

وی با تاکید بر اینکه ویروس کرونا یک ویروس بسیار فریبنده است و مردم باید به همزیستی با آن عادت کنند، گفت: البته قرار نیست این همزیستی مسالمت‌آمیز باشد اما باید میزان سازگاری خود با ویروس را افزایش دهیم؛ چراکه پیش‌بینی می‌کنیم شاید در فصل پاییز امواج قابل توجهی از بیماری را شاهد باشیم زیرا ممکن است همپوشانی ویروس کرونا با ویروس‌های سرمادوستی همچون آنفلوآنزای H۱N۱ اتفاق بیفتد.

کرونا با مدیریت صحیح

و همراهی مردم شکست می‌خورد

در شرایط کنونی اتخاذ تصمیمات درست مدیریتی و رصد تبعات احتمالی این تصمیمات و تجدیدنظر در آنها در صورت داشتن مضرات باید سرلوحه مسئولان امر قرار گیرد. قطعاً همان اندازه که بازگشایی‌ها و عادی شدن زندگی مردم در شرایط کرونایی اهمیت دارد جلوگیری از آسیب به سلامت جامعه نیز مهم است.

در این بین مردم نقش ویژه‌ای دارند. قطعاً رعایت همگانی اصول و توصیه‌های مهم بهداشتی و پرهیز از تصور غلبه زودهنگام بر این ویروس مرموز می‌تواند سرعت غلبه بر این شرایط را افزایش دهد در غیر این‌صورت به قول وزیر بهداشت ممکن است در دقیقه 90 از این ویروس گل بخوریم.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

طرح «سلامت خانواده» به نام ایران ثبت جهانی شد

برنامه سلامت خانواده ابتکار جمهوری اسلامی ایران

دانشگاه علوم پزشکی زاهدان جزو ۳۰ مرکز برتر جهان

ارائه خدمات فوق‌تخصصی به نوزادان

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.