سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / معرفت / انقلاب اسلامی / یادش بخیر۱۳۹۸/۰۳/۱۴

یادش بخیر۱۳۹۸/۰۳/۱۴

بیانات امام خامنه ای در مراسم سی‌امین سالگرد رحلت امام خمینی  رحمت‌الله علیه

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی عصر امروز (سه‌شنبه ۱۳۹۸/۰۳/۱۴) با حضور در مراسم سی‌امین سالگرد رحلت حضرت امام خمینی (رحمت‌الله علیه) به سخنرانی در جمع هزاران نفری مشتاقان و دلدادگان بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران پرداختند

مردم حقیقتاً در عمل به توصیه‌ی امام کوتاهی‌ای نکردند و نمی کنند.

 سرّ این جاذبه چیست؟ این جاذبه‌ی بی‌نظیرِ امام بزرگوار ناشی از چیست؟ [تنها] یک گوشه‌ای از این مطلب را من عرض میکنم؛ این بحثِ وسیع‌تری لازم دارد. امام مختصّات شخصیّتی‌ای و موهبت هایی را دارا بود و خدا به او داده بود که این مختصّات، این خصوصیّات در کمتر کسی در این حد جمع میشود. امام این خصوصیّات را داشت: انسانی بود شجاع، انسانی بود باحکمت و باتدبیر، انسانی بود پارسا و پرهیزکار و دلبسته‌ی به خدای بزرگ، دلباخته‌ی به ذکر الهی؛

امام مردی بود ظلم‌ستیز؛ با ظلم کنار نمی‌آمد، با ظلم مبارزه می کرد، حامی مظلوم، استکبارستیز؛ امام مردی بود عدالتخواه، طرف‌دار مظلومان، حامی مظلومان؛ اهل صداقت، با مردم صادق بود، با مردم همان جوری سخن میگفت که دل او بود و احساس قلبی او بود؛ با مردم صادقانه رفتار میکرد؛

در راه خدا اهل مجاهدت بود، آرام نمی‌نشست، دائم در حال مجاهدت بود؛ [مصداق] این آیه‌ی شریفه: فَاِذا فَرَغتَ فَانصَب * وَ اِلیٰ رَبِّکَ فَارغَب؛(سوره‌ی انشراح، آیات ۷ و ۸؛ «پس چون فراغت یافتى، به طاعت درکوش؛ و با اشتیاق، به سوى پروردگارت روى آور.») از یک کار بزرگ که فراغت پیدا می کرد، چشم به یک کار بزرگ دیگری می دوخت و آن را دنبال می کرد؛ اهل مجاهدت فی‌سبیل‌الله بود؛ اینها عوامل جاذبه‌ی امام است.

این خصوصیّات در امام مجتمع شده بود؛ هر کسی با این خصوصیّات باشد، دلها به سَمت او جذب می شود؛ اینها همان عمل صالحی است که خدای متعال میفرماید: اِنَّ الَّذینَ ءامَنوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ سَیَجعَلُ لَهُمُ الرَّحمانُ وُدًّا؛(سوره‌ی مریم، آیه‌ی ۹۶؛ «کسانى که ایمان آورده و کارهاى شایسته کرده‌اند، به ‌زودى [خداى‌] رحمان براى آنان محبّتى [در دلها] قرار می دهد) این وعده‌ی الهی است؛ این محبّت ها هم محبّت های الهی است، محبّت های تبلیغی و تحمیلی و تلقینی نیست؛ کار خدا است، دست خدا است.

 

خب، یک خصوصیّت از خصوصیّات امام هست که بنده امروز درباره‌ی آن بیشتر می خواهم صحبت کنم و آن، خصوصیّت «مقاومت» است؛ مقاومت، ایستادگی. آن چیزی که امام را در هیئت یک مکتب، یک اندیشه، یک تفکّر، یک راه، مطرح کرد برای زمان خود و در تاریخ، بیشتر این خصوصیّت بود؛ خصوصیّت ایستادگی، مقاومت، عدم تسلیم در مقابل مشکلات و موانع. در برابر طاغوت ها امام مقاومت خودش را به رخ همه‌ی دنیا کشید؛ چه طاغوت داخل در دوران مبارزات که خیلی‌ها خسته‌ شدند، خیلی‌ها مشرف به ناامیدی شدند امّا امام محکم ایستاد، امام بدون ذرّه‌ای عقب‌نشینی در راه مبارزه ایستاد؛ که این مال دوران قبل از پیروزی انقلاب بود. و بعد از پیروزی انقلاب هم فشارها از نوع دیگر و به صورت همه‌ جانبه‌تر در مقابل امام ظاهر شد، [امّا] امام باز هم اصل مقاومت را، ایستادگی را از دست ننهاد، مقاومت کرد.

   

بنده وقتی به این خصوصیّت امام نگاه میکنم و به آیات قرآن مراجعه میکنم، می بینم امام حقیقتاً بسیاری از آیات قرآن را با همین ایستادگی خود و مقاومت خود معنا کرد. فرض بفرمایید اینکه قرآن می فرماید «فَلِذالِکَ فَادعُ وَاستَقِم کَما اُمِرتَ وَ لا تَتَّبِع اَهواءَهُم»،(سوره‌ی شوریٰ، بخشی از آیه‌ی ۱۵ «بنابراین به دعوت پرداز، و همان‌گونه که مأمورى ایستادگى کن، و هوس هاى آنان را پیروى مکن) تهدید و تطمیع و فریب در امام اثر نگذاشت؛ نه اینکه تهدید نکردند یا تطمیع نکردند یا به فریب متّصل نشدند؛ چرا، [امّا] در امام مطلقاً اثر نمی گذاشت، ایستادگی او را مخدوش نمی کرد. مهم این است که تلاش دشمن و تهدید دشمن نمی توانست دستگاه محاسباتی امام را به هم بریزد.

بخش چهارم و عنصر چهارم از منطق مقاومتی که امام بزرگوار پایه‌گذاری کرد در نظام جمهوری اسلامی، این بخشِ قرآنیِ وعده‌ی الهی است. خداوند متعال در آیات مکرّر قرآن این وعده را داده است که اهل حق، طرف‌داران حق، پیروز نهایی‌اند؛ آیات فراوان قرآن بر این معنا دلالت میکند. ممکن است قربانی بدهند امّا در نهایت شکست نمی خورند؛ آنها پیروز هستند در این صحنه؛ قربانی دارند امّا ناکامی ندارند. از مثال های آیات کریمه‌ی قرآن، من دو سه آیه را اینجا ذکر می کنم؛

جوان های عزیزی که اهل قرآنند، به اینها مراجعه کنند، روی آنها فکر کنند. اَم یُریدونَ کَیدًا فَالَّذینَ کَفَروا هُمُ المَکیدون؛(سوره‌ی طور، آیه‌ی ۴۲ یا می خواهند نیرنگى بزنند؟ ولى‌ آنان که کافر شده‌اند، خود دچار نیرنگ شده‌اند) خیال می کنند دارند زمینه‌ سازی می کنند، توطئه برای جبهه‌ی حق و مقاومت درست می کنند، [امّا] نمی دانند که توطئه علیه خود آنها دارد چیده می شود طبق طبیعت و سنّت الهی.

آیه‌ی دیگر: «وَ نُریدُ اَن نَمُنَّ عَلَی الَّذینَ استُضعِفوا فِی الاَرضِ…»(سوره‌ی قصص آیه‌ی ۵؛ «و خواستیم بر کسانى که در آن سرزمین فرودست شده بودند منّت نهیم) تا آخر آیه.( وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثينَ)

آیه‌ی دیگر: اِن تَنصُرُوا اللهَ یَنصُرکُم وَ یُثَبِّت اَقدامَکُم؛(سوره‌ی محمّد، بخشی از آیه‌ی ۷ .. اگر خدا را یارى کنید یاری ‌تان می کند و گام هایتان را استوار می دارد) آیه‌ی دیگر: وَ لَیَنصُرَنَّ‌ اللهُ مَن یَنصُرُه.(سوره‌ی حج، بخشی از آیه‌ی ۴۰  و قطعاً خدا به کسى که [دین‌] او را یارى میکند، یارى میدهد)

آیات فراوان قرآن همه همین عاقبت را نوید می دهند به آن کسانی که در راه مقاومتند. این هم یک استدلال. یک بخشی از استدلال قوی و منطق قوی امام همین آیات است – ده‌ها آیه است در قرآن کریم- که من حالا سه چهار آیه را خواندم.امروز هم آخرین روز ماه رمضان است؛ و الان در ساعات آخر این ماه قرار داریم. خوب است که چند جمله هم دعا کنیم.

نسئلک اللّهمّ و ندعوک باسمک العظیم الاعظم الاعزّ الاجلّ الاکرم و بحرمة محمّدٍ و آله یا الله … یا رحمان یا رحیم یا مقلّب القلوب ثبّت قلوبنا علی دینک

پروردگارا! ما را در راه خودت ثابت‌قدم بدار.

پروردگارا! روح مطهّر امام را که مقاومت را به ما یاد داد، با اولیائش محشور کن.

پروردگارا! سایه‌ی یاد امام و یاد شهیدان را از سر این ملّت کم و کوتاه مفرما.

پروردگارا! نصرت خودت را بر ملّت ایران نازل کن.

پروردگارا! نصرت خودت را بر امّت مسلمان نازل کن.

پروردگارا! فتنه‌ انگیزان در دنیای اسلام را خوار و زبون و رسوا و مفتضح بفرما.

پروردگارا! به محمّد و آل‌ محمّد حاجات این مردم را که در این جلسات ذکر و دعا بر زبان آوردند یا در دل گذراندند، به کرمت و لطفت روا بفرما.

پروردگارا! دعاهای آنها را مستجاب بفرما.

پروردگارا! به محمّد و آل محمّد این ماه رمضان را برای ملّت ایران و برای امّت اسلامی ماه رمضان مبارکی قرار بده.

پروردگارا! ما را از کرم خود، از لطف خود، از بخشش خود و مغفرت خود بی‌نصیب مفرما؛ گناهان ما را بیامرز؛ تخلّف های ما و اسراف ما را بیامرز؛ گذشتگان ما، پدر و مادر ما را بیامرز.

پروردگارا! به محمّد و آل محمّد دعای مستجاب ولیّ ات و حجّت ات را شامل حال ما بفرما؛ ما را سربازان او قرار بده؛ مرگ ما را به شهادت در این راه قرار بده.

پروردگارا! به محمّد و آل محمّد آنچه گفتیم، آنچه شنیدیم، آنچه انجام می دهیم برای خودت و در راه خودت قرار بده و به کرمت از ما قبول کن.

والسّلام علیکم و‌ رحمة‌الله و‌ برکاته

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

پوستر/ عصا بیفکن و از بیم اژدها مگریز

اندیشه قرآنی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای

مکتب شهید علی صیاد شیرازی از مسائل نظامی و دفاعی بسیار بالاتر است

امیر سرلشکر موسوی فرمانده کل ارتش

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.