حضرت امام خمینی رحمت الله علیه در کتاب عرفانی «آداب الصلاه» به ذکر روایات متعددی در باب فضیلیت این شب ها و بهترین عبادات در این شب های قدر می پردازند و می فرمایند:«از آن جمله روایاتى است که عارف باللَّه، سید بن طاوس رضی اللَّه عنه در کتاب شریف اقبال نقل فرموده، مى فرماید: «در کتاب یواقیت، تألیف ابو الفضل بن محمد الهروى، یافتم اخبارى در فضل لیله القدر.» تا آن که مى گوید از پیغمبراکرم صل الله علیه واله وسلم نقل است که فرمود:
موسى گفت: «الهى من قرب تو را مى خواهم.»فرمود: «قرب من از براى کسى است که بیدار باشد در شب قدر.»
گفت: «الهى رحمت تو را مى خواهم.» فرمود: «رحمت من براى کسى است که رحم کند فقرا را در شب قدر.»
گفت: «خدایا من گذشتن از صراط را مى خواهم.» فرمود: «این براى کسى است که تصدّق کند به صدقه اى در شب قدر.»
گفت: «خدایا از درخت هاى بهشت و میوه هاى آن مى خواهم.» فرمود: «این براى کسى است که تسبیح کند به تسبیح هاى در شب قدر.» گفت: «خدایا نجات مى خواهم.» فرمود: «نجات از آتش؟»
گفت: «آرى.» فرمود: «این براى کسى است که استغفار کند در شب قدر.»
گفت: «خدایا رضاى تو را مى خواهم.» فرمود: «خشنودى من از براى کسى است که دو رکعت نماز بخواند در شب قدر.»
(آداب الصلاه (آداب نماز)، متن، ص 333 و 334)
امام خمینی رحمت الله علیه نیز در مورد فضیلت ماه رمضان و ارزش شب های قدر و وجه تسمیه این شب ها به «شب قدر» می فرمایند: «در وجه تسمیه «لیله القدر» علماء اختلافاتى کردند. بعضى بر آنند که چون صاحب شرف و منزلت است، و قرآنِ صاحبِ قدر به توسّطِ ملکِ صاحبِ قدر بر رسولِ صاحبِ قدر براى امّتِ صاحب قدر وارد شده است، لیله القدرش گویند. و بعضى گفته اند که براى آن «لیله قدر» به آن گویند که تقدیر امور و آجال و ارزاق مردم در این شب مىشود. و بعضى گفته اند به واسطه آن که از کثرت ملائکه زمین تنگ شود، آن را قدر گویند.» (آداب الصلاه (آداب نماز)، متن، ص 324)
امام جعفر صادق عليه السلام فرمودند:
«ليله القدر خير من الف شهر» يعني فاطمه، في قوله تعالي «تنزل الملائکه و الروح فيها»، و الملائکه في هذا الموضع، المؤمنون الذين يملکون علم آل محمد (عليهم السلام) و «الروح»، روح القدس و هي فاطمه (عليهاالسّلام) «من کل امر سلام» ، يقول کل امر سلّمه «حتي يطلع الفجر» يعني حتي يقوم القائم (عليه السّلام).
«ليله » فاطمه است و «ملائکه» مؤمنين هستند، که علم آل محمد (صلّي اللّهُ عليه وآله وسلّم) را فرا مي گيرند و «روح»، روح قدس است، که فاطمه مي باشد «من کل امر سلام» مي گويد: هر امري که سالم قرار داده او را «حتي يطلع الفجر» يعني تا قيام قائم (عليه السّلام).
تفسير البرهان ، ج 4، ص 487،ح 24 – تفسير فرات چاپ، موسسه نشر ص 581/ کتاب تأويل الايات، شرف الدين نجفي