سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / کارنامه انصارالله در ششمین سال جنگ یمن(نگاه)

کارنامه انصارالله در ششمین سال جنگ یمن(نگاه)

ششمین سال جنگ یمن در حالی از ششم فروردین 99 شروع شده که آل‌سعود با وجود تجربه شکست پنج ساله همچنان به دنبال تداوم حملات خود است. این در حالی است که این رژیم در پنج سال گذشته هزینه‌های زیادی پرداخت کرده ‌اما همچنان به دنبال تداوم جنگ بی‌پایان و بی‌سرانجام در یمن است. ائتلاف سعودی در پنج سال تجاوز به یمن بیش از 257 هزار حمله هوایی به این کشور انجام داده است. پدافند هوایی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن نیز در مقابل و از ابتدای تجاوز بیش از 721 عملیات برای سرنگونی هواپیماهای دشمن و یا فراری دادن آنها انجام داده و موفق شده‌اند بیش از 371 فروند هواپیما و جنگنده و بالگرد آپاچی دشمن را سرنگون کنند. همچنین نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن از ابتدای تجاوز عربستان بیش از 8487‌تانک، خودروی نظامی، نفر بر، خودروی زرهی و بولدوزر دشمن را منهدم کردند. طبق اعلام نیروهای مسلح یمن، بیش از 10 هزار افسر و نظامی سعودی و اماراتی در جنگ یمن کشته شده است. تعداد کشته‌های آل‌سعود در این جنگ بیش از 4 هزار نفر اعلام شده است. همچنین بیش از 1067 موشک بالستیک به اهداف ائتلاف متجاوز سعودی در داخل و خارج یمن شلیک شد. یگان پهپادی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن نیز از ابتدای تجاوز عربستان، 4116 عملیات نظامی انجام داده است.

در واقع بررسی آمارهای پنج سالی که از جنگ یمن گذشته شکست قطعی آل‌سعود را نشان می‌دهد. اما به‌نظر می‌رسد ششمین سال جنگ برای ائتلاف سعودی بسیار سخت‌تر و پیچیده‌تر خواهد بود. چرا که رهبر انصارالله در سخنانی به مناسبت سالروز آغاز جنگ یمن، اعلام کرده دولت سعودی در ششمین سال جنگ شاهد «غافلگیری‌های» زیادی خواهد بود. درست سه روز پس از این تهدید بود که، انصارالله بزرگ‌ترین حمله پهپادی و موشکی خود را به قلب عربستان انجام داد. روز شنبه 9 فروردین ماه «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن در بیانیه‌ای اعلام کرد که یگان موشکی و پهپادی یمن «بزرگ‌ترین» حمله موشکی و پهپادی به مواضع دولت سعودی را از ابتدای آغاز جنگ یمن، انجام داده است. «یحیی سریع» در این بیانیه اعلام کرده اهداف حساسی در ریاض در عربستان با موشک‌های «ذوالفقار» و پهپادهای «صماد۳» هدف قرار گرفته است. در واقع ششمین سال جنگ یمن با حملات غافلگیرانه انصارالله شروع شده و نشان‌دهنده سالی سخت برای متجاوزان است.

انصارالله نه تنها در شروع ششمین سال جنگ در حوزه قدرت سخت موفق به وارد کردن ضربه‌ای بی‌سابقه بر پیکر آل‌سعود شده در حوزه نرم و دیپلماسی نیز اقدامی هوشمندانه انجام داده است.

به‌عنوان مثال، بیش از ۶۸ فلسطینی و اردنی در بهمن ماه در عربستان بازداشت و در پوشش قانون «مبارزه با ‌تروریسم» در این کشور محاکمه شده‌اند. پس از این ماجرا، عبدالملک الحوثی رهبر انصارالله به شکل غافلگیرکننده ای، از طرحی پرده برداشت که بر اساس آن اعلام شد جنبش انصارالله آماده است یکی از دو خلبان سعودی و چهار افسر و نیروی نظامی این کشور را که در اسارت این جنبش هستند در ازای آزاد شدن اعضای زندانی جنبش حماس در عربستان آزاد کند. انصارالله یمن با پیشنهاد طرح تبادل اسرای عربستان با فلسطینیان بازداشتی، عملاً عربستان را وارد میدانی کرده است که بازی در آن چیزی جز باخت را نصیب ریاض نخواهد کرد. در صورتی که ریاض به پیشنهاد انصارالله یمن پاسخ مثبت دهد، ضمن قبول جایگاه قانونی انصارالله در یمن و قدرت این جنبش در سطح منطقه، عملاً این جنبش را به‌عنوان جنبشی رسمی‌و حامی‌ملت فلسطین مورد شناسایی قرار می‌دهد که این امر بی‌تردید برخلاف مطامع ریاض در یمن است. اما در صورتی که ریاض پیشنهاد انصارالله را نادیده بگیرد ضمن آنکه در نزد افکار عمومی جهان عرب بیش از پیش متهم به عدم حمایت از مردم فلسطین خواهد شد؛ با افزایش انتقادات و نارضایتی‌های داخلی و این‌بار در سطح مردمی در قبال جنگ یمن مواجه خواهد شد، چرا که بی‌تردید خانواده نظامیان سعودی که در اسارت انصارالله یمن هستند، ولیعهد این کشور را به بی‌تفاوتی نسبت به جان نظامیان سعودی که در جنگ یمن شرکت کرده‌اند متهم خواهند کرد.

در واقع انصارالله یمن موفق شده دامنه فعالیت خود را از یمن فراتر برده و برای حمایت از آرمان فلسطین پیشنهاداتی عملی ارائه دهد. این مسئله آل‌سعود را در ششمین سال جنگ یمن وارد یک چالش بزرگ خواهد کرد چرا که اکنون انصارالله بیش از هر زمانی خود را امتداد محور مقاومت و محور دفاع از آرمان فلسطین معرفی کرده و در نتیجه قدرت مضاعفی پیدا خواهد کرد. این مسئله در کنار دستاوردهای نظامی به معنای «تشدید بن‌بست آل‌سعود در یمن» خواهد بود.

محمدرضا مرادی

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

حزب‌الله لبنان کارنامه جنگی‌اش را منتشر کرد؛ 1637 عملیات  ضدصهیونیستی در 200 روز

عملیات طوفان‌الاقصی حماس علیه اسرائیل

از «گردانِ هار» و ضد زن رژیم اسرائیل چه می‌دانیم

«بنی گانتس»، عضو کابینه جنگ رژیم صهیونیستی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.