حجتالاسلام علیرضا برهانی، از اعضای گروه آینده پژوهی قرآنی
در مصاحبه با پایگاه خبری حوزه هنری در خصوص لزوم تبیین قرآنی انقلاب اسلامی گفت:
ما امروز درون یکی از مقاطع تام کردن نور[1]، یعنی انقلاب اسلامی زندگی میکنیم؛ لذا شایسته است با نگاهی ساختاری به قرآن کریم، پیکره این تحول عظیم را در قرآن کریم پیدا کرده سپس به فهم دقیق آن بپردازیم و ماجراهای پیش روی آن را بشناسیم و برای مقاطع بعدی آن کاملا آماده شویم.
از اینرو با بررسی عناصری که در ماجرای انقلاب اسلامی واقع شد و شباهت آن به ماجراهای سوره صف متوجه آن شدیم که در سوره صف یک پیکره واحد در حال طرح است که بیانگر یک جریان الهی از ابتدای سوره تا انتهای آن برای مومنین است.
این پژوهشگر قرآنی افزود: خداوند در ابتدای سوره صف از جریانی صحبت میکند که همه اهل زمین و آسمان در آن شناور[2] هستند و در این برنامه الهی حضور دارند، اما خداوند گروهی از این جریان را میخواهد عزت دهد[3] و بالاتر ببرد و برای آنها یک سری راههای خاصی[4] را به سوی آینده باز کند. سپس در آیه ۲ سوره صف خطاب به مومنین میفرماید: ای کسانیکه به این جریان ایمان[5] آوردهاید چرا آنقدر ایمانتان قوی نیست تا پای حرفتان بایستید، این برای خدا خیلی سنگین است که شما اینگونه باشید[6]. خدا آن عده از شما را دوست دارد که اهل مقاتله[7] و جهاد در راه او هستند و در حد کشته شدن پای حرفشان میایستند و مانند یک دژ محکم مقاومت میکنند، ولی این سطح از ایمان هم کافی نیست، باید محکمتر و آمادهتر شوید؛ زیرا بر اساس آیات بعدی سوره صف مقاطع مهمی پیش روی شماست که نیازمند ایمان بالاتری است.
برهانی ادامه داد: خداوند در آیه بعد میفرماید بنی اسرائیل دو گروه بودند، یک گروه به خاطر اذیت پیامبرشان فاسق[8] شدند و گروهی هم به لحاظ اینکه حضرت عیسی(ع) را پسر خدا دانستند مشرک شدند و جزو ظالمین قرار گرفتند[9]. اکنون این دو گروه بزرگترین دشمنان شما هستند و میخواهند این نور الله که در زمین آمده را خاموش[10] کنند. زیرا آنان نه تنها در پهنه آسمانها و زمین با جریان خدا همراهی نمیکنند بلکه اراده جدی دارند تا نور خدا را روی زمین خاموش کنند و شما با این ایمان ضعیف نمیتوانید با آنها مقابله کنید.
این کارشناس مذهبی بیان داشت: خدا در ادامه آیات سوره صف، درجات بالاتری از ایمان از جمله «الهدی»[11] را مطرح میکند. الهُدی بر اساس روایات، ولایت اهل بیت (علیهم السلام) است. خداوند میفرماید: من الهدی و دین حق[12] را در غدیر برایتان قرار دادم؛ دینی که فقط در همراهی با ولایت معنا پیدا میکند. ولی این سطح از ایمان هم کافی نیست، ای کسانی که به الهدی و دین الحق ایمان دارید بیایید به سطح بالاتری از ایمان، که آن نوع خاصی از ایمان به خدا و رسول است.
برهانی در ادامه بیان کرد: کسانیکه غدیر را قبول دارند خدا و رسولش را هم قبول دارند، چرا خداوند دوباره میفرماید به خدا و رسول ایمان بیاورید؟ معلوم میشود یک نوع خاصی از ایمان به الله و رسول مطرح است که سابقا مطرح نبوده و آن نوع ایمانی است که امام خمینی(ره) مطرح میکنند، یعنی ایمان به نظام خداوند و عامل برپایی حکومت خدا شدن و ایمان به ماجرای ولایت فقیه که طرح این نوع ایمان قبل از امام خمینی(ره) سابقه نداشته است.
وی اضافه کرد گویی خداوند می فرماید: ای مؤمنین این فاسقان و ظالمان بنی اسرائیل در سراسر دنیا هر بلایی خواستهاند به سر شما آوردهاند و شما هیچ رفتار درخوری نداشتهاید و نتوانستهاید پای ایمانتان بایستید، شما باید عامل برنامه خدا باشید، و با ایمان به ولایت فقیه به میدان بیایید.[13]
این محقق حوزه انقلاب اسلامی ادامه داد: این آیات یک به یک اتفاق افتاد تا رسید به آیه «تؤمنون بالله و رسوله و تجاهدون فی سبیل الله باموالکم و انفسکم»[14]، ابتدا ایمان به خدا سپس ایمان به رسول که در زمان ما همان ولایت فقیه است و مجاهدت در راه خدا که جنگ تحمیلی واقع شد. سپس شیعه برای مبارزه و مقابله با فاسقان یهود و ظالمان نصارا آماده میشود. پس از آن خدا میفرماید حال که به این درجه از ایمان مومن شدهاید خداوند شما را علیه فاسقان و ظالمان بنی اسرائیل نصرت[15] میکند و برایتان فتحهای[16] مختلف قرار میدهد که نمونه آن نصرت ها میتواند پیروزیهای حزب الله لبنان در برابر اسرائیل باشد و این نصرت را همگان دیدند و شهادت دادند.
برهانی در همین زمینه خاطرنشان کرد: آمریکا و اروپا در حمایت از تروریستها و داعش هفت تریلیون دلار در منطقه غرب آسیا هزینه کردند ولی امروز خودشان اذعان دارند که آنها هزینه کردند ولی فتح برای جبهه مقاومت بود….
خداوند در این سوره مومنین را به سوی گام اول انقلاب یعنی انقلاب اسلامی، اربعین حسینی، و انصارالله شدن دعوت می کند و گام بعدی انقلاب را در سوره اسراء بصورت وعده نابودی اسرائیل تبیین می نماید..
ادامه خبر در لینک زیر دنبال بفرمایید
http://sourehonar.ir/content/news/5329
…………………………………………………………………………………………………
[1] – یُریدُونَ لِیُطْفِؤُا نُورَ اللَّهِ بِأَفْواهِهِمْ وَ اللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْکافِرُونَ – 8 صف
یهود و نصارا و مومنین مرتد مىخواهند نور خدا را با دهان هایشان خاموش کنند در حالی که خداوند نور خود را تام می کند اگرچه این کافران کراهت داشته باشند
[2] – سَبَّحَ لِلَّهِ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الْأَرْضِ وَ هُوَ الْعَزیزُ الْحَکیمُ
همه آنچه در آسمانها و در زمین است در جریان خداوندی شناور هستند و او عزت دهنده(بالا برنده) حکیم (راه ساز) است
[3] – سَبَّحَ لِلَّهِ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الْأَرْضِ وَ هُوَ الْعَزیزُ الْحَکیمُ
همه آنچه در آسمانها و در زمین است در جریان خداوندی شناور هستند و او عزت دهنده(بالا برنده) حکیم (راه ساز) است
[4] – سَبَّحَ لِلَّهِ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الْأَرْضِ وَ هُوَ الْعَزیزُ الْحَکیمُ
همه آنچه در آسمانها و در زمین است در جریان خداوندی شناور هستند و او عزت دهنده(بالا برنده) حکیم (راه ساز) است
[5]– یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ ما لا تَفْعَلُونَ
اى کسانى که ایمان آوردهاید، چرا چیزى مىگویید که انجام نمىدهید؟
[6] – کَبُرَ مَقْتاً عِنْدَ اللَّهِ أَنْ تَقُولُوا ما لا تَفْعَلُونَ
نزد خدا سخت ناپسند است که چیزى را بگویید و انجام ندهید.
[7] – إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الَّذینَ یُقاتِلُونَ فی سَبیلِهِ صَفًّا کَأَنَّهُمْ بُنْیانٌ مَرْصُوصٌ
در حقیقت، خدا دوست دارد کسانى را که در راه او صف در صف، چنانکه گویى بنایى ریخته شده از سرباند، جهاد مىکنند.
[8] – وَ إِذْ قالَ مُوسى لِقَوْمِهِ یا قَوْمِ لِمَ تُؤْذُونَنی وَ قَدْ تَعْلَمُونَ أَنِّی رَسُولُ اللَّهِ إِلَیْکُمْ فَلَمَّا زاغُوا أَزاغَ اللَّهُ قُلُوبَهُمْ وَ اللَّهُ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الْفاسِقینَ
و [یاد کن] هنگامى را که موسى به قوم خود گفت: «اى قوم من، چرا آزارم مىدهید، با اینکه مىدانید من فرستاده خدا به سوى شما هستم؟» پس چون [از حق] برگشتند، خدا دلهایشان را برگردانید، و خدا مردم فاسق را هدایت نمىکند.
[9] – وَ مَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرى عَلَى اللَّهِ الْکَذِبَ وَ هُوَ یُدْعى إِلَى الْإِسْلامِ وَ اللَّهُ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الظَّالِمینَ
و چه کسى ستمگرتر از آن کس است که با وجود آنکه به سوى اسلام فراخوانده مى شود، بر خدا دروغ مىبندد؟ و خدا این قوم ظالم را هدایت نمی کند
[10] – یُریدُونَ لِیُطْفِؤُا نُورَ اللَّهِ بِأَفْواهِهِمْ وَ اللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْکافِرُونَ
یهود و نصارا و مومنین مرتد، مىخواهند نور خدا را با دهان هایشان خاموش کنند در حالی که خداوند نور خود را تام می کند اگرچه این کافران کراهت داشته باشند
[11] – هُوَ الَّذی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى وَ دینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ
اوست کسى که فرستاده خود را با الهدی (هدایت در لحظه) و دین الحق روانه کرد، تا آن را بر هر چه دین است غلبه دهد، هر چند مشرکان کراهت داشته باشند.
[12] – هُوَ الَّذی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى وَ دینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ
اوست کسى که فرستاده خود را با الهدی (هدایت در لحظه) و دین الحق روانه کرد، تا آن را بر هر چه دین است غلبه دهد، هر چند مشرکان کراهت داشته باشند.
[13] – تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ تُجاهِدُونَ فی سَبیلِ اللَّهِ بِأَمْوالِکُمْ وَ أَنْفُسِکُمْ ذلِکُمْ خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ تَعْلَمُونَ
به خدا و رسول او دائما ایمان بیاورید و در راه خدا با مال و جانتان جهاد کنید. این [گذشت و فداکارى] اگر بدانید، براى شما بهتر است.
[14] – آیه 11 صف
[15] – وَ أُخْرى تُحِبُّونَها نَصْرٌ مِنَ اللَّهِ وَ فَتْحٌ قَریبٌ وَ بَشِّرِ الْمُؤْمِنینَ
و [رحمتى] دیگر که آن را دوست دارید: نصرت و پیروزى در نزدیکى شما از جانب خداست. و مؤمنان را [بدان] بشارت ده.
[16] – وَ أُخْرى تُحِبُّونَها نَصْرٌ مِنَ اللَّهِ وَ فَتْحٌ قَریبٌ وَ بَشِّرِ الْمُؤْمِنینَ
و [رحمتى] دیگر که آن را دوست دارید: نصرت و پیروزى در نزدیکى شما از جانب خداست. و مؤمنان را [بدان] بشارت ده.