سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / حذف بیمه سه میلیون زن سرپرست خانوار در بودجه ۹۹

حذف بیمه سه میلیون زن سرپرست خانوار در بودجه ۹۹

در حالیکه به گفته معصومه ابتکار حدود سه ونیم میلیون زن سرپرست خانوار در کشور وجود دارند، دولت در لایحه بودجه خود سهم بیمه این زنان را حذف کرده است. این در حالی است که در سال‌های گذشته ردیف بودجه زنان سرپرست خانوار وجود داشته است.

: بودجه سال 99 در حالی منتظر نظر نمایندگان مجلس در صحن علنی است که مورد اعتراض اکثریت کارشناسان اقتصادی است. بودجه ای وابسته به نفت که بیشترین فشار جنگ اقتصادی را روی طبقات متوسط و ضعیف جامعه می‌گذارد و هر روز ابعاد خسارت‌آمیز خود را بیشتر نشان میدهد. دولتی‌ها هم با فشار و بخش نامه سعی دارند تا این بوجه مورد بحث های کارشناسی قرار نگیرد. یکی از اشکالات این بودجه در حوزه زنان است.

 در حالیکه به گفته معصومه ابتکار حدود سه و نیم میلیون زن سرپرست خانوار در کشور وجود دارند، دولت در لایحه بودجه خود سهم بیمه این زنان را حذف کرده است. این در حالی است که در سال‌های گذشته ردیف بودجه زنان سرپرست خانوار وجود داشته است.

طیبه سیاوشی در خصوص بودجه زنان در لایحه سال 99 گفت: «لایحه بودجه امسال حوزه زنان با لایحه سال ۹۷ تفاوت هایی دارد که اولین تفاوت آن حذف جز 19 و 22 از تبصره 14 است که در خصوص بیمه زنان سرپرست خانوار و زنان بد سرپرست  می باشد که این مورد در قانون بودجه پارسال وجود داشت ولی امسال حذف شده است لذا کمیته زنان، خانواده و ورزش کمسیون فرهنگی مجددا پیشنهاد این بند را جهت اضافه شدن در مصوبات مجلس داده چون تعهدی بوده که انجام شده و می بایست ادامه پیدا کند.»

این اتفاق در حالی رخ داده که دولت در لایحه ارائه شده، بودجه معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری را بالا برده است. بودجه این معاونت غیرشفاف در ریاست جمهوری برای سال 99 حدود بیست درصد افزایش یافته است. در سال 98 رقم 21 میلیارد تومانی برای این معاونت در نظر گرفته شده بود که امسال این رقم به 25 میلیارد تومان صعود کرده است.

دولت در حالی بودجه معاونت خود را افزایش داده که بودجه شورای فرهنگی اجتماعی زنان 18 درصد کاهش یافته تا این شورا نتواند پژوهش‌های کاربردی خود را که ذیل شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام میداد ادامه دهد. همچنین بودجه شورایعالی انقلاب فرهنگی که طی سال های گذشته مورد بی مهری و بی توجهی دولت قرار گرفته بوده است با کاهش 19درصدی مواجه شد.

بی توجهی به مقوله زن و خانواده در سراسر دولت غرب گرایان به چشم میخورد. قبلا نیز یارانه معیشتی که بعد از افزایش قیمت بنزین اعلام شده بود، خانواده های بالای پنج نفر را شامل نمیشد و به عضو بیشتر آنها یارانه تعلق نگرفت.

این مساله را می توان در بی توجهی به هزینه های درمانی زوج های نابارور نیز دید. وزارت بهداشت ادعا می کند 85 درصد هزینه درمان ناباروری را پرداخت می کند، اما بررسی ها نشان داده این پرداختی کمتر از 20 درصد است. این در حالی است که 3.5 میلیون زوج نابارور نیازمند تسهیلات مالی دولت برای درمان ناباروری هستند.

کارشناسان معتقدند بودجه سال 99 نه به عنوان بودجه ای مقاومتی بلکه به عنوان بودجه ای ریاضتی بسته شده و میتواند مشکلات عدیده ای را ایجاد کند. 

مطالب مرتبط:

بودجه‌ای برای تسلیم ایران در برابر استکبار/ جهانگیری: همه دفاع کنند؛ هیچ کس حق پیشنهاد تغییر و اصلاح ندارد!/ از حراج اموال عمومی و تخلیه صندوق توسعه تا گران کردن مجدد قیمت سوخت/ چرا دولت دستور بستن دهان منتقدان را داده است؟

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

حدود دوهزار رشته غیراستاندارد دانشگاهی حذف شد

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری

روایت زن فلسطینی از محاصره بیمارستان الشفاء غزه: 3 روز است که گرسنه‌ایم!

غزه درحصر

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.