سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / معجزات / معجزات/ عمرو بن حمق خزاعی شیعه محمد وآل محمد به ماموریت می رود..

معجزات/ عمرو بن حمق خزاعی شیعه محمد وآل محمد به ماموریت می رود..

بسم الله الرحمن الرحیم الحمد الله رب العالمین

معجزات/ شهادتعمروبنحمق

جابر بن عبدالله انصاری گفت : رسول خدا صل الله علیه واله وسلم  سریه ای را به منطقه ای گسیل داشت

و به آن ها فرمود : در فلان ساعت از شب به زمینی می رسید که حرکت شما در آن سرزمین به طول نمی انجامد . پس وقتی که بدانجا رسید ، به سمت چپ بروید و در آن جا  در ساقیه  به مرد فاضل نیکوکاری برخورد می کند و از او می خواهد که راه را به شما نشان دهد و او از راهنمایی کردن شما قبل از این که از طعامش بخورید ، سرباز می زند . گوسفندی را برای شما ذبح می کند و به شما طعام می دهد و سپس برخاسته و راه را به شما نشان می دهد

پس از قول من به او سلام برسانید و به او بگویید که من در مدینه ظهور کرده ام . آنها رفتند و هنگامی که در همان وقت معین به آن محل رسیدند ، راه را گم کردند .

یکی از آنها گفت : آیا رسول خدا صل الله علیه واله وسلم  به شما نفرمود که به سمت چپ بروید ؟ و آنها چنین کردند و به مردی برخورد کردند که رسول خدا صل الله علیه واله وسلم  وصف نموده بود از او راه را پرسیدند .

مرد گفت : راه را به شما نشان نمی دهم ، مگر این که از غذای من بخورید .

سپس برای آنها گوسفندی ذبح نمود و آنها از طعامش خوردند و او برخاست و راه را به آنها نشان داد

و گفت : آیا رسول خدا صل الله علیه واله وسلم  در مدینه ظهور کرده است ؟

گفتند : بلی و سلام رسول خدا صل الله علیه واله وسلم  را به او رساندند . آن شخص ، قیّمی برای کارهای خود قرار داد

و به سوی رسول خدا صل الله علیه واله وسلم  رفت : او عمرو بن حمق خزاعی  بود . مدتی نزد آن جناب ماند 

رسول خدا صل الله علیه واله وسلم  به او فرمود : برگرد به آن محلی که از آن جا به سوی من هجرت کردی تا زمانی که برادرم امیرالمؤمنین علیه السلام  به کوفه نزول اجلال فرماید و آن جا را دار هجرتش قرار دهد ، آن گاه خدمت امیرالمؤمنین علیه السلام  بیا .

عمرو بن حمق به دنبال کار خود رفت.

تا این که امیرالمؤمنین علیه السلام  به کوفه تشریف آورد و او نزد امیرالمؤمنین علیه السلام  آمد و با آن حضرت در کوفه اقامت جست .

روزی امیرالمؤمنین علیه السلام  نشسته بود و عمرو در مقابلش .

حضرت به او فرمود : ای عمرو آیا خانه داری ؟.

گفت : بلی .

فرمود : آن را بفروش و پولش را صرف ازدیان «قبیله ازد»  کن .

در آینده اگر من از دنیا بروم ، به دنبال تو می گردند و ازدیان از پی تومی آیند تا این که از کوفه به طرف موصل خارج شوی . در مسیرت به مرد نصرانی فلجی برخورد می کنی و نزدش می نشینی و از او آب می طلبی و او تو را سیراب می کند . از وضعت می پرسد و تو به او خبر می دهی .

پس او را به اسلام دعوت کن و او احتمالا اسلام می آورد . وقتی اسلام آورد ، دستت را بر روی زانوهایش بکش و او در حالی که سلامت خود را بازیافته و مسلمان شده ، از جا برمی خیزد و از تو پیروی می کند .

در ادامه راه به مردی نابینا که در کنار جاده نشسته برخورد می کنی و از او آب می طلبی . او هم تو را سقایت می کند . به او بگو که معاویه به خاطر ایمانت به خدا و رسولش و اطاعتت از من و اخلاصت در ولایت من و خیر خواهی از برای خدا در دینت ، به دنبال توست تا تو را به قتل برساند و مثله کند .

پس او را به اسلام دعوت کن که حتما اسلام می آورد . پس دستت را بر چشمان او بکش که به اذن خدا ، بینا می گردد . پس آن دو به دنبال تو می آیند و با تو خواهند بود و آن دو نفر ، جسدت را در زمین دفن خواهند کرد . سپس به دیری در کنار نهری که به آن دجله گفته می شود می روی .

در آن جا صدیقی است که پاره ای از علوم مسیح (ع ) را می داند . او را یار و یاور بر سر خود نمی یابی ، تا این که خداوند او را بر اعانت تو هدایت کند . وقتی لشکریان ابن ام الحکم ، که او خلیفه معاویه در جزیره است و ساکن در موصل می باشد ، تو را بیابد نزد همان صدیق که در دیر واقع در بلندی های موصل است برو و او را صدا بزن . او امتناع می کند ، پس اسم اعظم خدای تعالی را که به تو یاد دادم ، به او بگو  که در اثر ذکر این اسم  دیر برای تو پایین می آید تا این که به بالای آن می رسی و هنگامی که آن راهب صدیق تو را ببیند ، به شاگردی که همراه اوست می گوید : اکنون زمان حضرت مسیح نیست

محمد صل الله علیه واله وسلم  هم که رحلت فرموده و وصی اش هم در کوفه به شهادت رسیده ، پس این ، شخص کریمی از حواریین آن جناب است .

سپس راهب با خشوع و فروتنی به نزد تو می آید

و می گوید : ای شخص بزرگ ، تو مرا در منزلتی قرار دادی که استحقاق آن را ندارم .

اکنون مرا به چه امر می کنی ؟ و به او می گویی این دو شاگرد مرا ، نزد خودت پنهان کن و از فراز دیر ، نظر کن که چه می بینی .

وقتی که به تو بگوید : همانا اسب سواران بسیاری را می بینم که به جانب ما می آیند ، شاگردانت را نزد او بگذار و از دیر پایین بیا و اسبت را سوار شو و به طرف غاری در کنار ساحل دجله برو و پنهان شو .

آن غار تو را پنهان می دارد در حالی که در میان آن جن و انس های فاسقی هستند . هنگامی که در آن جا پنهان شدی ، یکی از جن های فاسق و سرکش ، تو را می شناسد و به صورت ماهی سیاهی در نزد تو ظاهر می شود و تو را می گزد که باعث ضعف شدید تو می شود و اسب تو فرار می کند و آن لشکریان به طرف تو می شتابند

و می گویند : این اسب عمرو است و به دنبال رد پای اسب می آیند . وقتی که آنها را در پایین غار مشاهده کردی ، به طرف آنها بیرون بیا و در حالی که بین جاده و دجله قرار می گیری ، در آن قسمت از زمین ، منتظر آنها بایست . همانا خدای تعالی ، آن جا را قبر و حرم تو قرار داده . پس با شمشیرت ، هر چه قدرت داری از آنها بکش تا این که مرگ تو فرا رسد . وقتی که بر تو غلبه نمایند ، سرت را بریده و بر نیزه می کنند ، به نزد معاویه می برند و سر تو ، اولین سری است در اسلام که از این شهر به آن شهر برده می شود .

سپس امیرالمؤمنین علیه السلام  گریه کرد

و فرمود : جانم فدای ریحانه رسول خدا صل الله علیه واله وسلم و میوه دل و نور چشم آن حضرت ، فرزندم حسین صل الله علیه واله وسلم  . به درستی که بعد از تو ای عمرو ، او را همراه فرزندانش می بینم که از کربلا ، در کنار فرات ، به طرف یزید بن معاویه علیهما لعنه الله حرکت می کنند 

منظور سرهای شهدای کربلا است که به طرف شام برده می شود.

سپس در همراه تو  که قبلا نابینا و فلج بودند ، از دیر پایین آمده و جسد تو را در محلی که کشته شدی ، دفن می کنند و فاصله مقبره تو با دیر و موصل ، صد و پنجاه قدم است .

پس آن گونه شد که امیرالمؤمنین علیه السلام  از قول رسول خدا صل الله علیه واله وسلم  نقل کرد و این یکی از دلایل امامت آن جناب است.     

علی علیه السلام  و المناقب، ص 239 – 234.

اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

پدر شهید خرازی از شهید زاهدی می‌گوید

پدر سردار شهید خرازی درباره سرلشکر شهید زاهدی در جمع رزمندگان لشکر ۱۴ امام حسین

مداحی حماسی/دنیا شده آماده ی یک جنگ جهانی

ويدئو/ بیداری اسلامی دنیا که رقم خورد

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.