سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / معرفت / شورای نویسندگان / حرکت امام حسین ص براساس کتاب بسوی ظهور/قسمت اول

حرکت امام حسین ص براساس کتاب بسوی ظهور/قسمت اول

بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین

دهه اول صفر 1440

امام حسین بن علی صلوات الله علیهما را با قرآن بشناسیم

إبراهيم  – بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ
إبراهيم1 – الر کِتابٌ أَنْزَلْناهُ إِلَيْکَ لِتُخْرِجَ النّاسَ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَي النُّورِ بِإِذْنِ رَبِّهِمْ إِلي صِراطِ الْعَزيزِ الْحَميدِ
إبراهيم2  – اللّهِ الَّذي لَهُ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي اْلأَرْضِ وَ وَيْلٌ لِلْکافِرينَ مِنْ عَذابٍ شَديدٍ
إبراهيم3 – الَّذينَ يَسْتَحِبُّونَ الْحَياةَ الدُّنْيا عَلَي اْلآخِرَةِ وَ يَصُدُّونَ عَنْ سَبيلِ اللّهِ وَ يَبْغُونَها عِوَجًا أُولئِکَ في ضَلالٍ بَعيدٍ
إبراهيم4  – وَ ما أَرْسَلْنا مِنْ رَسُولٍ إِلاّ بِلِسانِ قَوْمِهِ لِيُبَيِّنَ لَهُمْ فَيُضِلُّ اللّهُ مَنْ يَشاءُ وَ يَهْدي مَنْ يَشاءُ وَ هُوَ الْعَزيزُ الْحَکيمُ

إبراهيم5 – وَ لَقَدْ أَرْسَلْنا مُوسي بِآياتِنا أَنْ أَخْرِجْ قَوْمَکَ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَي النُّورِ وَ ذَکِّرْهُمْ بِأَيّامِ اللّهِ إِنَّ في ذلِکَ َلآياتٍ لِکُلِّ صَبّارٍ شَکُورٍ

حرکت امام حسین ص براساس قرآن (سواء سبیل – سبل السلام – از ظلمات بسوی نور – بر صراط )

سواء السبیل.. مائدة12 – وَ لَقَدْ أَخَذَ اللّهُ ميثاقَ بَني إِسْرائيلَ وَ بَعَثْنا مِنْهُمُ اثْنَيْ عَشَرَ نَقيبًا وَ قالَ اللّهُ إِنّي مَعَکُمْ لَئِنْ أَقَمْتُمُ الصَّلاةَ وَ آتَيْتُمُ الزَّکاةَ وَ آمَنْتُمْ بِرُسُلي وَ عَزَّرْتُمُوهُمْ وَ أَقْرَضْتُمُ اللّهَ قَرْضًا حَسَنًا َلأُکَفِّرَنَّ عَنْکُمْ سَيِّئاتِکُمْ وَ َلأُدْخِلَنَّکُمْ جَنّاتٍ تَجْري مِنْ تَحْتِهَا اْلأَنْهارُفَمَنْ کَفَرَ بَعْدَ ذلِکَ مِنْکُمْ فَقَدْ ضَلَّ سَواءَ السَّبيلِ

مائدة16  – يَهْدي بِهِ اللّهُ مَنِ اتَّبَعَ رِضْوانَهُ سُبُلَ السَّلامِ وَ يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَي النُّورِ بِإِذْنِهِ وَ يَهْديهِمْ إِلي صِراطٍ مُسْتَقيمٍ

دانلود

مرحوم علی بن محمد خزاز قمی در کتاب «کفایة الأثر فی النصّ علی الأئمة الإثنی عشر» روایتی از امام صادق علیه السلام نقل می فرمایند که حضرت به بیان حد معرفت الله تعالی و معرفت رسول ص  در ادامه روایت، اقل معرفت امام را این گونه بیان می فرمایند:«أَدْنَی مَعْرِفَةِ الْإِمَامِ أَنَّهُ عِدْلُ النَّبِی إِلَّا دَرَجَةَ النُّبُوَّةِ وَ وَارِثُهُ وَ أَنَّ طَاعَتَهُ طَاعَةُ اللَّهِ وَ طَاعَةُ رَسُولِ اللَّهِ وَ التَّسْلِیمُ لَهُ فِی کلِّ أَمْرٍ وَ الرَّدُّ إِلَیهِ وَ الْأَخْذُ بِقَوْلِهِ »

پایین ترین حد معرفت امام اینکه، امام را عِدل و مساوی دانستن با پیامبر جز شئونات خاصه نبوت از جمله وحی مصطلح،او را وارث پیامبر دانستن،یقیین به اینکه اطاعت از امام اطاعت از خداوند و رسول است و همچنین تسلیم امام بودن در تمام امورات و عرضه تمام امور به ایشان وهمچنین دریافت قول امام از جمله ادنی مراتب معرفت امام بوده.

ابو القاسم، علی بن محمد بن علی خزاز قمی رازی از چهره های دانشمند و از راویان مشهور و معتبر و از علما و فقهای بزرگ شیعه در نیمه دوم قرن چهارم هجری است

اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

مهدویت در قرآن _ سوره طه(۳)

صوت/نگاهی گذرا به آیات ۴۰ الی ۸۰ سوره طه

مهدویت در قرآن _سوره طه (۲)

صوت/ مفهوم مهدویت در قرآن

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.