سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / رئیس دستگاه اطلاعات سودان به کمک امارات عمرالبشیر را سرنگون کرد

رئیس دستگاه اطلاعات سودان به کمک امارات عمرالبشیر را سرنگون کرد

پس از گذشت حدود چهار ماه از سقوط عمرالبشیر طی کودتای ارتش این کشور، یک دیپلمات غربی در سخنانی افشاگرایانه به نقش پررنگ شیخ نشینان امارات در براندازی عمر البشیر پرداخته و به دخالت آنها در این امر تاکید کرده است.

در همان ساعات ابتدایی سرنگونی عمر البشیر، شواهد و قرائن به روشنی رد پای آل‌سعود و آل نهیان در این سرنگونی نشان می‌داد. دو رژیمی که با دادن وعده‌های آنچنانی رئیس‌جمهور مادام العمر سودان را به سمت خود کشانده بودند، به دنبال سرنگونی و جایگزین کردن یک دیکتاتور دیگر بودند. جایگزینی البشیر با دیکتاتور دیگری که بتواند تحت اوامر محور ارتجاع عربی و رژیم صهیونیستی در راستای سیاست آنها خدمت کند. اگر چه البشیر در جنگ یمن همه جوره در خدمت این ائتلاف بود!

حالا با گذشت چهار ماه یک دیپلمات غربی به این موضوع اذعان کرده و از نقش امارات در این سرنگونی پرده برداشته است. یک دیپلمات غربی به الجزیره گفته امارات اواخر بهمن ماه سال گذشته، به « صلاح قوش»، رئیس‌سازمان اطلاعات سودان پیشنهاد کرد البشیر به صورت آبرومندانه کنار گذاشته شود اما البشیر با آن مخالفت کرد و همین امر باعث تحرکاتی برای سرنگونی او شد. رویترز ضمن انتشار گزارشی آورده: در اواخر فروردین و در شبی که البشیر از قدرت برکنار شد، «صلاح قوش» با البشیر در کاخ وی دیدار کرد و به او اطمینان داد که اعتراضات در اطراف وزارت دفاع مهار شده و پس از آن البشیر به خواب رفت. این گزارش می‌افزاید وقتی که البشیر از خواب بیدار شد متوجه می‌شود که قوش به او خیانت کرده و نیروهای ارتش قصر را محاصره و او را بازداشت کرده‌اند. حتی همان زمان بلافاصله «انور قرقاش» وزیر مشاور در امور خارجه امارات به موضع گیری درباره سودان پرداخت. وی در توییتی که دخالت آشکار ابوظبی در تحولات سودان را نشان می‌دهد، نوشت: «کشورهای عربی حق دارند که به شکل کامل از روند انتقال منظم و باثبات در سودان حمایت کنند. ما از هرج و مرج گسترده در منطقه رنج می‌بریم و منطقی است که نیازی به هرج و مرج بیشتر نداشته باشیم. »

خبر دیگر از سودان اینکه، ائتلاف معارضان و شورای نظامی سودان از چهارشنبه شب گفت‌وگوی مستقیم را مجددا آغاز کرده‌اند. آخرین اخبار حاکی از توافق آنها درباره ریاست دوره‌ای شورای حاکمیتی در مرحله انتقالی است.«میرفت حمدالنیل» از رهبران ائتلاف «قوی الحریة و التغییر»، (احزاب آزادی و تغییر) در مصاحبه‌ای با خبرگزاری «اسپوتنیک» گفته در نشست با شورای نظامی درباره ریاست دوره‌ای در شورای حاکمیتی و تبادل این منصب بین شورای نظامی و ائتلاف معارضان توافق شده است.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

حاج قاسم یک روز قبل شهادت برنامه چندسال را گفت

سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی

چند روایتِ کوتاه از نماینده‌ تراز جمهوری اسلامی ایران؛ شهید سیدحسن شاهچراغی

شهید سیدحسن شاهچراغی در بین شهدای نام‌آور جمهوری اسلامی ایران

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.