سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / هزاران نفر در سودان بی‌سر و صدا قتل‌عام شدند

هزاران نفر در سودان بی‌سر و صدا قتل‌عام شدند

هیئت حقیقت‌یاب سازمان ملل در سودان اعلام کرد که درگیری‌ها در این کشور جان‌باختن هزاران سودانی و آوارگی میلیون‌ها تَن از مردم این کشور را در پی داشته است.

طبیعی است که در این روزها جنایات رژیم آپارتاید اسرائیل که هیچ حدی برای خود قائل نیست چشم‌ها را به خود خیره کرده باشد و تمام تمرکز رسانه‌ها و تحلیلگران را به خود اختصاص داده باشد، اما گزارش‌های پی‌در‌پی سازمان ملل از وضعیت سودان بسیار شوکه است.

گزارش سازمان ملل در اواخر سال گذشته خورشیدی بیش از پیش روشن‌ کرد که بحث‌های تعصبات قومی نیز چه تأثیری در این هرج و مرج داشته است. اما ‌بندی از گزارش سازمان ملل درباره پاکسازی نژادی در شهر «الجنینه» واقع در منطقه دارفور غربی سودان: نیروهای پشتیبانی سریع مردان جوان را به طور خاص هدف قرار می‌دادند و پس از بازجویی در صورتی که معلوم می‌شد از قبیله «مسالیت» هستند، با شلیک گلوله به سر، اعدام می‌شدند.

زنان این قبیله نیز مورد تجاوز فیزیکی و جنسی قرار می‌گرفتند. بر اساس این گزارش که در شورای امنیت سازمان ملل ارائه شد، ناظران مستقل تحریم‌های سازمان ملل اعلام کردند که سال گذشته بین ۱۰ تا ۱۵ هزار نفر در این شهر در جریان خشونت‌های قومی نیروهای پشتیبانی سریع و شبه‌نظامیان عرب متحد آن‌ها کشته شدند.

حالا نیز هیئت حقیقت‌یاب سازمان ملل در سودان اعلام کرد که درگیری‌ها در این کشور جان‌باختن هزاران سودانی را در پی داشته است.

هیئت حقیقت‌یاب سازمان‌ملل در سودان از جان‌باختن هزاران غیرنظامی و آوارگی میلیون‌ها سودانی در پی نزدیک به یک سال جنگ و درگیری در سودان خبر داد. «استفان دوجاریک» سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد در این خصوص گفت: بیش از ۶ میلیون نفر در داخل سودان آواره شده‌اند و نزدیک به ۲ میلیون نفر دیگر نیز به کشورهای همسایه‌ گریخته‌اند.

همچنین نزدیک به ۲۴ میلیون نفر در سودان به کمک نیاز دارند. همچنین دوجاریک بیان کرد که دوشنبه آینده پاریس میزبان کنفرانسی بشردوستانه درباره سودان و همسایگان آن است و فرانسه، آلمان و اتحادیه اروپا در این کنفرانس شرکت خواهند کرد.

دوجاریک افزود: جویس مسویا دستیار دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه همراه برخی دیگر از مسئولان سازمان ملل در این کنفرانس شرکت خواهند کرد و خواهان افزایش منابع برای گسترش عملیات امدادرسانی در سودان و منطقه خواهند شد.

 نقل از اسپوتینک، وی ادامه داد: همچنین آن‌ها خواهان بهبود رسیدن کمک‌های بشردوستانه خواهند شد تا آژانس‌ها بتوانند کمک‌های نجات‌بخش را در زمان مناسب به جوامع نیازمند برسانند. دبیرکل سازمان ملل متحد نیز در این کنفرانس از طریق ویدئو پیامی را ارسال خواهد کرد.

ریشه‌های جنگ داخلی مخوف سودان

گفتنی است، سومین کشور بزرگ آفریقا و نیز دومین کشور بزرگ جهان عرب پس از الجزایر مدت‌هاست که درگیر نزاع‌های داخلی است.

باز هم این کشور میدان درگیری‎های تازه است؛ درگیری مسلحانه تمام عیاری که از سال گذشته در پایتخت و دیگر نقاط سودان میان نیروهای ارتش و نیروهای واکنش سریع شکل گرفته است.

روز شنبه، 26 فروردین 1402 (15‌آوریل 2023)، ۱۰۰ خودروی زرهی وابسته به نیروهای واکنش سریع در اطراف خارطوم، پایتخت سودان، به‌ویژه در پایگاه نظامی مروی مستقر شدند، ارتش این اقدام را تهدید تلقی کرد و درگیری‌ها میان دو طرف آغاز شد.

پیش از این امیدهایی برای حل‌وفصل اختلافات میان دو طرف از راه گفت‌وگو وجود داشت اما این امیدها به‌مرور کمرنگ‌تر شد. در پی این اتفاقات جنگی داخلی شکل گرفت که هر روز روی وحشتناک‌تری از خود نمایان می‌کند.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

قتل عام در رفح؛ نتانیاهو به جنون رسید

هنوز از رسیدن به یک موفقیت حداقلی عاجز بوده و استمرار شرایط فعلی، جایگاه آن را به عنوان طرف مغلوب تثبیت خواهد کرد. از همین رو وی با حمله به رفح به دنبال آن است که جنگ به درازا کشیده و ابعاد آن گسترش پیدا کند.

جزئیات قتل عام هولناک در رفح؛ شمار شهدا به بیش از 100 نفر رسید

رژیم صهیونیستی در جدیدترین جنایت خود به رفح در جنوبی‌ترین نقطه نوار غزه حمله کرد و موجب شهادت بیش از 100 نفر شد. در حالی که پیشتر ادعا می‌کرد پیش از عملیات علیه این شهر، کریدور امنی برای آوارگان ایجاد خواهد کرد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.