سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / قتل عام در رفح؛ نتانیاهو به جنون رسید

قتل عام در رفح؛ نتانیاهو به جنون رسید

نتانیاهو با وجودکشتار وحشیانه در غزه، هنوز از رسیدن به یک موفقیت حداقلی عاجز بوده و استمرار شرایط فعلی، جایگاه آن را به عنوان طرف مغلوب تثبیت خواهد کرد.

از همین رو وی با حمله به رفح به دنبال آن است که جنگ به درازا کشیده و ابعاد آن گسترش پیدا کند.

حمله هوایی امروز ارتش رژیم صهیونیستی به رفح منجر به شهادت بیش از ۱۰۰ نفر از فلسطینیان ساکن این منطقه شد.

دولت نتانیاهو در پی آن است تا با آغاز عملیات زمینی در این منطقه پرتراکم، شکست‌های قبلی خود در جنگ غزه را جبران کند. آن‌ها در این چارچوب سعی دارند تا عملیات تظامی را تنها راه آزادی اسرای اسرائیلی در غزه قلمداد و آن را به عنوان بهانه‌ای برای کشتار و یا مهاجرت اجباری فلسطینیان تداعی کنند.

همچنین شخص بنیامین نتانیاهو از خلال حمله به رفح -یا حداقل نشان‌دادن عزم خود نسبت به این اقدام- در پی آن است که در مذاکرات آتش‌بس تغییراتی ایجاد کرده و معادله را به نفع خود تغییر دهد. این شرایط نتانیاهو را به این گمان انداخته که کشتار بیشتر و استمرار جنگ، به بقای او نیز کمک کرده و چهره مغلوب و شکست‌خورده  او را تغییر خواهد داد.

جنگنده‌های رژیم صهیونیستی بامداد دوشنبه منازل مسکونی در نزدیکی مقر هلال احمر فلسطین در مرکز شهر رفح را هدف قرار دادند. مرکز اطلاع رسانی فلسطین به نقل از منابع پزشکی این منطقه اعلام کرد که حدود ۱۱۰ شهید و ۲۳۰ زخمی نتیجه یورش وحشیانه رژیم صهیونیستی به ۱۴ خانه و ۳ مسجد در رفح است.

طی این حملات، رژیم صهیونیستی مسجد الهدی در اردوگاه یبنا -واقع در رفح- را بمباران کرد. مسجد الهدی در حالی بمباران شد که طی هفته‌های گذشته مملو از آوارگان دیگر مناطق غزه بود.

همچنین خبرگزاری سما به نقل از مدیر بیمارستان «الکویت» در رفح اعلام کرد که رژیم صهیونیستی از سلاحی علیه این شهر استفاده کرده که از نظر بین‌المللی ممنوعه و نامتعارف بوده است. در همین راستا مدیر این بیمارستان از قطع شدن دست و پاها، آنوریسم مغزی و سوختگی برخی قربانیان نیز خبر داد.

پس از این حملات وحشیانه، ارتش رژیم صهیونیستی، شاباک (آژانس امنیت اسرائیل) و پلیس این رژیم طی بیانیه‌ای مدعی شدند که در جریان عملیات ساعات اولیه بامداد امروز در رفح، ۲ اسیر در اختیار حماس را آزاد کرده‌اند. طبق ادعای این بیانیه، «لوئیس هر» ۷۰ ساله و «فرناندو مرمن» ۶۰ ساله که در جریان عملیات طوفان الاقصی اسیر شده بودند و در آپارتمانی در رفح نگهداری می‌شدند، در جریان عملیات بامداد امروز آزاد شدند.

در همین رابطه تارنمای واللا رژیم صهیونیستی نیز گزارش داد که حملات بامداد امروز این رژیم به مرکز رفح برای کمک به خروج ۲ اسیر اسرائیلی انجام گرفته است تا توجهات منحرف شده و امکان خروج این ۲ اسیر از رفح فراهم شود. این درحالی است که طی این حملات وحشیانه برای آزادی ۲ اسیر صهیونیست، بیش از صد نفر از ساکنان فلسطینی این منطقه شهید و حدود ۲۳۰ نفر زخمی شدند.

باید به این نکته اشاره کرد که مشخصا هدف از انجام چنین عملیاتی، به آزادی دو اسیر اسرائیلی محدود نشده و در پس آن اهداف دیگری نهفته است که رژیم آن را پیگیری می‌کند. با این وجود، آزادی اسرای اسرائیلی در منطقه رفح این انگیزه را به نتانیاهو و کابینه‌اش می‌دهد که تنها راه رسیدن به اهدافشان را در فشار نظامی و گسترش عملیات‌های هجومی جستجو کنند. 

رژیم صهیونیستی با عملیات آزادی این دو اسیر در پی آن است تا  به افکار عمومی داخلی و جهانی نشان دهد که اسرای اسرائیلی نه در شمال و نه در مرکز غزه هستند، بلکه آن‌ها در جنوب غزه ساکنند و ما طی ۱۲۸ روز نتوانستیم یک نفر از آن‌ها را زنده پیدا کنیم.

مشخصا این ادعا به مثابه بهانه و چراغ سبزی برای حمله ارتش رژیم صهیونیستی به این منطقه مهم و حیاتی که بیش از یک و نیم میلیون جمعیت دارد نیز تلقی خواهدشد.

در همین خصوص بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در مصاحبه با ای‌بی‌سی نیوز مدعی شد که فشار نظامی تا تحقق پیروزی، تنها راه آزادی اسرای صهیونیست است.

وی در ادامه اضافه کرد که به نیروهای رژیم اشغالگر صهیونیستی دستور داده است تا قبل از این تهاجم زمینی، صدها هزار نفر را از رفح تخلیه کنند.

هنگامی که از نتانیاهو پرسیده شد که فلسطینی ها قرار است به کجا بروند؟، مدعی شد که رژیم اسراییل در مورد این مسئله مشغول تنظیم یک طرح دقیق است.

نتانیاهو در انتها افزود: کسانی که می گویند تحت هیچ شرایطی نباید وارد رفح شویم، اساساً می گویند که جنگ را ببازیم و حماس را در آنجا حفظ کنیم.

چرا رفح اهمیت دارد؟

رفح، جنوبی‌ترین شهر غزه با ۶۴ کیلومتر مربع وسعت، عملا آخرین جایی بوده که تاکنون از تهاجم اسرائیل در امان مانده است. استان رفح بخشی از نوار غزه است. شهر غزه، مرکز استان غزه و شهر رفح، جنوبی‌ترین نقطه در نوار غزه و چسبیده به مرزهای مصر است. رفح بین مصر در جنوب، دریای مدیترانه در غرب و اسرائیل در شرق و شمال آن محاط شده است. 

به دلیل مجاورت با مصر، گذرگاه رفح یکی از بزرگ‌ترین مبادی تامین کالا و سفر ساکنان غزه است. 

همچنین این منطقه سوای از اهمیت‌های ذاتی‌اش مبنی بر مجاورت با مصر، در جریان جنگ طوفان الاقصی از اهمیت جمعیتی نیز برخوردار شده است؛ تا پیش از جنگ، ۳۰۰ هزار نفر از دو میلیون و ۳۰۰ هزار ساکن غزه در این منطقه سکونت داشتند اما به دنبال جنگ، جمعیت آن به یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر رسیده است. چهار برابر شدن جمعیت رفح باعث شده تراکم این منطقه به ۱۲ هزار نفر در هر کیلومتر مربع برسد و این منطقه به متراکم‌ترین منطقه در غزه تبدیل شود.

پیش از این صهیونیست‌ها با حمله به شمال و مرکز غزه باعث کوچ موقت ساکنان این منطقه به رفح شده بودند. اگر رژیم حملات خود به این منطقه را افزایش دهد، مسیر انتقال کالا از مصر به غزه که گفته می شود هم‌اکنون روزانه ۱۰۰ کامیون از آن عبور می‌کند، مسدود خواهد شد. از طرف دیگر بافت مسکونی مناطق مرکزی و شمالی صدمه دیده و کسانی که در رفح حضور دارند در وضعیت دشواری برای حرکت به سمت مصر و یا مناطق سکونت قبلی خود قرار خواهند گرفت.

«سی ان ان» به نقل از یک مقام ارشد صهیونیست اعلام کرد نتانیاهو پنجشنبه هفته قبل به کابینه اطلاع داده است عملیات در رفح باید تا اول ماه رمضان به اتمام برسد. 

آغاز عملیات تا دو هفته دیگر و تکمیل آن تا پیش از آغاز ماه رمضان و در بازه زمانی حدودی بین ۵ تا ۱۱ اسفند خواهد بود. نکته‌ای که در اینجا مهم تلقی می‌شود این است که برای تکمیل عملیات، تنها یک هفته در نظر گرفته شده است که مسلما زمان لازم برای خروج از این منطقه را در اختیار ساکنان رفح نخواهد گذاشت.

از همین رو می‌توان اذعان داشت که رژیم صهیونیستی قصد دارد تا جنایتی دیگر در منطقه پرتراکم رفح مرتکب شود یا دست‌کم اراده خود را برای رقم زدن آن به دیگران اثبات کند. حمله به رفح نشان خواهد داد که رژیم‌صهیونیستی به کشتار ۲۸ هزار نفر از ساکنان نوار غزه رضایت نداده و می‌کوشد با برنامه‌ریزی یک تهاجم وسیع علیه پناهگاه آوارگان مناطق شمالی و مرکزی نوار غزه، کشتار بزرگتری راه بیندازد.

رژیم صهیونیستی در رفح به دنبال چیست؟

همانطور که گفته شد، رژیم صهیونیستی از حمله به رفح، اهدافی را جستجو می‌کند که در آینده جنگ غزه در جهت منافعش تاثیرگذار بوده و آن را برای فرار از شکستی که در طوفان‌الاقصی متحمل شده، یاری می‌دهد. 

در وهله اول رژیم صهیونیستی نه از ابتدای جنگ غزه، بلکه قبل‌تر از آن نیز در پی اخراج ساکنان فلسطینی از غزه بوده و این امر را به مثابه هدف کلی رژیم خود قرار داده است. از ابتدای جنگ غزه رژیم صهیونیستی در جهت این هدف اقدام به بمباران گسترده مناطق شمال و مرکز غزه کرد.  از همین رو می‌توان گفت که  حمله به رفح پرونده اخراج فلسطینی‌ها به خارج از سرزمین‌شان را دوباره باز و رژیم از این مفر فشار توامانی به ساکنان اصلی این منطقه وارد کرد.

همچنین صهیونیست‌ها از این طریق می‌توانند ترکیب جمعیتی را به نفع خود تغییر داده و مضاف بر جنگ، کشتار، تخریب و گرسنگی، اخراج از سرزمین را نیز به مثابه یک اهرم فشار، برای ترمیم بازدارندگی خود علیه فلسطینیان مورد استفاده قرار دهند.

باید به این نکته هم اشاره کرد که ورود فلسطینی‌ها به مصر، اختلاف میان دولت و ملت این کشور با آوارگان فلسطینی را منجر شده و از این به بعد فلسطینی‌ها به عنوان یک مشکل برای جهان عرب تلقی خواهند شد.

وزارت خارجه مصر نیز به صراحت نسبت به عواقب وخیم انجام عملیات زمینی در رفح هشدار داد و گفت که این اقدام فاجعه انسانی در این نوار را تشدید خواهد کرد.

وزارت خارجه مصر افزوده است: قاهره خواستار ضرورت اتحاد همه تلاش‌های بین المللی و منطقه‌ای برای جلوگیری از حمله به شهر رفح است.

سوای از این، پس از حمله وحشیانه بامداد امروز رژیم صهیونیستی، مصر ادوات جنگی و تسلیحات نظامی خود را به سمت صحرای سینا و مرز رفح انتقال داده است. مصری‌ها طبق آنچه که قبلا به رژیم صهیونیستی اعلام کرده بودند، نسبت به تجاوز در کریدور صلاح الدین (فیلادلفیا) کوتاه نیامده و نمی‌خواهند آن را از دست بدهند؛ چرا که اگر این کریدور از دست برود، دولت فعلی مصر دیگر ابزاری برای ایفای نقش نخواهد داشت و حداقل برای کنترل شرایط داخلی و در برابر با اخوانی‌ها، مقابل رژیم صهیونیستی ایستاده و اجازه نخواهد داد که این کریدور به کنترل اسرائیل در بیاید. 

 رژیم صهیونیستی در وهله دوم در پی آن است که در کشاکش مذاکرات آتش‌بس، با طراحی و اجرای حمله به رفح و کشتار وحشیانه ساکنان این منطقه، امتیازگیری کند. مشخصا با توجه به موضع محکم مقاومت فلسطینی در مخالفت با آتش‌بس موقت، این اقدام رژیم صهیونیستی به مثابه ابزار فشاری برای عقب راندن مقاومت تلقی خواهد شد. رژیم توقع دارد تا گروه‌های فلسطینی و طرف‌های بین‌المللی ما‌به‌ازای قابل توجهی برای جلوگیری از این جنایت به آن ارائه کنند.

دولت نتانیاهو در حداقلی‌ترین حالت ممکن امید دارد تا با ایجاد سروصدا پیرامون رفح، ابعاد سیاسی جنگ را در موازات میدان نظامی به حرکت واداشته و از همین طریق در میدان مذاکره شرایطش را به طرف مقابل تحمیل کند. نتانیاهو به خیال خود این اتفاق را راهی برای فرار رژیم از شکست در جنگ غزه تلقی کرده که در ادامه وی را به عنوان طرف پیروز جنگ هم معرفی خواهد کرد.

علاوه بر این‌ها تل‌آویو مدعی است که چهار تیپ حماس در رفح حضور دارند و از این ادعا برای توجیه حملات هوایی و همچنین یک حمله زمینی برنامه‌ریزی شده استفاده می‌کند. آن‌ها در وهله سوم اهداف طراحی‌شده در حمله به رفح، خواستار تضعیف حداکثری حماس خواهند بود.

دولت نتانیاهو با وجود تخریب و کشتار وحشیانه در غزه، هنوز از رسیدن به یک موفقیت حداقلی عاجز بوده و استمرار شرایط فعلی، جایگاه آن را به عنوان طرف مغلوب و شکست‌خورده تثبیت خواهد کرد. امری که مسلما جایگاه شخص نتانیاهو را هم به خطر انداخته و عملا در ساختار سیاسی رژیم صهیونیستی وی را به عنوان مرده متحرک سیاسی مبدل خواهد کرد. از همین رو نتانیاهو به دنبال آن است که جنگ به درازا کشیده و ابعاد آن گسترش پیدا کند. در همین چارچوب هم با طرح ادعای نابودی حماس، حمله دیوانه‌وار خود به رفح را توجیه و در جهت بقای خود نیز اقدام می‌کند.

نتانیاهو در گفتگو با ای‌بی‌سی به این امر نیز اشاره کرد و گفت: با باقیمانده گردان های حماس در رفح، که آخرین سنگرشان است، درگیر خواهیم شد و این کار را به اتمام خواهیم رساند.

موضع ریاکارانه آمریکا در مواجهه با عملیات اسرائیل در رفح

کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد، بایدن در گفت وگوی تلفنی با نخست وزیر رژیم صهیونیستی مخالفت خود را با نتانیاهو در طراحی و اجرای عملیات رفح اعلام کرده و گفته است که از نظر او عملیات نظامی در رفح نباید بدون طرحی موثق و قابل اجرا ادامه یابد.

در بیانیه کاخ سفید آمده است که بایدن خواستار اتخاذ تدابیری فوری برای افزایش کمک‌های ارسالی به غزه شده است.

بایدن همچنین گفته است باید طرحی برای تضمین حفظ سلامت بیش از یک میلیون آواره در رفح ارائه شود.

تمامی این اظهارات درحالی است که ایالات متحده آمریکا از ابتدای جنگ غزه تا کنون، تمام ظرفیت‌های سیاسی، نظامی، لجستیکی و مالی خود را در جهت حمایت از اقدامات غیرانسانی رژیم صهیونیستی به خط کرده است. همچنین خواسته ریاکارانه بایدن مبنی بر افزایش کمک‌های ارسالی به غزه در حالی مطرح شده که شماری از کشورهای غربی از جمله آمریکا، انگلیس و آلمان به دنبال اتهام زنی رژیم صهیونیستی به آنروا مبنی بر همکاری ۱۲ تن از کارکنان آن با جنبش حماس در زمینه انجام عملیات طوفان الاقصی در هفتم اکتبر، کمک‌های خود به این نهاد امداد رسان را قطع کردند.

در همین خصوص برنی سندرز، سناتور مستقل از ایالت ورمونت در واکنش به آغاز عملیات نظامی رژیم صهیونیستی در رفح و واکنش دولت بایدن به این اتفاق گفت: بنیامین نتانیاهو می‌گوید که عملیات نظامی را در رفح آغاز خواهد کرد و این بدان معناست که یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر دوباره مجبور به فرار خواهند شد. ما جنگ غزه را تأمین مالی می‌کنیم بنابراین جنگ آمریکا نیز هست و ما همدست نتانیاهو هستیم. رئیس جمهور جو بایدن می‌گوید آنچه در غزه اتفاق می‌افتد باید متوقف شود، پس چرا ما قوانینی را در نظر می‌گیریم که میلیاردها دلار را در اختیار ماشین جنگی (رژیم) اسرائیل قرار دهد؟ نمی‌توان ۲ میلیون نفر در غزه را به دلیل اتهامات علیه کارکنان آنروا گرسنه نگهداشت.

با این وجود برخی از منابع خبری نزدیک به کاخ سفید اعلام کرده‌اند که صبر بایدن از اقدامات دیوانه‌وار نتانیاهو لبریز شده است. بایدن به تیم خود گفته است که کار تمام است و تعامل با نتانیاهو دیگر ممکن نیست. رئیس‌جمهور آمریکا وضعیت فعلی نتانیاهو را تلاش او برای ادامه جنگ را تقلایی برای بقای در سمت نخست‌وزیری می‌داند و هیچ ارزش و هدف دیگری را در برنامه نتانیاهو متصور نیست. 

مصاحبه نتانیاهو با ای‌بی‌سی نیوز نیز یکی از موارد متعددی بوده که خشم بایدن و تیمش را در پی داشته است. مقایسه نبرد غزه با مقابله آمریکا در برابر داعش و این ادعای او مبنی بر اینکه «تعداد کافی از گروگان‌ها زنده هستند که زنده بودنشان، ادامه جنگ را توجیه کند» سخنانی به شدّت توهین‌آمیز تلقی شده که خشم و اعتراض خانواده گروگان‌ها را نیز درپی داشته است.

همچنین ان‌بی‌سی نیوز نیز در گزارشی اعلام کرد که خشم بایدن علیه نتانیاهو به دنبال ناتوانی وی در تغییر تحرکات نظامی اسرائیل در حال افزایش است. بایدن در گفتگوهای خصوصی معتقد است که نمی تواند نتانیاهو را به پذیرش آتش‌بس متقاعد کند و از همین رو  کار با او غیرممکن است. 

 

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

قیام 200 دانشگاه آمریکا علیه جنایات اسرائیل 

حداقل 200 دانشگاه آمریکا در کنار دانشجویان دانشگاه‌های فرانسه، استرالیا، انگلیس و کانادا در اعتراض به جنایات هولناک رژیم صهیونیستی در غزه

ایران اسطوره قلعه تسخیرناپذیر اسرائیل را در هم شکست

ارزیابی روزنامه گاردین از حمله ایران به اسرائیل

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.