سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / متون / ملکی: دولت نیجریه به‌دنبال فراموش شدن شیخ زکزاکی از خاطرهاست

ملکی: دولت نیجریه به‌دنبال فراموش شدن شیخ زکزاکی از خاطرهاست

یک کارشناس مسائل نیجریه اظهار داشت: «شیخ ابراهیم زکزاکی»، رهبر جنبش اسلامی نیجریه علی رغم اینکه یک بار به طور کامل در دادگاه تبرئه شده اما کماکان در بازداشت خانگی به سر می‌برد.

«شیخ ابراهیم زکزاکی» رهبر جنبش اسلامی شیعیان از 13 دسامبر 2013 تا کنون در بازداشت و به نوعی اقامت اجباری و تحت شرایط امنیتی شدید به سر می‌برد و دولت نیجریه تا این زمان هیچ نشانه‌ای برای آزادی وی از خود بروز نداده است. خبرنگار بین‌الملل خبرگزاری فارس در این خصوص با «صادق ملکی» کارشناس امور نیجریه گفت‌وگو کرد.

این کارشناس امور نیجریه گفت که پس از فاجعه «زاریا» در دسامبر 2015 بازداشت زکزاکی چند برهه داشت؛ در روزها و هفته‌های ابتدایی وضعیت بی خبری حاکم بود و کسی از سرنوشت ایشان خبری نداشت. سپس حکومت نیجریه مدعی شد که شیخ زکزاکی را تحت الحفظ به مکانی منتقل کرده است تا به او آسیبی وارد نشود اما پس از انتشار تصویری از  زکزاکی که او را با صورت خونین نشان می‌داد، دروغ حکومت بر ملا شد.

به گفته ملکی در برهه دوم به علت فشارهای داخلی و بین‌المللی ما شاهد اولین ملاقات‌ها با ابراهیم زکزاکی هستیم و فرزندانش توانستند به طور محدود دیدارهایی با وی داشته باشند و در آخرین مرحله که مقداری گشایش ایجاد شد، چند تن از دخترانش توانستند در کنار زکزاکی حضور داشته و با وی زندگی کنند.

این کارشناس امور نیجریه در خصوص محل نگهداری شیخ زکزاکی و کیفیت آن گفت که موقعیت محل حصر او چندین بار تغییر کرده و در حال حاضر در خانه‌ای در ایالت «کادونا» در یک منطقه امنیتی و حفاظت شده به سر می‌برد.

او علت برخی گشایش‌ها در وضعیت شیخ زکزاکی در دوره‌های اخیر را اعتراضات و تظاهرات روزانه گروههای مردمی و جنبش اسلامی، اقدامات حقوقی و  پیگیری‌های ادامه‌دار دانست و گفت که جنبش اسلامی در نیجریه نه تنها در میان شیعیان بلکه در میان اهل سنت و مسیحیان نیز بسیار محبوب است.

صادق ملکی در ادامه گفت که پس از دیدارهایی که خانواده شیخ زکزاکی با وی داشتند، متوجه شدند که اقدامات درمانی برای وی لازم و ضروری است به خصوص مشکلی که از ناحیه چشم دارند و یکی از چشمان او کاملا نابینا شده است و پس از پیگیری‌های حقوقی مختلف، دولت نیجریه سال گذشته در حرکتی نمایش‌گونه شیخ زکزاکی را در بیمارستان نشان داد و مصاحبه کوتاهی نیز با وی صورت گرفت و همان زمان نیز آثار جراحت‌ها پس  از سال‌ها بازداشت کاملا مشهود بود.

این کارشناس امور نیجریه در خصوص وضعیت محاکمه و دادگاه شیخ زکزاکی نیز گفت که دادگاهی در نیجریه در دوم دسامبر 2016 رأی به تبرئه و پرداخت غرامت کامل به او و همچنین بازداشت عاملان دستگیری وی داد و در حالی که هیچ بهانه‌ای از قبیل بدون مجوز بودن اقدامات شیخ زکزاکی نداشتند (چون او تمامی کارهای خود را با مجوز و کاملا در مسیر قانونی پیش می‌برد) پس از تبرئه وی در این دادگاه، دادستان ایالت دیگری علیه او اعلام جرم و مجموعه‌ای از اتهامات را علیه شیخ زکزاکی فهرست کرده که در حال حاضر روند این دادگاه در جریان است و به نوعی دولت می‌خواهد با ارائه اتهامات متعدد زمان بخرد تا جامعه نیجریه ایشان را از یاد ببرد.

ملکی در بیان شرایط حال حاضر نیز گفت که اخیرا چند تن از پزشکان غیر نیجریه‌ای به دیدار وی رفته و معاینات و آزمایشاتی انجام داده‌اند که هنوز جواب آزمایش‌ها اعلام نشده است.

دیدار ‏تیم پزشکی وابسته به کمیسیون حقوق بشر اسلامی لندن با شیخ زکزاکی

دیدار ‏تیم پزشکی وابسته به کمیسیون حقوق بشر اسلامی لندن با شیخ زکزاکی

او در بخش پایانی گفت‌وگو با خبرنگار فارس به نقش‌آفرینی کشورهای خارجی در ماجرای سرکوب جنبش اسلامی نیجریه پرداخت و گفت که دستان عربستان سعودی و آمریکا و رژیم صهیونیستی از ابتدای این حوادث مشهود بوده است.

ملکی گفت، تیمی که در زاریا به شیخ زکزاکی حمله‌ور شده و او را بازداشت کردند، مدتی پیش از آن در سرزمین‌ اشغالی به سر می‌بردند و پس از بازداشت نیز دولت نیجریه شروطی را برای آزادی او مطرح کرد که از جمله آن‌ها عدم برگزاری عزاداری روز عاشورا و اربعین و همچنین عدم برگزاری راهپیمایی روز قدس بود که کاملا از سوی رهبر جنبش اسلامی نیجریه رد شده است.

ملکی این نکته را نیز مطرح کرد که کشورهای خارجی تلاش دارند این گزاره را مطرح کنند که جنبش اسلامی نیجریه همان «بوکوحرام» با همان راه و رسم و روش است اما تیزهوشی شیخ زکزاکی و ارتباط صمیمانه‌ای که با اهل سنت و همچنین مسیحیان نیجریه برقرار کرده این توطئه را به شکست کشانده است.

 

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

بیشترین درخواست حجاج خارجی در عربستان آشنایی با ایران است/ افزایش گرایش جوانان مصری به انقلاب اسلامی بعد از سقوط “مُرسی”

گرایش جوانان کشورهایی همچون مصر به انقلاب اسلامی و درخواست نخبگان کشورهای مسلمان برای آشنایی با ایران در ایام حج

شعر/دیوانه نیم من که روم خانه به خانه

اشکم شود از هر مژه چون سیل روانه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.