سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / درمان‌های ساده / تغذیه صحیح، رمز تضمین سلامت روزه‌داران رمضان

تغذیه صحیح، رمز تضمین سلامت روزه‌داران رمضان

متخصص تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد  : بهتر است روزه‌داران در ایام ماه مبارک رمضان سه وعده غذایی شامل افطار، شام و سحر را مصرف کنند، اما اگر با توجه به شرایط و توان جسمانی، وعده شام حذف شد مشکلی برای فرد ایجاد نمی‌شود.

دکتر کیهان گنودی با بیان اینکه بهتر است غذای مصرفی در وعده سحری خصوصیات و ویژگی وعده ناهار را داشته باشد تا از ایجاد گرسنگی در  روز پیشگیری کند، افزود: می‌توان در فاصله افطار تا سحر یک وعده غذایی مانند شام سبک را نیز صرف کرد که البته این به وضعیت خود شخص و تمایل او به صرف غذا بستگی دارد.

متخصص تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان این که استفاده از مایعات و مواد غذایی آبکی مثل سوپ، آش، حلیم بدون روغن به هنگام افطار و سحر موجب حفظ تعادل آب و املاح فرد روزه‌دار می‌شود، گفت: حلیم نیز منبع خوب و سرشار از مواد نشاسته‌ای، فیبر، پتاسیم و منیزیم به شمار می‌رود.

وی با بیان این که در زمان افطار، مصرف غذا‌های سبک و مختصر شامل گروه‌های غذایی شیر و لبنیات، میوه‌ها، سبزی‌ها، نان و غلات توصیه می‌شود، افزود: علاوه بر آن مصرف شیر گرم، فرنی و یا شیربرنج در هنگام افطار مناسب است.

دکتر گنودی با بیان اینکه ممکن است روزه داران در ماه رمضان به دلیل کم آبی دچار گرفتگی عضلات شوند، گفت: افرادی نیز که مبتلا به مشکلات و زخم‌های گوارشی هستند برای روزه‌داری باید با پزشک خود مشورت کنند.

وی با بیان اینکه استفاده از سبزی و میوه‌ها در هنگام افطار و همچنین در فاصله زمانی بین افطار تا سحر به دلیل اینکه منبع خوبی از فیبر هستند، برای دستگاه گوارش مفید بوده و از بروز یبوست جلوگیری می‌کند، افزود: سبزی‌ها با دارا بودن مواد مغذی مختلف و آب، علاوه بر تامین ویتامین‌ها و املاح مورد نیاز بدن، از تشنگی فرد در طول روز جلوگیری می‌کنند.

متخصص تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه افت فشار خون از دیگر مشکلات برخی روزه داران است که ضعف، سرگیجه، خستگی، تمرکزنکردن ، تعریق زیاد، لرزش، کاهش فعالیت و قدرت جسمانی، سردرد، تپش قلب، کاهش انرژی، رنگ پریدگی و حالت غش از علائم آن است، افزود: این امر به دلیل استفاده از قند‌های ساده در وعده سحر ایجاد می‌شود و روزه داران باید از مصرف غذا‌ها و نوشیدنی‌های حاوی قند‌های ساده در این وعده خودداری کنند.

دکتر گنودی گفت: همچنین افت فشار خون به دلیل مصرف کم مایعات و نمک ایجاد می‌شود و خنک نگه داشتن فرد و افزایش مصرف مایعات و نمک از راهکار‌های درمان آن است.

وی با تاکید بر اینکه مصرف مواد غذایی شیرین در وعده سحری توصیه نمی‌شود، افزود: مصرف مواد غذایی شیرین با تحریک انسولین موجب ورود قند خون به داخل سلول‌ها و در نتیجه کاهش قند خون می‌شود.

به این ترتیب مصرف مواد غذایی شیرین و حاوی قند‌های ساده مثل شیرینی و شکلات در وعده سحری موجب می‌شود شخص زودتر گرسنه شود.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

حکومت اسلامی همان حکومت علوی است

هر چه میتوانید با قرآن مأنوس بشوید؛ همه چیز در قرآن هست،

قهرمانِ آتشنشان؛ حامی ایتام

ثبت بیش از ۱۳۴ هزار متقاضی برای حمايت از ايتام

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.