سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / مردم‌آزاری و نابودی زندگی دیگران به بهانه شادی!

مردم‌آزاری و نابودی زندگی دیگران به بهانه شادی!

در شرایطی که از مدت‌ها قبل نسبت به خطرات حوادث مرتبط به چهارشنبه‌سوری هشدار‌های مکرری از سوی مسئولان اورژانس، پلیس، آتش‌نشانی و رسانه‌ها داده شده بود، امسال هم شاهد صحنه‌های تلخی بودیم.

همان‌طور که از مدت‌ها قبل پیش‌بینی می‌شد، عادت غلط استفاده از مواد محترقه در چهارشنبه آخر سال، امسال نیز حوادث تلخ و جبران‌ناپذیری به جای گذاشت.

سخنگوی سازمان اورژانس کشور دیروز در گفت‌و‌گوی تلویزیونی گفت: از اول اسفند تا صبح چهارشنبه 23 اسفند در حوادث مربوط به شب چهارشنبه آخر سال ۱۴۰۲، ۱۵ نفر فوت کردند و چهار هزار و ۷۲۰ نفر در این حوادث دچار مصدومیت شدند که حال برخی از آنان وخیم است.

بابک یکتاپرست با بیان اینکه مصدومان این حوادث دو دسته هستند، افزود: عده‌ای مواد خطرناک منفجره در منازل مسکونی و انبار‌ها تولید می‌کنند و عده‌ای هم از این مواد منفجره استفاده می‌کنند و دچار حادثه می‌شوند.

یکتاپرست با اشاره به اینکه هنوز آمار دقیقی از آخرین مصدومان و فوتی‌های این حوادث نداریم، ادامه داد: تعدادی از افرادی که در مراکز درمانی بستری هستند، بدحالند و ممکن است وضعیت‌شان تغییر کند.

وی بیان داشت: از اول اسفندماه تا صبح چهارشنبه، چهار هزار و ۷۳۵ نفر در حوادث مربوط به چهارشنبه آخر سال آسیب دیدند که از این تعداد چهار هزار و ۷۲۰ نفر دچار مصدومیت شده و به مراکز درمانی منتقل شدند.

سخنگوی سازمان اورژانس با بیان اینکه امسال تا حدودی توانسته‌ایم جلوی آسیب‌ها را بگیریم، گفت: سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰، آمار مصدومان ۲۲درصد افزایش داشته، اما امسال این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۱۳درصد افزایش داشته است.

یکتاپرست اظهار داشت: از اول اسفند تا صبح چهارشنبه 23 اسفند، ۱۵ نفر فوت کردند که این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۱درصد کاهش داشته است. در این مدت زمان، ۵۶۵ مصدوم در بیمارستان‌ها بستری‌اند که ۳۸ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه هستند و از این تعداد، چهار نفر حال‌شان وخیم است.

وی با اشاره به اینکه از میان مصدومان ۲۵۷ نفر دچار قطع عضو شدند، افزود: یک‌هزار و ۵۹۴ نفر آسیب به چشم و یک‌هزار و ۲۸۲ نفر دچار سوختگی شدند و ۷۲درصد افرادی که در این حوادث آسیب دیدند، رده سنی ۲۲ سال دارند.

 15درصد آسیب‌دیدگان

 رهگذر بودند

علاوه‌بر آمار تأسف‌بار فوق، تصاویر عجیب و ناراحت‌کننده‌ای از شامگاه سه‌شنبه 22 اسفندماه با محتوای آسیب‌دیدن و آتش‌گرفتن خودروهای شخصی و حتی اثرات انفجار مواد محترقه روی خودروهای امدادی همچون اورژانس و آتش‌نشانی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد.

مشاهده این آمار و ارقام و تصاویر حیرت‌آور، ما را به این نتیجه می‌رساند که مراسم چهارشنبه‌سوری در سال‌های اخیر فراتر از یک به ظاهر جشن بوده و این شب تبدیل به فرصتی برای بروز هیجانات اشتباه و رفتار‌های آسیب‌رسان شده است. متأسفانه مسببان حوادث چهارشنبه‌سوری، نه‌تنها به خود آسیب می‌رسانند، بلکه رهگذران و سایر افراد را نیز از گزند خود در امان نگذاشته‌اند، کمااینکه طبق آمار اورژانس کشور 15درصد افرادی که در حوادث چهارشنبه‌سوری امسال آسیب دیدند، رهگذر و 85درصد نیز عاملین آن حوادث بوده‌اند.

 افراد زیر 18 سال 63درصد

 قربانی‌های چهارشنبه‌سوری

یکی از نکات قابل‌تأمل دیگر از حوادث چهارشنبه‌سوری، آسیب‌دیدگی کودکان و نوجوانان است؛ به گفته میعادفر، رئیس اورژانس کشور 63درصد از افراد قربانی حوادث چهارشنبه‌سوری 18 سال به پایین هستند و خردسالان و نوجوانان بیشترین آسیب را در این ماجرا تجربه کرده‌اند.

سؤال اینجاست که نقش هدایت‌گری والدین و مدیریت رفتار کودکان و نوجوانانی که مهارت چندانی در کنترل هیجانات ناسالم خود ندارند، کجاست؟ آیا خانواده‌ها برنامه‌ای تربیتی برای فرزندان خود در این شب خطرناک ندارند؟

 پیشگیری بهتر از درمان

البته امسال نیز پویشی به نام پویش «نه به چهارشنبه‌سوری خطرناک» برای هفتمین‌بار در سراسر کشور برگزار شد، اما واقعیت آن است که اجرای چنین پویش‌هایی کارایی چندانی در توقف اتفاقات این شب ندارد و صرفاً اقدامی تبلیغاتی به‌شمار می‌رود. همچنین از شهرداری‌ها و نهادهای فرهنگی و اجتماعی انتظار می‌رود از ابزارهای فرهنگی و اقناعی مؤثرتری در این زمینه استفاده کنند تا ضمن تاثیرپذیری خانواده‌ها، کودک و نوجوانان نیز نسبت به مخاطرات جبران‌ناپذیر حوادث چهارشنبه‌سوری آگاه شوند.

در کنار امور فرهنگی، مدارس و نهادهای آموزشی و رسانه‌ای همچون صداوسیما نیز باید برای جلوگیری و پیشگیری از حوادث تلخی چون قطع عضو، سوختگی و حتی کشته‌شدن کودکان و نوجوانان در این شب پرحادثه رویکرد جدیدی اتخاذ کنند و یک جریان مؤثر برای هدایت و آموزش نسل جدید خصوصاً در این شب به راه افتد.

علاوه‌بر این، نظارت و برخورد قضائی و انتظامی با عوامل ورود مواد محترقه، تولید و توزیع مواد خطرناک پیش‌ساز نارنجک‌های دستی نیز باید از سال آتی با قوت و توجه بیشتری پیگیری شود. باید دید چطور موادی تا این حد خطرناک در دسترس کودکان و نوجوانان قرار می‌گیرد؟

طبیعتاً جان‌باختن، قطعی عضو و آسیب‌دیدگی‌هایی از این دست، جبران‌ناپذیر هستند و علاوه‌بر عوارض جسمی، برای هر انسان دارای عوارض روانی است.

نکته پایانی اینکه، باید کسانی که به قیمت شادی و تخلیه هیجان چندساعته خود باعث ایجاد مزاحمت، ترس‌هایی که می‌تواند منجر به سکته یا سقط جنین شود و یا به آتش‌‌کشیدن اموال مردم (مانند آنچه از تصاویر سوختن خودروهای شخصی در وسط آتش‌بازی) می‌شود از خود بپرسند، گذشته از حق‌الناس سنگینی که به گردن آنهاست، چنین رفتاری را درست می‌دانند؟!

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

فوت ۲۲۵ نفر در تصادفات نوروزی/ ۷۳۵۵ نفر مصدوم شدند

سرهنگ احمد شیرانی رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور فراجا

انفجار نارنجک باقی‌مانده از “چهارشنبه‌سوزی” تهران

مدیر روابط عمومی اورژانس استان تهران

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.