سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / مزاحمان چهارشنبه‌سوری و خودروی آنها تا پایان تعطیلات عید در بازداشت و توقیف خواهند بود

مزاحمان چهارشنبه‌سوری و خودروی آنها تا پایان تعطیلات عید در بازداشت و توقیف خواهند بود

فرمانده فراجا با اشاره به آمادگی پلیس برای چهارشنبه‌سوری اعلام کرد: افرادی که در این شب اقدام به ایجاد مزاحمت برای دیگران کنند، بازداشت شده و تا پایان تعطیلات نوروزی آزاد نخواهند شد.

سردار احمدرضا رادان در حاشیه رونمایی از طرح پابند الکترونیک که دیروز در مقر پلیس آگاهی تهران بزرگ برگزار شد، درباره تهمیدات پلیس برای چهارشنبه‌سوری گفت: از نظر ما چهارشنبه آخر سال یک موضوع اجتماعی است و اصلاً انتظامی نیست، لذا در مرحله اول باید دستگاه‌های فرهنگی و اجتماعی به این موضوع توجه کنند. به هر حال، هر موضوع اجتماعی یک بایدها و نبایدهایی دارد که باید رعایت شود.

وی با بیان اینکه در شب چهارشنبه‌سوری بزرگ‌ترها و اعضای خانواده باید در کنار کوچک‌ترها و فرزندان خود باشند، افزود: چهارشنبه‌سوری باید در کوچه‌ها برگزار شود نه معابر اصلی که برای رفت و آمد مشکلی ایجاد نشود. خط قرمز پلیس، ایجاد مزاحمت و بسته شدن خیابان‌ها است و با این موارد برخورد خواهیم کرد. افرادی که برای دیگران در مراسم چهارشنبه‌سوری ایجاد مزاحمت کنند، بازداشت شده و تا پایان تعطیلات در بازداشت خواهند بود. همچنین خودروی این افراد نیز توقیف می‌شود.

  330 مصدوم و 8 فوتی

 بر اثر حوادث چهارشنبه‌سوری

در همین حال طبق اعلام وزارت بهداشت، از اول تا ۲۰ اسفندماه حدود ۳۳۸ نفر دچار حوادث مربوط به مراسم چهارشنبه آخر سال شده‌اند.

به گزارش وبدا، از اول تا ۲۰ اسفندماه حدود ۳۳۸ نفر دچار حوادث مربوط به مراسم چهارشنبه آخر سال شده‌اند که از میان این تعداد ۳۳۰ نفر مصدوم و هشت نفر فوت شده‌اند که برای ۱۲۱ مورد اورژانس اعزام شد، ۱۹۶ نفر شخصاً مراجعه کردند و ۱۳ نفر نیز در محل درمان شدند.

از میان مصدومان ۲۸ مورد قطع عضو، ۱۱۳ مورد آسیب به چشم و ۱۵۹ مورد سوختگی ثبت شده است که از این تعداد نیز ۷۵ مورد بستری و ۱۱ مورد در ICU بستری شده‌اند. این در حالی ‌است که از میان مصدومان این حوادث ۷۰درصد، در سنین ۱۸ سال و حتی پایین‌تر هستند و ۱۴درصد از مصدومان نیز رهگذر هستند.

میزان آسیب‌دیدگان تاکنون رشد ۲۴درصدی، میزان رشد فوتی‌ها ۳۳درصد، قطع عضو ۴درصد، آسیب به چشم رشد ۲۱درصدی و سوختگی رشد ۵۱درصدی داشته است. همچنین بیشترین درصد مصدومیت‌ها در آذربایجان‌شرقی، تهران و آذربایجان‌غربی و بیشترین درصد فوتی‌ها در آذربایجان‌غربی، تهران و آذربایجان‌شرقی رخ داده است.

 هشدار آتش‌نشانی

 در مورد نگهداری مواد محترقه در منازل

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با اشاره به مخاطرات و آسیب‌های نگهداری مواد محترقه در منازل به ایرنا گفت: این اقدام خطرناک می‌تواند خسارت سنگینی برای شهروندان داشته باشد.

سیدجلال ملکی افزود: نگهداری مواد محترقه در منازل مسکونی می‌تواند سلامت شهروندان را به خطر بیندازد، به همین منظور از شهروندان درخواست می‌کنیم این اماکن پرخطر را شناسایی کرده و قبل از وقوع فاجعه‌ای، مراتب را به سامانه ۱۱۰ پلیس اطلاع دهند تا موجب خطرآفرینی برای شهروندان نشود.

ملکی اظهار داشت: روز یکشنبه یک منزل مسکونی ۲ طبقه در پایتخت که به انبار مملو از مواد محترقه تبدیل شده بود، دچار انفجار، تخریب و آتش‌سوزی شد که این حادثه یک کشته و ۹ مصدوم داشت. وی ادامه داد: به طور حتم اگر این حجم مواد محترقه غیرمجاز و غیراستاندارد در اختیار شهروندان به ویژه نوجوانان و جوانان قرار می‌گرفت، تلفات و خسارت‌های بیشتری به همراه داشت به همین منظور از خانواده‌ها می‌خواهیم این جشن سنتی و قدیمی را در کنار اعضای خود به صورت سالم و بی‌خطر برگزار کنند.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران درخصوص روشن‌کردن آتش در شب چهارشنبه آخر سال نیز گفت: حتماً آتش نباید را در فضای بسته و نزدیک منزل و خودرو روشن شود و نباید از مواد نفتی نیز استفاده کنند و اگر محیط مناسب برای این کار وجود نداشت از روشن کردن آتش جداً خودداری کنند.

ملکی بیان داشت: آتش‌نشانی تهران با آمادگی کامل و با ۱۳۸ ایستگاه فعال در شب چهارشنبه‌سوری در خدمت شهروندان است و امیدوارم امسال شب آرام و کم‌خطر و حادثه برای آتش‌نشانان و عوامل اورژانس باشد.

  آلودگی صوتی چهارشنبه‌سوری

موجب سکته برخی پرندگان می‌شود!

فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست نیز با اشاره به سروصدای زیاد در چهارشنبه‌سوری به ایسنا گفت: ترقه‌بازی در چهارشنبه آخر سال موجب ایجاد آلودگی صوتی و آسیب رسیدن به گونه‌های گیاهی و جانوری و حتی باعث سکته کردن برخی پرندگان می‌شود، بنابراین حقوق گونه‌های شهری را باید رعایت کنیم.

سرهنگ جمشید محبت‌خانی با بیان اینکه بسیاری از مناطق چهارگانه محیط‌زیستی همجوار با مناطق مسکونی است، اظهار داشت: روشن کردن آتش در این مناطق هنگام چهارشنبه‌سوری ممکن است باعث ایجاد حریق در مناطق چهارگانه و آسیب رسیدن به گونه‌های گیاهی و جانوری شود، بنابراین خواهشمند است از برپا کردن آتش در این مناطق خودداری کنید.

وی افزود: آتش‌زدن لاستیک باعث آلودگی هوا و بروز بیماری در انسان‌ها و گونه‌های گیاهی و جانوری می‌شود، بنابراین از انجام این کار خودداری شود. مردم در صورت مشاهده روشن کردن آتش در مجاورت مناطق چهارگانه یا آتش‌زدن لاستیک، این کار را به سامانه ۱۵۴۰ اطلاع دهند.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

مردم‌آزاری و نابودی زندگی دیگران به بهانه شادی!

سازمان اورژانس کشور

از ماجراهای ارز مسافرتی تا خرید ماهی نوروزی

توصیه سازمان دامپزشکی کشور

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.