سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / سلاح‌های اتمی آماده‌اند امنیت اروپا نابود خواهد شد

سلاح‌های اتمی آماده‌اند امنیت اروپا نابود خواهد شد

رئیس‌جمهوری روسیه در واکنش به پیشنهاد همتای فرانسوی وی به کشورهای غربی درباره اعزام نیروی نظامی از ناتو به اوکراین گفت: سرنوشت این نیروها بسیار غم‌انگیز خواهد بود. وی همچنین هشدار داد که سلاح‌های اتمی روسیه در حال آماده‌باش کامل هستند.

طی روزهای اخیر جنگ اوکراین بار دیگر به موضوع نزاع بین غرب و روسیه تبدیل شده است. هفته گذشته در نشست 20 رهبر ناتو در پاریس ماکرون تلویحاً اعلام کرد که موضوع ارسال نیرو به اوکراین در این نشست مطرح شده است اما سران حاضر به نتیجه نرسیده‌اند. اما ماکرون هشدار داد که این سناریو از روی میز حذف نشده است.

این اظهارات با واکنش بسیاری در اروپا و آمریکا و خود روسیه رو به رو شد و اکثر کشورهای عضو ناتو اعزام نیرو به اوکراین را رد کردند. همزمان مسکو نیز هشدار داد که در صورت مداخله ناتو در جنگ اوکراین آن هم بدین شکل جنگ بین روسیه و ناتو حتمی خواهد بود. اما رئیس‌جمهور فرانسه در نخستین واکنش پس از جبهه گرفتن مقامات غربی علیه او درباره اظهاراتش مبنی بر اعزام نیرو به اوکراین، گفت که پیش از گفتن حرف‌هایش، کاملا درباره آن فکر کرده بود!

به نقل از تاس، امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه گفت که کاملا عامدانه درباره اعزام نیرو به کیف حرف زده است! ماکرون در جریان بازدید از دهکده المپیک در حومه پاریس، در جمع خبرنگاران گفت: این قبیل موضوعات، نسبتا جدی هستند. تک تک کلماتم را درباره این موضوع سبک و سنگین و درباره تمام جوانب آن فکر کرده بودم و کاملا حساب‌شده بود.

هشدار شدید پوتین

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز پنج‌شنبه در نطق سالانه خود درباره وضعیت کشور بار دیگر اعلام کرد که اعزام نیرو از غرب به اوکراین، تبعات غم‌انگیزی برای آنها به همراه خواهد داشت.

به گزارش ایرنا ولادیمیر پوتین در سخنرانی سالانه خود در مجلس فدرال روسیه با حضور نمایندگان دومای دولتی و شورای فدراسیون به عنوان دو پارلمان این کشور و جمعی دیگر از مقامات دولتی، قضائی،‌ نظامی و فرهنگی این کشور گفت: آنها شروع به صحبت در مورد امکان اعزام نیروهای نظامی ناتو به اوکراین کردند، در همین حال، ما به یاد سرنوشت کسانی هستیم که زمانی نیروهای خود را (در جنگ جهانی) به خاک کشور ما فرستادند که اکنون پیامدهای آن برای مداخله‌جویان احتمالی بسیار غم‌انگیزتر خواهد بود. پوتین یادآور شد: آنها باید درک کنند که ما نیز سلاح‌هایی داریم که می‌تواند اهدافی را در قلمرو آنها هدف قرار دهد. وی درباره برخی رهبران کشورهای غربی گفت: اینها افرادی هستند که آزمایش‌های سختی را پشت سر نگذاشته‌اند، آنها فراموش کرده‌اند که جنگ چیست. فکر می‌کنند که همه چیز انیمیشن است. پوتین صراحتا گفت: پیامدهای مداخلات احتمالی آن‌ها بسیار فجیع‌تر خواهد بود. آن وقت اقدامات ما و متحدان منجر به از بین بردن امنیت اروپا می‌شود و این برای همه خطراتی به دنبال خواهد داشت.

تسلیحات جدید روسیه

پوتین در ادامه با اشاره به آمادگی نظامی کشورش گفت: نیروهای راهبردی هسته‌ای روسیه در وضعیت آمادگی کامل هستند پوتین با اشاره به سخنرانی سال ۲۰۱۸ میلادی خود در مجلس فدرال روسیه گفت: همه برنامه‌های تسلیحاتی که در آن سال اعلام شد،  تکمیل شده و یا در آستانه تحقق هستند. وی ادامه داد: سامانه‌های موشکی مافوق صوت کینژال موشک کروز زیرکون (معروف به قاتل ناوهای هواپیمابر)، سامانه موشکی مافوق صوت بین قاره‌ای آوانگارد و سامانه‌های لیزری هم‌اینک در حال استفاده هستند و آزمایش‌های مربوط به موشک کروز (سوخت هسته‌ای) بوروستنیک و اژدر (شناور زیردریایی بدون سرنشین با قابلیت حمل سلاح هسته‌ای و غیرهسته‌ای) به نام پاسیدون در حال انجام است. رئیس‌جمهوری روسیه گفت: نخستین سری از موشک‌های قاره‌پیما سارمات (قادر به حمل کلاهک هسته‌ای) نیز به نیروهای مسلح تحویل داده شده که بزودی آنها را در مناطق رزمی به نمایش خواهیم گذاشت. پوتین اظهار داشت: کار بر روی تعدادی دیگر از سیستم‌های تسلیحاتی جدید، در شرایط امیدوارکننده ادامه دارد و ما همچنان در مورد دستاوردهای جدید دانشمندان و سازندگان تسلیحات خود خبرهایی را خواهیم شنید.

نزاع فرانسه و آلمان

از سوی دیگر و همزمان با اینکه اوکراین با کمبود مهمات در میدان نبرد مواجه شده، اختلاف بین آلمان و فرانسه بر سر حمایت‌های نظامی از کیف بالا گرفته است؛ آلمان از همان روزهای آغازین جنگ در تلاش بوده تا از «مواجهه مستقیم با روسیه» به هر قیمتی که شده، خودداری کند اما فرانسه اصرار می‌ورزد که «هر اقدامی باید انجام شود تا روسیه پیروز میدان جنگ نشود.»

  طبق آنچه نشریه پولیتیکو نوشته است، سیاست‌های آلمان از روزهای آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین بر یک اصول اساسی پایبند بوده است؛ «جلوگیری از مواجه مستقیم با روسیه به هر قیمتی که است.» اما پس از نشست سران اروپایی در پاریس که روز دوشنبه گذشته برگزار شد، «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه جوانب احتیاط را کنار گذاشت و ضد آن چیزی سخن گفت که آلمان به آن معتقد است. پالتیکو می‌نویسد که آلمان تنها کشوری نیست که نمی‌خواهد در قبال روسیه اقدامات تحریک‌آمیز انجام دهد. از ابتدای این جنگ، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا اگرچه حامی درجه یک اوکراین به شمار می‌رود اما سعی کرده تسلیحاتی را به این کشور جنگ‌زده ارسال کند که واشنگتن را به جنگ با مسکو نکشاند.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

 مسلمانان با تخصص‌های بالا فرانسه را ترک می‌کنند

فرانسوا بورگا ، متفکر فرانسوی

طنز/ بابا نداشت!

جو بایدن، رئیس‌جمهور خُل و چِل آمریکا

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.