سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / خودسوزی بوشنل؛ صدای مظلومیت غزه از دل ارتش آمریکا

خودسوزی بوشنل؛ صدای مظلومیت غزه از دل ارتش آمریکا

خودسوزی یک نظامی آمریکایی و واکنش‌ها به آن را می‌توان نشانه دیگری از عیان شدن مظلومیت مردم غزه و جریان مقاومت فلسطین زیر تجاوزات رژیم صهیونیستی و نسل‌کشی جاری در نوار غزه دانست.

مرگ یک افسر نیروی هوایی ایالات متحده که بعد از ظهر یکشنبه 25 فوریه (6 اسفند) به وقت آمریکا در اعتراض به نسل کشی اسرائیل در جنگ غزه مقابل سفارت رژیم صهیونیستی در واشنگتن خود را به آتش کشیده بود به یکی از داغ‌ترین موضوعات در جهان تبدیل شده و رنج مردم غزه را به عیان‌ترین شکل در معرض دید همگان قرار داده است.

این حادثه عصر یکشنبه به وقت محلی روی داد و ماموران «آرون بوشنل» 25 ساله را به بیمارستان منتقل کردند. اما رسانه‌هاا ساعاتی بعد به نقل از یک مقام آمریکایی اعلام کرد او جان باخته است.  این مرد در حالی که لباس نظامی به تن داشت، در سخنانی که به طور آنلاین پخش می‌کرد گفت: «من دیگر همدست نسل‌کشی نخواهم بود». بوشنل پس از آن مایع شفافی به روی خود ریخت و با فریاد «فلسطین را آزاد کنید» خود را آتش زد.

او ساعاتی قبل از خودسوزی در صفحه فیسبوک خود نوشت: «بسیاری از ما دوست داریم از خود بپرسیم: «اگر در دوران بردگی زنده بودم چه می‌کردم؟ یا قوانین جیم کرو؟ یا آپارتاید؟ اگر کشورم مرتکب نسل‌کشی می‌شد، چه کار می‌کردم؟ پاسخ این است، شما آن را انجام می دهید. همین الان.»

آخرین جملاتی که بوشنل بر سر زبان آورد این بود: «من در آستانه انجام یک عمل اعتراضی افراطی هستم. اما در مقایسه با آنچه مردم در فلسطین به دست استعمارگران خود تجربه کرده‌اند اصلاً اقدامی افراطی نیست. این چیزی است که طبقه حاکم ما تصمیم گرفته است که عادی باشد.»

تکانه‌های اقدام فداکارانه بوشنل

بعد از مرگ بوشنل، تظاهرات‌کنندگان در محل مرگ او تجمع کردند و یاد او را گرامی داشتند. یکی از معترضان به شبکه تی‌آرتی گفت: « او شهید است مثل بقیه فلسطینی‌ها. فداکاری‌ات فراموش نخواهد شد. شجاعتت فراموش نخواهد شد. مردم فلسطین از تو تشکر می‌کنند.»

یکی دیگر از اعضای سابق ارتش گفت: «به عنوان یک عضو سابق ارتش من هم احساسی مشابه او در درون خودم درباره اینکه نظاره‌گر نسل‌کشی هستم دارم.»

زن دیگری می‌گوید: «این اتفاق عمیقاً باعث تأثر من شد که یک مرد جوان جان خودش را گرفت تا پیام خودش را به گوش رئیس‌جمهور برساند.»

معترضی دیگر می‌گوید: «او آدمی به شدت شجاع و عمیقاً اخلاقی بود که در تلاش بود وجدان جامعه ما را بیدار کند و امیدوارم که میلیون‌ها نفر از آمریکایی‌ها اکنون از او حمایت کنند.»

این نخستین اقدام خودسوزی در آمریکا  در اعتراض به جنگ غزه نیست. دسامبر گذشته هم یک زن در اعتراض به حمایت آمریکا از اسرائیل در جنگ غزه مقابل کنسولگری اسرائیل در آتلانتا اقدام به خودسوزی کرد که البته از آن حادثه جان سالم به در برد و تنها در بیمارستان بستری شد. هویت این زن 61 ساله که او هم عضو سابق ارتش بوده اعلام نشده است.

یکی از معترضان در واشنگتن در گفت‌وگو با تی‌آرتی پیش‌بینی کرده که اقدام این خلبان آمریکایی موجب خواهد شد روحیه مقاومت در برابر جنگ غزه به ارتش گسترش پیدا کند. او گفت: «فکر نمی‌کنم این آخرین عضو ارتش ما باشد که دارد مقاومت می‌کند. فکر می‌کنم که آرون‌های بسیار زیادی آنجا در ارتش هستند. چه کسی قرار است صدای آنها باشد؟  چه کسی قرار است جلوی بدتر شدن این روند را بگیرد؟»

«برنی سندرز»، عضو دموکرات مجلس سنای آمریکا نیز در مصاحبه با نیوزویک به این اقدام واکنش نشان داد و گفت: «این یک تراژدی وحشتناک است، اما من فکر می‌کنم که گویای عمق ناامیدی است که بسیاری از مردم در حال حاضر نسبت به فاجعه انسانی وحشتناکی که در غزه رخ می‌دهد احساس می‌کنند و من در این نگرانی عمیق شریک هستم. بچه ها از گرسنگی می میرند. مردم می میرند – 29000 فلسطینی جان خود را از دست داده اند که دو سوم آنها زن و کودک هستند. ایالات متحده باید در مقابل نتانیاهو بایستد و مطمئن شود که این روند ادامه پیدا نمی‌کند.»

سندرز همچنین در پاسخ به سوال نیوزویک درباره اینکه جامعه بین‌المللی این اقدام را چگونه می‌بیند، گفت: «ما به طرز فزاینده‌ای داریم منزوی می‌شویم. جامعه بین‌المللی متوجه است کاری که آمریکا انجام می‌دهد یک فاجعه انسانی است.»

وی اضافه کرد: «این یک اتفاق وحشتناک است و ما همچنان یکی از معدود کشورهایی در جهان هستیم که در کنار اسرائیل ایستاده‌ایم، و من فکر می‌کنم این یک اشتباه بسیار است. و همانطور که ممکن است بدانید، من تمام تلاشم را می‌کنم تا مطمئن شوم که دولت ایالات متحده منابع مالی برای نتانیاهو جهت ادامه این جنگ نمی‌فرستد.»

در فضای مجازی نیز بسیاری از کاربران از آرون به عنوان یک قهرمان یاد کردند. «مای ال سادانی»، وکیل حقوق بشر در حساب کاربری خود در این خصوص در ایکس نوشته است؟: «کاملاً دلخراش. امید که یاد آرون بوشنل 25 ساله سبب خیر باشد. امید که فداکاری او باعث دعوتی برای اقدام در میان کسانی باشد که توانایی انجام کاری دارند و تذکری جدی به کسانی که از تغییر مسیر اجتناب می‌کنند.»

اقدامی که غربی‌ها را از گیجی درباره رخدادهای غزه درآورد

آیا حیجازی، از فعالان سیاسی در آمریکا نیز نوشت: «او یک قهرمان و شهید است. امید که مرگ او عبث نباشد و امید که زنگ بیدارباشی باشد برای اینکه شاهد اتمام نسل‌کشی و آغاز یک فلسطین آزاد باشد. روحت در آرامش، آرون بوشنل.»

کایتلین جانستون، روزنامه‌نگار نیز در حساب کاربری خود در ایکس نوشت: «احساس می‌کنم بی‌قرار و پریشان شده‌ام که به نظر من نسبت به آنچه بر بوشنل گذشته چیزی نیست. این اتفاقی است که باید دنیا را برای دیدن واقعیت آنچه رخ می‌دهد تکان دهد.»

وی ضمن تأکید بر اینکه به هیچ فرد دیگری توصیه نمی‌کند کاری که بوشنل انجام داده را انجام دهد اضافه کرد: «این رخدادی است تا از گیجی مغزشویی‌شده و آشفته‌‌ی  ویران‌شهر غربی بیرون انداخته شده و نگاهمان را به غزه بدوزیم.»

دیاب ابو جهجج، فعال رسانه‌ای هم نوشت: «یاد بوشنل گرامی داشته خواهد شد. کار او همان‌طور که خودش گفته افراطی بوده اما پیام برجسته او است که اهمیت دارد. فداکاری او اکنون بخشی از فداکاری‌های مردم فلسطین در پیکار برای شرافت است.»

مرگ بوشنل و واکنش‌ها به آن را می‌توان نشانه دیگری از ظلم آشکار اسرائیل به مردم غزه دانست. این ظلم که سیاستمداران آمریکا و جامعه بین‌المللی به آن چشم می‌بندند اکنون به اندازه‌ای عیان شده که اعتراض به آن از دل ارتش آمریکا بیرون زده است.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

 3100 مزدور خارجی برای اوکراین با روسیه می‌جنگند

آمریکا، کانادا، بریتانیا و گرجستان

حملات دقیق، بی‌وقفه و کوبنده حزب‌الله به پایگاه‌های رژیم صهیونیستی

طوفان الاقصی غزه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.