سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / آقای ظریف؛ حماس در غزه مردم را ندارد یا موشک؟

آقای ظریف؛ حماس در غزه مردم را ندارد یا موشک؟

آیا آقای ظریف گمان می‌‎کند که حفظ تمامیت ارضی کشور و امنیت ایران، نقطه مقابل مردم است که به این صورت دوگانه‌سازی می‌کند؟
محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه دولت روحانی در روزهای گذشته به دوگانه‌سازی در موضوع «موشک» و «مردم» پرداخت و گفت: «موشک مهم است. به ابوالفضل مهم است. به خدا مهم است. اما مردم مهم‌ترند.»
او در گذشته نیز قدرت دفاعی ایران را زیر سؤال برده و گفته بود: «آمریکا می‌تواند با یک بمب، تمام سیستم دفاعی ما را از کار بی‌اندازد.»
دوگانه‌سازی میان «مردم» و «موشک»، اولین دوگانه‌سازی ظریف نیست. او در گذشته به دوگانه‌سازی کاذب با موضوع «میدان» و «دیپلماسی» پرداخته و گفته بود: «من دیپلماسی را بیشتر هزینه کردم برای میدان. هیچ زمان نتوانستم به فرمانده میدان بگویم این کار را بکن، من در دیپلماسی نیاز دارم.»
باید از وزیر امورخارجه دولت تدبیر پرسید که اساسا موشک برای چیست؟ مگر قدرت دفاعی و موشکی کشور، برای حفظ تمامیت ارضی ایران و امنیت مردم نیست؟ آیا آقای ظریف گمان می‌‎کند که حفظ تمامیت ارضی کشور و امنیت ایران، نقطه مقابل مردم است که به این صورت دوگانه‌سازی می‌کند؟
رهبر انقلاب در پاسخ به جهل برخی مسئولان نسبت به قدرت نظامی فرموده بودند: «یک وقتى یکى از مسئولین کشور درباره مسائل نظامى یک نظرى داده بود که مطابق واقع نبود. بنده گفتم یک «تور نظامى» براى مسئولین کشور قرار دهید؛ بیایند یک خرده‌اى در محیط‌هاى نظامى گردش کنند، حقایق و واقعیاتى را ببینند، معلوماتشان نسبت به موجودىِ نظامى کشور بالا برود.»
ایشان همچنین در خصوص دوگانه کاذب میدان و دیپلماسی اشاره داشتند: «از بعضی مسئولان کشور حرف‌هایی شنیده شد که مایه تعجب و تاسف است. رسانه‌های دشمن هم این حرف‌ها را پخش کردند. بعضی از این حرف‌ها، تکرار حرف‌های خصمانه دشمنان ماست. تکرار حرف‌های آمریکاست. آمریکا سال‌هاست از نفوذ جمهوری اسلامی در منطقه به شدت ناراحت است. از نیروی قدس و شهید سلیمانی به ناراحت است. شهید سلیمانی را به خاطر این به شهادت رساندند. ما نباید حرفی بزنیم که این معنی را تداعی کند که حرف آن‌ها را تکرار می‌کنیم. اینکه یک بخش، بخش دیگر را نفی کند، معنی ندارد و خطای بزرگی است که از مسئول جمهوری اسلامی نباید سر بزند. نیروی قدس، بزرگ‌ترین عامل موثر در جلوگیری از دیپلماسی انفعالی در منطقه غرب‌آسیا است.»
با توجه به آنکه در سال‌های اخیر، وضعیت نظام بین‌الملل در شرایط تنش جنگی و آماده باش نظامی قرار دارد؛ تمام کشورهای جهان در حال حاضر می‌دانند که قدرت نظامی چه جایگاه مهمی دارد. در سال 2022، بودجه نظامی آمریکا، 877 میلیارد دلار بود و بودجه نظامی چین و روسیه به عنوان دو قدرت بزرگ، به ترتیب 292 و 86 میلیارد بوده است.
این مفهوم که دوران موشک گذشته است، قبلا از سوی هاشمی رفسنجانی مطرح شده و گفته بود: «دنیای فردا، دنیای گفتمان‌هاست نه موشک‌ها»شروع جنگ اوکراین در سال 2022 نشان داد که قدرت نظامی و دفاعی، هنوز هم حرف اول را می‌زند و کشورهایی که توان نظامی و دفاعی بالاتری دارند، دست برتر را هم دارند.رهبر انقلاب در پاسخ به طرح چنین ادعاهایی فرمود: «اینکه بعضی‌ها بگویند فردای دنیا، فردای مذاکره است، فردای موشک نیست، این حرف اگر از روی ناآگاهی گفته شده باشد، خب ناآگاهی است، اگر از روی آگاهی گفته شده باشد، خیانت است. اگر نظام جمهوری اسلامی دنبال علم، فناوری، مذاکره سیاسی، کارهای گوناگون تجاری و اقتصادی برود -که همه اینها لازم است- اما قدرت دفاعی نداشته باشد؛ هر بی‌سروپا و هر دولت فزرتی او را تهدید می‌کند.»
جدای از موارد ذکر شده، برای فهمیدن اهمیت قدرت دفاعی، کافی است نگاهی به منطقه خودمان داشته باشیم. از زمان شروع جنگ غزه، تنها در مدت زمان 4 ماه، حدود 29 هزار فلسطینی به دست جنایتکاران اسرائیل کشته شدند که بیش از دوسوم آن‌ها، زنان و کودکان غیرنظامی بودند. اگر کسی مدعی شود که می‌توان مردم را بدون موشک حفظ کرد، حال و روز مردم غزه را باید دید که این جمعیت فراوان بدون موشک، قتل عام می‌شوند.
سوال دیگری که باید ظریف به آن پاسخ دهد، این است که دقیقا کدام اقدام حاکمیت، برتری و اولویت دادن قدرت دفاعی به حق مردم است؟احتمالا منظور ظریف از جمله مردم مهم‌تر از موشک هستند، این است که جمهوری اسلامی همراستا با خواست دشمن، اعم از آمریکا و اسرائیل، حوزه موشکی را کنار بگذارد تا در حوزه دیپلماسی، نتایج ملموسی نمایان شود؛ دقیقا شبیه رفتاری که در 8 سال دولت روحانی اتفاق افتاد و تا آخرین روز دولت تدبیر، هیچ تحریمی رفع نشد.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

قیام 200 دانشگاه آمریکا علیه جنایات اسرائیل 

حداقل 200 دانشگاه آمریکا در کنار دانشجویان دانشگاه‌های فرانسه، استرالیا، انگلیس و کانادا در اعتراض به جنایات هولناک رژیم صهیونیستی در غزه

خیزش دانشجویی در کشورهای جهان برای حمایت از فلسطین

اعتراضات دانشجویان کشورهای مختلف در حمایت از ملت فلسطین و محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.