سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / فراوانی کشف حجاب ۸ درصد است

فراوانی کشف حجاب ۸ درصد است

بر اساس آمارها و پژوهش‌های موجود، فراوانی کشف حجاب یا به عبارتی کسانی که روسری نداشته یا وضعیت بدتری دارند، زیر ۱۰ درصد هستند. این افراد هم با تلقی آزاد شدن حجاب است که این نوع از پوشش را انتخاب می‌کنند.

: لایحه حجاب و عفاف، لایحه‌ای بود که پس کش‌وقوس‌های مختلف پشت در مجلس شورای اسلامی ماند و هنوز خبری از رفع تعلل رفتاری نمایندگان نشده است. با این حال اما مناظره‌های کارشناسانه در این حوزه بیش از گذشته در رسانه بازار گرمی کرده و کارشناسان مختلف در خصوص این موضوع نظر می‌دهند.

 ابوالفضل اقبالی، کارشناس حوزه حجاب و عفاف و مدیر اندیشکده زوج در برنامه تلویزیونی توضیحاتی پیرامون لایحه حجاب و عفاف داده و به بررسی آمارهایی در این خصوص پرداخت.

این کارشناس حوزه حجاب و عفاف با اشاره به وضعییت چندبعدی حجاب در جامعه بیان کرد: وضعیت اجتماعی در شرایط متکثری قرار گرفته است. افرادی هستند که متثار از شرایط فرهنگی، تاثیرات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی بوده و به همین دلیل حجاب ضعیف‌تری دارند. با این حال پوشش زننده و به نوعی کشف حجاب تلقی نمی‌شوند اما فاصله‌ای میان پوشش آن‌ها و استانداردهای حجاب شرعی وجود دارد.

وی در ادامه افزود: معلوم است که مواجه با این طیف از جامعه باید از جنس گفت‌وگوی تربیتی و کار ایجابی باشد اما واقعیت میدان و وضعیت اجتماعی اینگونه نیست! طیفی از شهروندان جامعه که اقلیتی مطلقی نیز هستند، در ناحیه پوشش رفتار ایدئولوژیک و سیاسی دارند. این بدان معناست که پوشش این افراد، فعالیت سیاسی یا مبارزه سیاسی با نظام و هنجارهای اجتماعی تلقی می‌شود. در واقع این افراد صرفاً قاصرین نیستند و مقصرین محسوب می‌شوند.

کسانی هستند که با رویکرد سیاسی بدحجابی می‌کنند

اقبالی با اشاره به این طیف از افراد، اظهار کرد: کسانی هستند که علیرغم دانستن قانونی بودن حجاب، حکم شرع و کارکردهای حجاب اما عامدانه به دلیل رویکردهای سیاسی در حال مبارزه هستند. در مواجه با این افراد باید مواجه انتظامی و قانونی کرد. بالاخره باید ریسک و هزینه ارتکاب این رفتار در جامعه افزایش یابد.

وی در ادامه بیان کرد: پیشنهاد ما درباره برخورد با این افراد، استفاده از روش‌هایی بوده که درگیری‌ها و چالش‌های اجتماعی را کاهش دهد. به همین دلیل بازدارندگی مالی را پیشنهاد می‌دهیم که ساز‌وکار متفاوتی با گشت ارشاد دارد. 

گشت ارشاد هزینه‌زا بود

اقبالی با اشاره به هزینه‌زا بودن گشت ارشاد بیان کرد: گشت ارشاد در میان افراد جامعه چالش ایجاد می‌کرد اما بازدارندگی مالی و روش‌هایی از جنس جریمه‌ها و مجازات مالی، چالشی ایجاد نمی‌کند. این روش در بسیاری از کشورهای جهان نیز به‌کار گرفته شده و بسیاری از سیستم‌های کیفری دنیا همچون آمریکا، چین، اروپا و… سیستم مجازات و جریمه‌های کیفری را به‌کار می‌برند.

مدیر اندیشکده زوج با تاکیدبر ماهیت تنبیه در تربیت گفت: اساساً ماهیت تنبیه و کیفر در نظام تقنینی چیست و چه جایگاهی دارد؟ آیا تنبیه می‌تواند تربیت‌کننده باشد یا خیر؟ مکاتب تربیتی مختلف به این سوالات پاسخ داده‌اند. در مکاتب تربیتی عوامل مختلفی ترکیب می‌شوند اما نقشی برای بحث مجازات و تنبیه‌ها در نظر گرفته می‌شود.

این کارشناس حوزه حجاب و عفاف ادامه داد: با این حال اما معمولا بحث مجازات و تنبیه در مرحله آخر است و مکاتب اخلاقی و تربیتی نیز روی این موضوع اتفاق نظر دارند. در وضعیتی گفت‌وگو، توصیه، پند، انظار و حتی تهدید جواب‌گو نیست. ما نیز الان در مرحله‌ای هستیم که برخی شهروندان اصلا وارد گفت‌وگو نمی‌شوند و صحبت‌های توصیه، پند، خواهش، تهدید و انظار تاثیری روی این افراد ندارد. آیا با این افراد باید کار تربیتی را ادامه داد؟

فراوانی کشف حجاب ۸ درصد است

ابوالفضل اقبالی در این گفت‌وگوی تلویزیونی با اشاره به حد برخورد با بی‌حجابی بیان کرد: حد برخورد را به دلیل عدم همراهی جامعه، نباید روسری و کشف حجاب قرار داد. بر اساس آمارها و پژوهش‌های موجود، فراوانی کشف حجاب یا به عبارتی کسانی که روسری نداشته یا وضعیت بدتری دارند، زیر ۱۰ درصد هستند. این افراد هم با تلقی آزاد شدن حجاب است که این نوع از پوشش را انتخاب می‌کنند. با این حال بر اساس آمار دقیقا این فراوانی ۸ درصد است.

وی در ادامه افزود: این افراد با یک تلنگر کوچک تغییر رویه می‌دهند. نمونه این موضوع را می‌توان مصاحبه سردار رادان، فرمانده فراجا دید. وی در تلویزیون اعلام کرد «ما از شنبه برخورد می‌کنیم». بر اساس پژوهش‌های به عمل آمده، آمار کشف حجاب نصف شد. این کاهش نشان می‌دهد که بخش زیادی از شهروندانی که کشف حجاب کرده‌اند، تصور آزادی حجاب را دارند!

video_2024-02-18_23-02-38.mp4 | دانلود فیلم 

اکثریت موافق برخورد با کشف حجاب هستند

اقبالی با توجه به آمارها اظهار کرد: نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که تقریباً اکثریت مردم موافق با برخورد کشف حجاب هستند. قرار نیست که در خصوص جزئیات تمام قوانین و اقدامات نظرسنجی کرد. مردم یک حاکمیتی را انتخاب و به آن اعتماد کردند. قرار نیست که مردم در جزئیات ورود کنند؛ به عنوان مثال مردم درباره افتتاح یک پروژه نظرسنجی نمی‌کنند. در مورد حجاب نیز چنین است.

وی در ادامه افزود: در لایحه جدید حجاب و عفاف، پلیس مداخله‌ای ندارد و دستگیری فقط برای کسانی خواهد بود که وضعیت برهنه یا نیمه‌برهنه داشته باشند که بر اساس آمارها تعدادشان در کل کشور کمتر از ۰.۱ درصد است.

لایحه حجاب و عفاف در راستای ترمیم سرمایه اجتماعی است

این کارشناس حوزه حجاب و عفاف با اشاره به لایحه حجاب و عفاف بیان کرد: اتفاقی که در لایحه حجاب و عفاف افتاده در جهت ترمیم سرمایه اجتماعی است. با این حال مخالفت با قانون از کجا نشأت می‌گیرد؟ در گذشته گشت ارشاد وجود داشت و ممکن بود برخی از نیروهای پلیس با رفتار غیرحرفه‌ای اتفاقاتی را رقم بزند که بنده هم مخالف این موضوع بوده‌ام. اما حالا در این لایحه شاهد این برخوردها نخواهیم بود.

وی در ادامه افزود: بنده معتقدم که جریمه‌های مالی یکی از کارآمدترین روش‌های مجازات بازدارنده است. طرف یک‌بار جریمه شود برایش مهم نیست اما اگر این جریمه تکرار شود و به دو بار و سه بار نیز برسد، جلوی آن را می‌گیرد. این بازدارندگی مالی یعنی اگر شخصی تخلف اجتماعی انجام دهد، جریمه خواهد شد که تجریه تاریخی-علمی دارد.

 

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

۱۰نکته در باب تذکر رهبر انقلاب برای حجاب

وحدت کلمه و عدم دودستگی، ضامن اجرای موفق طرح مقابله با برهنگی و بدن نمایی است

تقدیر پلیس از همراهی مردم در طرح عفاف و حجاب

طرح نور؛عفاف و حجاب

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.