سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / سقوط شهر راهبردی اوکراین کنگره و دولت آمریکا را به‌جان هم انداخت

سقوط شهر راهبردی اوکراین کنگره و دولت آمریکا را به‌جان هم انداخت

همزمان با سقوط شهر راهبری «آودیوکا» به دلیل کمبود مهمات، بایدن ضمن انتقاد شدید از نمایندگان کنگره آنها را به انفعال و بی‌عملی مقابل روسیه متهم کرد.

در آستانه دومین سال جنگ اوکراین به نظر می‌رسد سقوط شهر راهبردی «آودیوکا» در منطقه دونتسک ضربه‌ای راهبردی و حیثیتی به اوکراین و حامیان غربی آن محسوب می‌شود. پیش از این کارشناسان هشدار داده بودند که به دلیل کاهش شدید حمایت‌های اروپا و آمریکا از اوکراین موازنه قوا به نفع مسکو و به ضرر کی‌یف تغییر کرده است. طی هفته‌های اخیر نیز بارها مقامات اوکراینی ضمن اذعان به کمبود شدید مهمات، از آمریکا خواستار تسلیحات بیشتری شده بودند اما نمایندگان جمهوریخواه کنگره اعلام کرده بودند تا بایدن لایه بودجه را اصلاح نکند خبری از تصویب بسته کمک‌های جدید به اوکراین نخواهد بود.

اما در میان تنش‌ها بین دولت و کنگره آمریکا بر سر تصویب بسته کمک‌ها به اوکراین خبر سقوط شهر راهبری «آودیوکا» آن هم به دلیل کمبود مهمات به تشدید تنش‌های سیاسی در آمریکا دامن زده است. جو بایدن، انفعال کنگره در تصویب بودجه بیشتر برای اوکراین را عامل عقب‌نشینی ارتش اوکراین از شهر کلیدی «آودیوکا» توصیف کرد. به گزارش خبرگزاری فرانسه بایدن به دنبال این عقب‌نشینی با زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین تماس گرفت تا «بر تعهد ایالات‌متحده برای ادامه حمایت از اوکراین تأکید کند». در بیانیه کاخ‌سفید در این خصوص آمده که عقب‌نشینی از آودیوکا پس از آن روی داد که سربازان اوکراینی «به واسطه کاهش تدارکات نشأت‌گرفته از انفعال کنگره، مجبور به جیره‌بندی مهمات شدند». بایدن ضمن انتقاد از جمهوریخواهان تأکید کرد: اگر واشنگتن کمک‌ها به اوکراین را بیشتر نکند، ارتش اوکراین شهرهای بیشتری را از دست خواهد داد. علاوه‌بر این، «ادریان واتسون،» دبیر مطبوعاتی شورای امنیت ملی در کاخ‌سفید، کنترل نیروهای روسی بر شهر آودیوکا در منطقه دونتسک را پاداش انفعال کنگره آمریکا در تخصیص کمک مالی به کی‌یف ارزیابی کرد. روزنامه نیویورک‌تایمز به نقل از او نوشت: این قیمت بی‌عملی (کنگره آمریکایی) است.

ضربه‌ای نمادین و راهبردی

روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز نیز شکست اوکراینی‌ها در آودیوکا را «ضربه‌ای راهبردی و نمادین» برای ارتش این کشور توصیف کرده و نوشته است: این شهر مقر دفاعی اوکراین در منطقه دونتسک بوده است. اوکراینی‌ها همچنین در این شهر از مواضع نظامی خود در غرب این منطقه محافظت می‌کردند و شهر دونتسک را هم تحت تهدید مستمر خود قرار داده بودند.به نوشته این رسانه آمریکایی، تصرف آودیوکا ممکن است یک گشایش را برای روسیه ایجاد کند و نیروهای روس به سمت شهرهای راهبردی دیگر از جمله «پوکروفسک» در شمال‌غرب این منطقه که یک مرکز لجستیکی برای ارتش اوکراین است، پیشروی کنند. این اقدام همچنین روسیه را به قدم دیگر به سمت هدف آنها یعنی تصرف تمام منطقه دونتسک نزدیک‌تر می‌کند.نیویورک‌تایمز نوشت: آودیوکا همچنین به نماد «مقاومت اوکراین» از زمان آغاز درگیری‌ها در سال ۲۰۱۴ تبدیل شده بود و سقوط آن ممکن است بر روحیه نظامیان اوکراین هم تاثیرگذار باشد.

کار انگلیس بود

خبر دیگر از حواشی جنگ اوکراین این که خبرگزاری اسپوتنیک روسیه به نقل از یک «منبع مطلع» از دست داشتن انگلیس در حمله به هواپیمای روسی حامل اسرای اوکراینی خبر داد.به گزارش ایسنا، یک منبع مطلع به خبرگزاری اسپوتنیک روسیه اعلام کرد: مشاوران انگلیسی ارتش اوکراین مسئول کشته شدن اسرای اوکراینی و خدمه هواپیمای ترابری ایل-۷۶ که چندی پیش با یک موشک اوکراین سرنگون شد، هستند. این منبع مطلع بیان داشت: حمله به هواپیمای «ایلیوشین ایل-۷۶» تحت فشار مشاوران بریتانیایی بدون هماهنگی با مقر پدافند هوائی در کی‌یف و بدون سنجش مجدد اطلاعات مربوط به تحرکات هواپیما بر فراز منطقه بلگورود رخ داد.

روز ۲۴ ژانویه (4 بهمن) بعد از اصابت یک موشک به هواپیمای روسی ایل-۷۶ بر فراز منطقه بلگورود سه نظامی و شش خدمه روسی به همراه ۶۵ اسیر جنگی اوکراینی که در این هواپیما بودند کشته شدند. این هواپیما در مسیر عزیمت به یک عملیات تبادل اسیر از پیش‌ برنامه‌ریزی شده بود که متعاقبا این عملیات لغو شد. درپی این رخداد کمیته تحقیقات روسیه اعلام کرد: نیروهای مسلح اوکراین با استفاده از یک موشک هدایت‌شونده شلیک‌شده از یک سامانه پاتریوت این هواپیما را سرنگون کرده است. ولادیمیر پوتین، این حمله را یک جنایت از جانب رژیم کی‌یف علیه شهروندان خودش خواند. به گفته پوتین، طرف اوکراینی می‌دانست که سربازان اوکراینی که اسیر جنگی شده‌اند، سوار این هواپیما هستند اما با این وجود به آن حمله کرد. وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد: سقوط این هواپیما به طرزی شدید باعث زیر سؤال رفتن امکان برقراری هرگونه توافقی با کی‌یف شد.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

خشونت پلیس آمریکا ضد دانشجویان

پلیس آمریکا در برخورد با تجمع های اعتراض آمیز ضدصهیونیستی دانشجویان این کشور

 پس از نیجر چاد هم نظامیان آمریکایی را پس زد

آمریکا، فرانسه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.