دعای امام علی علیه السلام برای امام زمان عجل الله تعالی فرجه
خدايا! با عدالتى كه پديدار مىكنى و امام حقّى كه معرّفى مىنمايى، اين گرهها را بگشاى. اى خداى حق، خداى جهانيان ! اجابت كن»
دُعاءُ الإِمامِ عَلِيِّ بنِ أبي طالِبٍ عليه السلام
۱۰۳۷.الغيبة للنعماني : حَدَّثَنا عَلِيُّ بنُ أحمَدَ ، قالَ : حَدَّثَني عُبَيدُ اللَّهِ بنُ موسَى العَلَوِيُّ ، عَن أبي مُحَمَّدٍ موسَى بنِ هارونَ بنِ عيسَى المَعبَدِيِ۱ ، قالَ : حَدَّثَنا عَبدُ اللَّهِ بنُ مَسلَمَةَ بِن قَعنَبٍ ، قالَ : حَدَّثَنا سُلَيمانُ بنُ بِلالٍ ، قالَ : حَدَّثَنا جَعفَرُ بنُ مُحَمَّدٍ ، عَن أبيهِ ، عَن جَدِّهِ ، عَنِ الحُسَينِ بنِ عَلِيٍّ عليهم السلام ، قالَ : جاءَ رَجُلٌ إلى أميرِ المُؤمِنينَ عليه السلام فَقالَ لَهُ : يا أميرَ المُؤمِنينَ ، نَبِّئنا بِمَهدِيِّكُم هذا .
فَقالَ عليه السلام : إذا دَرَجَ۲ الدّارِجونَ ، وقَلَّ المُؤمِنونَ ، وذَهَبَ المُجلِبونَ ، فَهُناكَ هُناكَ . فَقالَ : يا أميرَ المُؤمِنينَ ، مِمَّنِ الرَّجُلُ ؟
فَقالَ عليه السلام : مِن بَني هاشِمٍ ، مِن ذِروَةِ طَودِ۳ العَرَبِ ، وبَحرِ مَغيضِها۴ إذا وَرَدَت ، ومَخفِرِ أهلِها۵ إذا اُتِيَت ، ومَعدِنِ صَفوَتِها إذَا اكتَدَرَت ، لا يَجبُنُ إذَا المَنايا هَكَعَت۶ ، ولا يَخورُ۷ إذَا المَنونُ اكتَنَعَت۸ ، ولا يَنكُلُ إذَا الكُماةُ۹اصطَرَعَت ، مُشَمِّرٌ مُغلَولِبٌ۱۰ ، ظَفِرٌ ضِرغامَةٌ۱۱ ، حَصدٌ۱۲مُخَدِّشٌ۱۳ ، ذَكَرٌ ۱۴سَيفٌ مِن سُيوفِ اللَّهِ ، رَأسٌ قُثَمٌ۱۵ ، نشؤ۱۶رَأسُهُ في باذِخِ۱۷السُّؤدَدِ ، وعارِزٌ۱۸مَجدُهُ في أكرَمِ المَحتَدِ۱۹ . فَلا يَصرِفَنَّكَ عَن بَيعَتِهِ صارِفٌ عارِضٌ ، ينَوصُ إلَى الفِتنَةِ كُلَّ مَناصٍ۲۰ ، إن قالَ فَشَرُّ قائِلٍ ، وإن سَكَتَ فَذُو دَعايِرَ۲۱ . ثُمَّ رَجَعَ إلى صِفَةِ المَهدِيِّ عليه السلام فَقالَ : أوسَعُكُم كَهفاً ، وأَكثَرُكُم عِلماً ، وأَوصَلُكُم رَحِماً ،
اللَّهُمَّ فَاجعَل بَعثَهُ خُروجاً مِنَ الغُمَّةِ ، وَاجمَع بِهِ شَملَ الاُمَّةِ ، فَإِن خارَ اللَّهُ لَكَ فَاعزِم ولا تَنثَنِ عَنهُ إن وُفِّقتَ لَهُ ، ولا تَجوزَنَّ عَنهُ إن هُديتَ إلَيهِ ، هاه ! – وأَومَأَ بِيَدِهِ إلى صَدرِهِ – شَوقاً إلى رُؤيَتِهِ .
دعاى امام على بن ابى طالب عليه السلام
-۱.الغيبة ، نعمانى- به نقل از سليمان بن بلال، از امام جعفر صادق عليه السلام ، از پدرش، از جدّش – : امام حسين عليه السلام فرمود : «مردى نزد امير مؤمنان عليه السلام آمد و گفت: اى اميرمؤمنان! ما را از اين مهدىتان باخبر كن. فرمود: هنگامى كه رفتنىها بروند و مؤمنانْ اندك شوند و شورشيان از ميان بروند، آن هنگام است، آن هنگام.
مرد گفت: اى امير مؤمنان! اين شخص از كدام طايفه است؟
فرمود: “از بنى هاشم. از بلنداى والاترين قبيله عرب. از درياى آبگير از همه سو. پناهگاه پناهندگان به او. معدنِ برگزيدگان آن از ميان تيرگىها. از درآمدن مرگ، هراسى ندارد و به گاه نزديك شدن مرگ، ضعفى از خود نشان نمىدهد و آن گاه كه شجاعان به خاك مىافتند، پا پس نمىنهد.
دامن همّت به كمر زده، [طرفدارانش ]انبوه. شير نرى هميشهپيروز كه دشمنان را زخم مىزند و از دَم درو مىكند.
شمشيرى از شمشيرهاى خداوند و سالار پُرخيرى است كه سر و ريشه در خاندان شرف دارد و مجد و بزرگىاش در ارجمندترين و اصيلترين زمينهها، باليده است.
هيچ كس شما را از بيعت با او منصرف نكند؛ كه اگر كند، فتنهجو و فرصتطلب است.
چنين كسى اگر سخن بگويد، بدترين سخنران است و اگر خاموش بماند، خباثت و تباهىِ نهان دارد”.
امام على عليه السلام سپس به توصيف امام مهدى عليه السلام باز گشت و فرمود: درگاهش از همه شما وسيعتر، از همه شما داناتر و از همه شما با خويشانش پُر پيوندتر است.
“خدايا! برانگيختن او را، بيرون آمدن از سرگردانى و تاريكى قرار ده و پراكندگى امّت را با او به اتّحاد و اجتماع مبدّل كن” .
اگر خداوند، خير تو را خواست، عزم [همراهى با او] را استوار كن و اگر به پيوستن به او توفيق يافتى، روى مچرخان و اگر به سوى او راه يافتى، از او درمگذر”.
سپس امام با دستش به سينهاش اشاره كرد [و فرمود:] “وه كه چه آرزومند ديدار او هستم!”».۲۲
۱۰۳۸.الذكرى للشهيد الأوّل : اِختارَ ابنُ أبي عَقيلٍ الدُّعاءَ بِما رُوِيَ عَن أميرِ المُؤمِنينَ عليه السلام فِي القُنوتِ :
اللَّهُمَّ إلَيكَ شُخِصَتِ الأَبصارُ ، ونُقِلَتِ الأَقدامُ ، ورُفِعَتِ الأَيدي ، ومُدَّتِ الأَعناقُ ، وأَنتَ دُعيتَ بِالأَلسُنِ ، وإلَيكَ سِرُّهُم ونَجواهُم فِي الأَعمالِ ، رَبَّنَا افتَح بَينَنا وبَينَ قَومِنا بِالحَقِّ وأَنتَ خَيرُ الفاتِحينَ . اللَّهُمَّ إنّا نَشكُو إلَيكَ غَيبَةَ نَبِيِّنا ، وقِلَّةَ عَدَدِنا ، وكَثَرَةَ عَدُوِّنا ، وتَظاهُرَ الأَعداءِ عَلَينا ، ووُقوعَ الفِتَنِ بِنا ، فَفَرِّج ذلِكَ اللَّهُمَّ بِعَدِلٍ تُظهِرُهُ ، وإمامِ حَقٍّ تُعَرِّفُهُ ، إلهَ الحَقِّ آمينَ رَبَّ العالَمينَ .
قال : وبَلَغَني أنَّ الصّادِقَ عليه السلام كانَ يَأمُرُ شيعَتَهُ أن يَقنُتوا بِهذا بَعدَ كَلِماتِ الفَرَجِ .
۱۰۳۸.الذكرى، شهيد اوّل:ابن ابى عقيل [فقيه بزرگ شيعه]، دعايى را كه امير مؤمنان مىخوانده، براى قنوت انتخاب كرده است: «خدايا! ديدهها به سوى تو خيره مانده و گامها به سوى تو برداشته شده و دستها به سوى تو بالا آمده و گردنها به سوى تو كشيده شده است.
تو را با زبانها خوانده و راز و نيازشان در كارها با توست. خداى ما! ميان ما و قوم ما راه حق را بگشاى؛ كه تو بهترين گشايندگان هستى.
خدايا! از غيبت پيامبرمان و كمشمار بودن ما و فراوانى دشمنانمان و پشت به پشت دادن دشمنان بر ضدّ ما و درگير شدنمان با فتنهها به تو شِكوه مىبريم.
خدايا! با عدالتى كه پديدار مىكنى و امام حقّى كه معرّفى مىنمايى، اين گرهها را بگشاى. اى خداى حق، خداى جهانيان ! اجابت كن».
ابن ابى عقيل مىگويد: و به من خبر رسيده كه امام صادق عليه السلام به پيروانش فرمان مىداده است كه پس از ذكر كلمات فرج، اين دعا را در قنوت نماز بخوانند.۲۳
۱.كذا في المصدر ، وفي بحار الأنوار : «العبدي» ، والظاهر أنّ الصحيح : «العُبيدِيِّ».
۲.دَرَجَ : مات (النهاية : ج ۲ ص ۱۱۱ «درج») .
۳.الطَّودُ : الجبل العظيم (لسان العرب : ج ۳ ص ۲۷۰ «طود») .
۴.المغيض : المكان الذي يغيض [ أي يدخل] فيه الماء فيغيب (انظر : لسان العرب : ج ۷ ص ۲۰۱ «غيض»). ولعلّ المعنى : أنّه بحر العلوم والخيرات ، فهي كامنة فيه ، أو شبّههه ببحر في أطرافه مغايض ؛ فإن شيعتهم مغايض علومهم (بحار الأنوار : ج ۵۱ ص ۱۱۵).
۵.خَفَرت الرجلَ – من باب ضرب : إذا آجرته وكنت له حامياً وكفيلاً (مجمع البحرين : ج ۳ ص ۲۹۱ «خفر») . فالمعنى أنّه عليه السلام مَحَلُّ إجارة أهلها .
۶.هكعت : أي نزلت (انظر : لسان العرب : ج ۸ ص ۳۷۴ «هكع») .
۷.خار الرجل : ضعف وانكسر ؛ ورجل خوّارٌ : ضعيف (لسان العرب : ج ۴ ص ۲۶۲ «خور»).
۸.كَنَعَ : إذا قرب ودنا (النهاية : ج ۴ ص ۲۰۴ «كنع») .
۹.الكَمِيّ : الشجاع ، والجمع الكماة (لسان العرب : ج ۱۵ ص ۲۳۲ «كمي»).
۱۰.مغلولب : ملتفّ (لسان العرب : ج ۱ ص ۶۵۲ «غلب») .
۱۱.الضَّرغم والضِّرغام والضِّرغامة : الأسد ، ورجل ضرغامة : شجاع ، فإمّا أن يكون شبّه بالأسد ، وإمّا أن يكون ذلك أصلاً فيه (لسان العرب : ج ۱۲ ص ۳۵۷ «ضرغم»).
۱۲.الحصد : جَزّ البرّ ونحوه . وقتل الناس أيضاً حَصدٌ (ترتيب كتاب العين : ص ۱۸۲ «حصد») . أي يحصد الناس بالقتل.
۱۳.مخدّش : أي يخدش الكفّار ويجرحهم (انظر : مجمع البحرين : ج ۴ ص ۱۳۶ «خدش»).
۱۴.رجل ذَكَرٌ : إذا كان قويّاً شجاعاً أنفاً أبيّاً (لسان العرب : ج ۴ ص ۳۰۹ «ذكر»).
۱۵.قال الفيروزآبادي : الرأس : أعلى كلّ شيء ، وسيّد القوم . والقُثَم – كزُفَر : الكثير العطاء (بحار الأنوار : ج ۵۱ ص ۱۱۶) .
۱۶.كذا في الطبعة المعتمدة للمصدر ، وفي بحار الأنوار «نشق» ، وفي بعض النسخ : «لبق» ، وفي بعضها «شق» . ولم نجد لها معنى مناسباً ، واللَّه العالم .
۱۷.الباذخ : العالي (لسان العرب : ج ۳ ص ۷ «بذخ»).
۱۸.عَرِزَ واستعرَزَ : اشتدَّ وصَلُبَ (تاج العروس : ج ۸ ص ۹۹ «عرز») .
۱۹.المحتَدُ : الخالص الأصل من كلّ شيء (القاموس المحيط : ج ۱ ص ۲۸۶ «حتد») .
۲۰.المناص : الملجأ . وناص مناصاً : تحرّك ، وعنه : تنحّى ، وإليه : نهض (القاموس المحيط : ج ۲ ص ۳۲۱ «نوص»).
۲۱.الدَّعْرُ : الفساد ، ورجل داعر : خبيث مفسد (لسان العرب : ج ۴ ص ۲۸۶ «دعر») .
۲۲.الغيبة، نعمانى : ص ۲۱۲ ح ۱ ، بحار الأنوار : ج ۵۱ ص ۱۱۵ ح ۱۴ .
۲۳.الذكرى: ج ۳ ص ۲۹۰، بحار الأنوار : ج ۸۵ ص ۲۰۷ .
امام جعفر صادق علیهالسلام فرمودند:
«خوشا به حال شیعیان قائم ما که در زمان غیبتش منتظر او هستند
و پس از ظهورش مطیع اوهستند، آنها همان اولیای الهیاند که هیچ ترسی ندارند و اندوهناک نمیشوند»
ابنبابویه، محمد بن على، کمالالدین و تمام النعمة، اسلاميه، ج2، ص357.
سلام بر مولای متقیان علی علیه السلام و قربان صدر نورانی شما که مشتاق دیدار بقیت الله علیه السلام هستید
.
. جان ها به فدای شما ای انفسنا ..ای خلیفه رسول الله صل الله علیه و آله وسلم و نفس الله
حضرت مولاناامیرالمومنین علیهالسلام
بعد از توصیف فرزندشان امام مهدی عجلاللهتعالیفرجه فرمودند : «هَاهْ وَ أَوْمَأَ بِيَدِهِ إِلَى صَدْرِهِ شَوْقاً إِلَى رُؤْيَتِه»؛
«آه کشیدند.. و به سینه مبارکش اشاره نمود و فرمود چقدر مشتاق دیدار او هستم».
مجلسى، محمدباقر بن محمدتقی، بحار الأنوار، دار إحياء التراث العربي، ج51، ص115.