سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / کتاب برگزیده / گذری بر کتاب ««قرآن و علوم طبیعت»

گذری بر کتاب ««قرآن و علوم طبیعت»

مؤلف از مسائل جهان پیرامون آن، طبیعت، علوم پنهان و ناشناخته، پرداختن و حتی انحرافات در زمینه فکری دانشمندان، پاسخ به ابهامات و حتی به بستن راه‌های شک و تردید اشخاص صاحب نظر، به وسیله آیات قرآن به هدایت فکری کمک کرده است.

 سیده حلیمه موسوی پژوهشگر و مدرس حوزه قرآن و ادب طی یادداشتی در معرفی کتاب «قرآن و علوم طبیعت» مهدی گلشنی نوشت:

پروفسور مهدی گلشنی پدر فیزیک ایران معاصر است که در کارنامه خود ریاست پژوهشگاه علوم انسانی کل کشور، پایه‌گذار علم فلسفه در دانشگاه صنعت شریف، عضو پیوسته فرهنگستان علوم و نویسنده کتاب قرآن و علوم طبیعت را دارد.

درک، فهم و حتی ساحت انسان هم از پی بردن به عظمت و شکوه قرآن کریم عاجز بوده و کل هستی سر تعظیم بر قداست و حقایق این کتاب مقدس الهی و این منبع وحی فرو می‌آورد، چرا که کلامی مافوق آن ساحت است و طبق فرموده خود قرآن صاحبان دل و خرد [آیه 7 سوره آل عمران] به حقایق آن دست می‌یابند و گاه دامنه را گسترده تر می‌نگرد و علم را در کنار معرفت به عنوان «راسخون‌فی‌العلم» می‌افزاید که اهل علم و اندیشه اینگونه‌اند.

گلشنی نویسنده این اثر از  این دسته‌ اندیشمندان است که در دایره حقیقت این امر بزرگ اگرچه به پردازش نظریه‌های متعدد علمی می‌پرداخت، اما بارزتر از آن، بررسی نکات حکمی و علمی قرآن کریم از دیدگاه‌های مختلف از اهداف عالی ایشان بوده که کتاب حاضر گویای این همت و اهداف بزرگ ایشان است، تا جایی که این اثر گراسنگ به زبان‌های مختلف دنیا از جمله مالزی، انگلستان، سواحل غربی، دانشگاه نیویورک، آمریکا، تایلند، آلبانی، چین و… و در اندونزی 17 بار تجدید چاپ گردیده و دانشمند مصری محمد غزالی نیز شرح و تقریظی بر این کتاب نوشته است.

 نویسنده در واقع به بررسی اندیشه‌های دیگر از عمق و دل طبیعت پرداخته است که این موضوع فقط یک نمونه از دریای فضل قرآنست؛ وی بعد از پردازش به مفاهیم علم و ضرورت آن در این هستی و فرآیندهای طبیعت، فیزیک و ماده، تحولات و محورچرخش هستی بر یک نظام پایدار و منظم که دارای خالقی مدبر و مؤثر اشاره کرده است.

تفکر نویسنده که خود عرصه هایی از اثبات نظریه های فیزیکی، بررسی برخی اندیشه‌های صاحب نظر در علوم طبیعت و فیزیک در سطح جهان را  پیموده، محوریت در بازگویی مسائل و حل آن از منظر آیات قرآن کریم و حتی فراتر از آن، یعنی تکمیل یک نظریه ناقص و ناتمام و یا وجود یک قدرت ماورایی الهی را به خط تحریر در آورده است.

حقیقت پنهان این هستی در اسرار طبیعت آن آشکار می‌شود و این کشفیات بشر که خود هم دارای آفرینشی تحت قدرت خالق بی‌همتاست، مستلزم پذیرش بندگیست تا از رتبه غرور به دستاورد علم یعنی پیشرفت اندیشه و تفکر صحیح و یا همان هدایت به قول خود قرآن شریف برسد.

در فصل بندی‌های کتاب و جمع‌بندی آن می‌بینیم مؤلف از مسائل جهان پیرامون آن، طبیعت، علوم پنهان و ناشناخته، پرداختن و حتی انحرافات در زمینه فکری دانشمندان، پاسخ به ابهامات و حتی به بستن راه‌های شک و تردید اشخاص صاحب نظر، به وسیله  آیات شریف قرآن کریم  به هدایت فکری کمک کرده است که توسط ذهن‌های خاموش در عرصه علم و طبیعت حتی آنان که نظریات علمی را دریافته و ارائه دادند، اما به لحاظ نقص در اعتقاد و ایمان الهی یا نداشتن آن دچار سرگردانی شدند و لازم دانسته به کسانی که در راه پیشروی علم و کشف عجایب خلقت می‌کوشند، گوشزد می‌‌کند که حکیمانه‌ترین و عالمانه‌ترین کتاب مرجع که منبع زمینی نداشته و ریشه در وحی الهی است، اشتباهات را اصلاح می‌کند، تدبر و اندیشه را به تکامل می‌رساند، نقاط تاریک و پنهان را روشن می‌کند و مهمتر با انحرافات عقیدتی مبارزه می‌کند و ابهامات اذهان را منصفانه رفع کرده و به نیاز اندیشمندان، عقلی و نقلی جواب درست می‌دهد.

انسان با تمام زوایای فکری در حیاتِ برتری می‌تواند رشد و نمو کند. در نگرش نویسنده، علم، زاویه‌ای از تکامل فکری است و از نگاه قرآن، اندیشه همراه با تدبر ارتقا داده می‌شود. پیچیدگی‌های هستی اگر چه در اذهان بشر هنوز نامعلوم و گاه مسائل بی‌پاسخ فراوان است، این کشفیات را قرآن کریم به عالی‌ترین رتبه شرح می‌دهد که مسلمانان و حتی غیر مسلمانانی که واقف برآنند آئین مقدس دین اسلام را اختیار و تسلیم آموزه های علمی عمیق قرآن کریم گشته‌اند.

در کل نویسنده‌ی آگاه به آیات قرآنی و مضامین بلند آن، بسیار کوشیده از مجموع تحقیقات و پژوهش ‌هایی که گاه در سمینارهای مختلف به ارائه مقالات متنوع پرداخته تا این کتاب حاضر را گردآوری کند، به اصول پایداری‌تری ‌بپردازد، از جمله اینکه از آیات به سرچشمه آیات باید رسید.

تکنولوژی یعنی استفاده علمی از امکانات طبیعی در خدمت اهداف الهی است. طبق آیات و روایات مانند این روایت عظیم که می‌فرمایند:

پس قرآن و اخبار  رسول خدا صل الله علیه و آله دلالت دارند بر اینکه قلب، مالک جمیع حواس است و اعمال آنها را تصحیح می‌کند و آنچه را قلب درست می‌کند چیزی باطل نمی‌کند و …. اینگونه مفاهیم بلند را شامل است که مشتاقان معرفت الهی در راه علم و دانش طبیعی می توانند بهره مندی‌های لازم و بسیار جالبی از این کتاب ببرند.

این منبع غنی و جهان شمول که با زحمت فراوان توسط دانشمند فیزیک ایرانی گردآوری شده و انسان را با طراوات آیات شریفه قرآن کریم به وجد می‌آورد افتخارآمیز است.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

آل سعود قرآن را برای جلب رضایت رژیم صهیونیستی تحریف می‌کند

عربستان رژیم صهیونیستی، قرآن را تحریف می‌کند

کتاب سربلند میدان ..را بخوانید

سرگذشت و زندگی سردار شهید سیدمحمد حجازی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.