سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / توطئه بزرگ نتانیاهو؛ برنامه صهیونیست‌ها پس از عملیات در رفح چیست؟

توطئه بزرگ نتانیاهو؛ برنامه صهیونیست‌ها پس از عملیات در رفح چیست؟

رژیم صهیونیستی با حمله زمینی به رفح به دنبال آن است تا توطئه بزرگ خود مبنی بر کوچ اجباری فلسطینیان و اسکان آن‍ها در مکانی جدید (که ذیل نظارت مستقیم اسرائیل است) را به نتیجه رسانده و از همین مفر برای خود دستاوردسازی کند.

  در هفته‌های اخیر اخبار متعددی پیرامون نهایی‌شدن آتش‌بس میان مقاومت فلسطینی و رژیم صهیونیستی  مطرح شد که روز گذشته پس از بازگشت هیأت اسرائیلی از قاهره تمامی توافقات به حاشیه رفت و عملا مذاکرات با شکست مواجه شد.

رژیم صهیونیستی با طراحی حمله زمینی به رفح، امتیازگیری در روند مذاکرات را پیگیری می‌کند که شکست مذاکرات قاهره و بی‌نتیجه‌ماندن آن نیز بی‌ارتباط با همین زیاده‌خواهی‌های رژیم صهیونیستی نبوده است.

همچنین آن‌ها با حمله زمینی به رفح به دنبال آن هستند تا توطئه بزرگ خود مبنی بر کوچ اجباری فلسطینیان و اسکان آن‍ها در مکانی جدید (که ذیل نظارت مستقیم خودشان است) را به نتیجه رسانده و از همین مفر برای خود دستاوردسازی کنند.

ضمن اینکه در همین چارچوب مقامات صهیونیستی مدعی‌ند که باقیمانده نیروها و فرماندهان حماس و همچنین اسرای‌ اسرائیلی در منطقه رفح مخفی شده‌اند که از طریق همین عملیات امکان رسیدن به آن‌ها وجود خواهد داشت.

مسلما محور مقاومت در واکنش به چنین تصمیمی از سوی رژیم صهیونیستی ساکت نمانده در واکنش به این عملیات واکنش نشان داده و آن‌ها را با عواقب  اقدامشان روبرو خواهد کرد.

 جلسه مذاکره قاهره که دیشب با حضور ویلیام برنز، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (CIA)، محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست وزیر و وزیر خارجه قطر، سرلشکر عباس کامل، رئیس سرویس امنیت و اطلاعات مصر و دیوید بارنیا، رئیس موساد برگزار شد، با زیاده‌خواهی طرف اسرائیلی مواجه و از سوی آن‌ها چارچوب قبلی توافق پاریس زیر پا گذاشته شد. 

شرکت هیات اسرائیلی به ریاست رئیس موساد در این جلسه مذاکره که در پاسخ به درخواست جو بایدن رئیس جمهور آمریکا انجام شده بود، نه تنها پیشرفتی در روند مذاکرات به همراه نداشت، بلکه خواسته‌های وقیحانه و جدید اسرائیلی‌ها عملا منجر به شکست مذاکرات قاهره شد.

در بخشی از مطالبات هیات صهیونیستی آمده بود که ارتش فقط از اماکن با تراکم بالا در غزه عقب‌نشینی خواهد کرد. در همین راستا نیز پست‌های ایست ‌و بازرسی‌ در سراسر نوار برای جلوگیری از جابه‌جایی شهروندان این منطقه میان شمال، مرکز و جنوب نوار توسط صهیونیست‌ها احداث خواهد شد. 

همچنین در این طرح جدید و زیاده‌خواهانۀ طرف اسرائیلی، آتش‌بس تنها یک مرحله ۶ هفته‌ای خواهد بود که طی آن تمام غیرنظامیان و سربازان زن صهیونیست باید آزاد شوند. طبق این الگو نرخ آزادی اسرا نیز ۱ به ۳ (۱ اسرائیلی و ۳ فلسطینی) خواهد بود.

زیاده‌خواهی‌ها و موضع بالای نتانیاهو طی مذاکرات قاهره ناشی از عواملی است که منجر به افزایش اعتماد به نفس طرف اسرائیلی شده و آن‌ها را اندکی از موضع انفعال سابق (که ناشی از شکست بزرگ در عملیات طوفان‌الاقصی و عدم توفیق در حمله زمینی به غزه بود) جدا کرده است. 

طی هفته‌های اخیر اعتراضات خیابانی و تظاهرات گسترده ساکنان سرزمین‌های اشغالی علیه نتانیاهو به گستردگی قبل رخ نداده و به نوعی از شدت آن کاسته شده است. این بدان معناست که هنوز مخالفت شدیدی از سوی ساکنان اراضی اشغالی  نسبت به پایان جنگ و اتمام آن وجود ندارد و همین امر نتانیاهو را از فشاری که می‌توانست وی را از داخل اسرائیل دچار چالش کند، نجات خواهد داد. 

در میانه جنگ غزه و پس از ورود زمینی ارتش اشغالگر صهیونیستی به آن، در بین ساکنان سرزمین‌های اشغالی سوالاتی مبنی بر اینکه «این حمله‌ چه دستاوردی دارد؟» و «آیا عملا در جهت پیروزی رژیم هیچ کمکی کرده است؟»، بوجود آمد. اخیرا پس از آزادی دو اسیر رژیم در رفح تا حد کمی فشارهای موجود مبنی بر دستاورد جنگ کاهش پیدا کرد و همین امر باعث شد تا در تل‌آویو این ذهنیت تقویت شود که رفح، کلیدی برای دستاوردسازی است که چهره شکست‌خورده و مغلوب رژیم را هم تغییر خواهد داد. 

باید به این نکته هم اشاره کرد که تمدید جنگ همواره به عنوان راهکاری برای فرار نتانیاهو از پاسخگویی نسبت به عملیات طوفان‌الاقصی تلقی می‌شود؛ چراکه وی با خرید زمان منتظر تغییر شرایط جهانی (که تماما به ضرر او بوده) و حتی خروج بایدن از کاخ سفید است.

در چنین شرایطی رژیم با دردست داشتن اهرم حمله گسترده و وحشیانه به رفح به دنبال آن است تا علاوه بر امتیازگیری در روند مذاکرات، فلسطینیان را به طور کامل از این منطقه که مامن تمام آوارگان بود، کوچانده و مقدمات اقدامات وحشیانه آتی خود در غزه را مهیا کند.

رژیم صهیونیستی این‌گونه تبلیغ می‌کند که آنچه این رژیم را برای انجام این عملیات (حمله به رفح) تحریک می‌کند، نابودی نیروهای باقی‌مانده حماس و تونل‌های عظیم این جنبش است که از رفح به سمت صحرای سینا امتداد یافته‌اند. صهیونیست‌ها همچنین ادعا می‌کنند که رهبران حماس و اسرای اسرائیلی در رفح هستند.

رژیم صهیونیستی در اولین اقدام، بامداد دوشنبه با حمله هوایی گسترده منجر به شهادت بیش ۱۰۰ نفر از ساکنان منطقه رفح و  زخمی‌شدن ۲۳۰ نفر شد.

جزئیات توطئه بزرگ صهیونیست‌ها در رفح

«ابراهیم امین» تحلیلگر لبنانی در مقاله جدید خود به جزئیات توطئه آوارگی مردم رفح اشاره کرد و نوشت، رژیم صهیونیستی کار روی این طرح را از چندی پیش آغاز کرده و اینکه اکنون آمادگی خود را برای عملیات زمینی در رفح اعلام کرده درواقع به معنای سوت آغاز اجرای توطئه‌ای بزرگتر است.

درباره برنامه‌های عملیاتی مربوط به آوارگان در رفح نیز باید گفت که این برنامه‌ها قبلا با همکاری و هماهنگی کامل با آمریکا و مصر و طرف‌های دیگر طراحی شده است.

طبق اطلاعات الاخبار، اسرائیل موافقت مشروط آمریکا و مصر را نیز برای انجام این عملیات کسب کرده و واشنگتن خواستار انجام عملیاتی با سقف زمانی و محدوده جغرافیایی مشخص است. درواقع آمریکا مخالفتی با حمله به رفح ندارد و صرفا نمایشی مقابل افکار عمومی به راه انداخته و ادعا می‌کند که برای مردم غزه در رفح نگران است!

اما در این میان مصری‌ها فقط یک چیز می‌خواهند: اینکه مطمئن شوند هیچ آواره فلسطینی به سمت صحرای سینا نخواهد رفت. بر این اساس می‌توان گفت که طرح هماهنگی برای آوارگی دوباره صدها هزار آواره فلسطینی در رفح به سمت مناطق جدید وجود دارد و طبق اطلاعاتی که به دست الاخبار رسیده جزئیات این طرح به شکل زیر است:

-رسیدن به یک توافق سیاسی-امنیتی میان اسرائیل، مصر، اردن و امارات درباره چگونگی ایجاد و تامین مالی اردوگاه‌های جدید برای آوارگان فلسطینی؛ مشروط به اینکه آمریکا همه هزینه‌هایی که مصر برای ایجاد این اردوگاه‌ها صرف خواهد کرد را بپردازد.

-تعیین مکان جدید برای استقرار آوارگان در مناطق غربی نوار غزه که شامل نوار ساحلی می‌شود که از منطقه «المواصی» در جنوب غزه تا منطقه «شیخ عجلین» امتداد دارد. رژیم صهیونیستی گفته که اجازه نمی‌دهد در مناطق شمالی اردوگاهی تاسیس شود اما با ایجاد اردوگاهی جدید در منطقه باز در شمال غرب خان یونس موافقت کرده است.

-تعیین ۱۲ تا ۱۵ نقطه برای احداث اردوگاه‌ها. بزرگترین اردوگاه‌ها در المواصی و مرکز نوار غزه ایجاد می‌شود که یک میلیون آواره فلسطینی در آنجا مستقر خواهند شد.

-در هر منطقه حدود ۲۵ هزار چادر (اردوگاه) احداث می‌شود که در آن آوارگان طبق پیوندهای خویشاوندی یا مکان‌هایی که قبلا در آنجا زندگی می‌کردند، در این اردوگاه‌ها کنار هم اسکان داده می‌شوند. 

-اسرائیل کنترل همه گذرگاه‌های مرزی را به دست خواهد گرفت و می‌تواند همه گذرگاه‌ها از سمت مصر را ببندد. کامیون‌هایی که از مصر یا اردن می‌آیند هم باید از طریق گذرگاه‌هایی که در مرزهای شرقی نوار غزه قرار دارد حرکت کنند.

-کشورهایی که می‌خواهند کمک‌های انسانی برای آوارگان فلسطینی بفرستند باید متعهد شوند که این کمک‌ها تحت قیمومیت مصر و اردن بین آوارگان توزیع می‌شود. در این میان امارات هم یک بندر شناور در منطقه روبروی «پارک شرم» ایجاد می‌کند که کمک‌های انسانی در آنجا تخلیه شده و توسط صهیونیست‌ها مورد بررسی قرار بگیرد. 

مشخصا باید به این نکته اشاره کرد که هدف رژیم صهیونیستی از حمله به رفح و اجرایی‌کردن طرح مذکور، تضمین کنترل خود بر تمام مرزهای نوار غزه در چارچوب پروژه تشدید محاصره و معلق نگه داشتن اوضاع تا زمان رسیدن به توافقی برای آینده سیاسی و امنیتی غزه است.

فعال شدن مجدد اهرم‌های مقاومت در واکنش به توطئه رژیم صهیونیستی در رفح

بدون شک اتخاذ این رویکرد جدید، معادلات منطقه و تحرکات محور مقاومت را که اخیرا بنا به دلایلی از شدت اقدامتشان کاسته شده بود، دچار تغییر کرده و آن‌ها را مجددا علیه نتانیاهو فعال خواهد کرد. 

جبهه مقاومت از غزه و بیروت تا بغداد و صنعا متفقا از اهرم‌هایی علیه رژیم صهیونیستی استفاده خواهند کرد که  مشخصا در راستای تغییر معادلات نتانیاهو به منظور حمله به رفح و ایجاد یک فاجعه انسانی بزرگ موثر خواهد بود.

وضعیت در محور شمالی سرزمین‌های اشغالی نیز به نحوی است که منجر به نگرانی بی امان مقامات صهیونیستی شده و به مثابه معضلی بزرگ در مسیر وحشی‌گری آن‌ها در غزه مبدل شده است. 

سید حسن نصرالله طی سخنرانی خود به مناسبت روز جانباز و در پاسخ به تهدیدات گالانت وزیر دفاع اسرائیل که گفته بود «جنگ در جنوب لبنان را متوقف نمی‌کنیم»، اظهار داشت: اگر نمی‌خواهید جنگ با ما را متوقف کنید، سلام و درود (اهلا و سهلا)؛ وقتی اسرائیل جنگ در غزه را متوقف کرد، ما به معادلاتی که داشتیم برمی‌گردیم و واکنش‌های ما متناسب با وقایع خواهد بود. اگر او (گالانت) تهدیدات را اجرا کند، صدهزار ساکنی که از شمال اسرائیل تخلیه شده‌اند، نمی‌توانند به خانه های خود باز‌گردند.

همچنین ساعاتی پیش منابع خبری از حمله گسترده موشکی از جنوب لبنان به سرزمین‌های اشغالی به ویژه شهر صفد خبر دادند.

در همین حال، سازمان امداد و ‌نجات رژیم صهیونیستی گزارش داد که در نتیجه حمله موشکی از خاک لبنان به منطقه اشغالی صفد، ۷ صهیونیست زخمی و به بیمارستان منتقل شدند که وضعیت ۳ نفر از آن‌ها وخیم است.

شبکه ۱۴ رژیم صهیونیستی هم از هلاکت یک صهیونیست در نتیجه این حملات خبر داد.

رسانه‌های رژیم اسرائیل همچنین گزارش دادند که حز‌ب‌اللّه لبنان در این حمله از موشک‌های دقیق و نقطه زن استفاده کرده و گنبد آهنین در رهگیری موشک آخر ناموفق بوده است.

از سوی دیگر رادیو ارتش رژیم اسرائیل گزارش داد که ۱۰ فروند موشک از جنوب لبنان به سمت صفد در سرزمین‌های اشغالی شلیک شده است.

این امر باعث شد تا بن‌گویر، وزیر امنیت ملی رژیم صهیونیستی نگرانی و انتقاد خود را نسبت به محور شمالی اعلام کرده و بگوید: یا جنگی همه جانبه علیه حزب الله آغاز می‌کنیم یا به مردم بگوییم که دولتی نداریم و کشور بی‌صاحب است. ما تبدیل به کیسه بوکسی شده ایم که هر روز از حزب‌الله ضربه می‌خورد.

رسانه‌های عبری حمله دیروز حزب‌اللّه را «بی‌سابقه» توصیف کردند. این منابع اذعان کردند: پاسخ نصراللّه به ابتکارعمل‌ها و میانجی‌گری‌ها در حد صحبت‌هایش در روز گذشته نماند، بلکه او در عمل نیز پاسخ داد.

[سید حسن نصراللّه در سخنرانی روز گذشته خود پیرامون اهداف سفر هیات‌های غربی به لبنان گفته بود: «تنها هدف سفر هیات‌های غربی به لبنان محافظت از اسرائیل و بازگرداندن شهرک‌نشینان صهیونیست به شمال سرزمین‌های اشغالی است. هیات‌های غربی به هیچ وجه به تجاوزها و جنایت‌های غزه نمی‌پردازند و تنها درباره رژیم صهیونیستی صحبت می‌کنند. آنها فقط درباره امنیت اسرائیل و بازگشت شهرک‌نشینان صحبت می‌کنند. امتیازات سیاسی که از طرف‌های مختلف به ما پیشنهاد می‌شود، هیچ تاثیری بر ما نمی‌گذارد و باعث نمی‌شود جبهه لبنان را متوقف کنیم. جبهه جنوب فشار و حمایت و مشارکت در راستای شکست و تضعیف دشمن و توقف تجاوزها به فلسطین است».]

«آویگدور لیبرمن» رئیس حزب «یسرائیل بیتنا» نیز در انتقاد از عملکرد کابینه جنگ در جبهه شمال سرزمین‌های اشغالی گفت: امروز خط قرمز به برافراشتن پرچم سفید به نشانه تسلیم تقلیل یافته است، کابینه جنگ تسلیم حزب‌اللّه شده و جبهه شمال را از دست داده است.

در همین راستا، «متیه اشر موشه داوودویچ»، رئیس شورای منطقه‌ای گفت: «ما در ملک حزب‌الله زندگی می‌کنیم. ما در پادشاهی نصر‌الله زندگی می‌کنیم». بر این اساس، قرار است کابینه جنگ رژیم صهیونیستی چگونگی واکنش به حمله به شهر صفد را بررسی کند.

رئیس شورای شهرک‌سازی در شمال سرزمین‌های اشغالی نیز حملات موشکی حزب‌اللّه را به بارش باران بر سر صهیونیست‌ها تشبیه کرد. این رسانه‌ها در این باره گزارش دادند: آنچه در صفد رخ داد از زمان شروع جنگ بی‌سابقه بود و شلیک موشک به سمت منطقه‌ای نسبتا دور از مرزها، یک رویداد استثنایی است.

مشخصا تهاجم کوبنده ساعاتی پیش حزب‌الله لبنان به صفد و همزمانی آن با شکست مذاکرات آتش‌بس در جلسه شب گذشته قاهره و آمادگی ارتش رژیم صهیونیستی برای حمله به رفح کاملا مرتبط است. چرا که دبیر کل حزب‌اللّه لبنان پیش از این نیز گفته بود که شدت حملات حزب‌الله ارتباط مستقیمی با جنایات در غزه خواهد داشت: «حتی اگر علیه لبنان جنگ را آغاز کنید جبهه جنوب متوقف نمی‌‌شود؛ جبهه جنوب تنها زمانی متوقف می‌‌شود که جنگ غزه پایان یابد».

 

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

قیام 200 دانشگاه آمریکا علیه جنایات اسرائیل 

حداقل 200 دانشگاه آمریکا در کنار دانشجویان دانشگاه‌های فرانسه، استرالیا، انگلیس و کانادا در اعتراض به جنایات هولناک رژیم صهیونیستی در غزه

شاهکار پاسداران انقلاب اسلامی در یک دقیقه

ويدئو/ عملیات وعده صادق

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.