سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / معرفت / انقلاب اسلامی / بزودی لشگر شهدا / تنها صدایی که از چادر فرماندهان عملیات «والفجر ۸» شنیده می‌شد

تنها صدایی که از چادر فرماندهان عملیات «والفجر ۸» شنیده می‌شد

جعفر طهماسبی، یکی از رزمندگان تخریب می‌گوید: چند شب قبل از عملیات «والفجر ۸» جلسه هماهنگی با حضور فرماندهان لشکر ۱۰ سیدالشهدا(ع) برگزار شد. بعضی از بچه‌ها بیرون از چادر می‌خواستند از خبرهای داخل جلسه مطلع شوند، اما.

«عملیات والفجر ۸» یکی از مهمترین و شگفت‌انگیزترین عملیات‌های هشت سال دفاع مقدس بود که منجر به تصرف شبه‌جزیره فاو در غرب رودخانه اروند شد. شهید «جعفر جنگروی» از فرماندهان دوران دفاع مقدس است که سال ۱۳۶۴ جانشین لشکر ۱۰ سیدالشهدا(ع) شد و در جریان عملیات «والفجر ۸» به شهادت رسید.

روایت «جعفر طهماسبی» از رزمندگان گردان تخریب لشکر ۱۰ سید الشهدا(ع) درباره جلسه مهم هماهنگی فرماندهان برای اجرای عملیات والفجر ۸ و توسل شهید جنگروی به حضرت زهرا(س) در این جلسه است.

زندگینامه: جعفر جنگروی (۱۳۳۳ - ۱۳۶۴) - همشهری آنلاین

«بهمن ۶۴ و چند شب قبل از عملیات «والفجر۸» جمعی از فرماندهان لشکر سیدالشهدا(ع) مهمان بچه‌های تخریب بودند.

بعد از شام در چادر تبلیغات جلسه هماهنگی عملیات برگزار شد.

بعضی از بچه‌ها سعی می‌کردند با پرسه دور چادر تبلیغات از خبرهای داخل جلسه مطلع شوند اما تنها صدایی که از داخل چادر می‌آمد صدای حاج جعفر بود که برای جمع، سوره کوثر را تفسیر می‌کرد و گاهی هم حرف‌هایی می‌زد که جمع فرماندهان صدایشان به ضجه و گریه بلند می‌شد.

ما هم که بیرون چادر در فضای مقر در تاریکی شب با دوستان قدم می‌زدیم با روضه‌های حاج جعفرجنگروی چشمهایمان تر می‌شد.

خواسته شهید «ابراهیم هادی» از «حاج جعفر جنگروی» چه بود؟

آن شب تا دیر وقت جلسه ادامه داشت و فرماندهان گردان‌ها و واحدهای لشکر۱۰ سیدالشهدا(ع) گزارش کارهای انجام شده را ارائه دادند و در حقیقت این آخرین منبر شهید حاج جعفر جنگروی بود.

حاج جعفر در شهر فاو، در ایام شهادت حضرت زهرا(س) مقارن با نماز ظهر روز یکشنبه ۲۷ بهمن ماه، بر اثر اصابت ترکش دشمن به سینه‌اش به شهادت رسید.»

کتاب بی قرار اثر جمعی از نویسندگان انتشارات شهید ابراهیم هادی - فروشگاه اینترنتی نشر هادی

حاج جعفر جنگروی یکی از سرداران ناشناخته دفاع مقدس ماست.

کسی که قبل از انقلاب و در دوران کشتی، رفاقت با شهید ابراهیم هادی مسیر زندگی‌اش را عوض و او را به یک نیروی انقلابی تبدیل کرد.

زندگینامه: جعفر جنگروی (۱۳۳۳ - ۱۳۶۴) - همشهری آنلاین

او بعدها فرمانده سپاه خرمشهر شد. شهید جهان‌آرا جانشین او بود. در درگیری با ضد انقلاب به اسارت درآمد و قرار شد اعدامش کنند اما… در عملیات رمضان گلوله توپ در مقابلش منفجر شد و به شهادت رسید. پیکرش داخل هواپیما بود که اتفاق عجیبی افتاد…

در غائله کردستان همراه با دوستانش به اسارت جدایی‌طلبان در آمد. دوستانِ او را اعدام کردند اما جعفر را نگه داشتند، او بعدها موفق به فرار شد.

سال 64 حاج جعفر جانشین لشکر سیدالشهدا شد، اما هرجا می‌رفت شروع به نقل خاطرات ابراهیم هادی می‌کرد.

تصاویر/ سردار شهید جعفر جنگروی

فقدان ابراهیم برایش بسیار سنگین بود. جعفر جنگروی تجربه نزدیک به مرگ داشت. مادر سادات را دیده بود که او را از معرکه نجات داد و…

سردار شهید حاج جعفر جنگروی در عملیات والفجر 8 در حالی که جانشین لشکر سیدالشهدا(ع) بود به شهادت رسید.

کتاب «بی قرار» زندگینامه و خاطرات عارف متقی و جانباز فداکار سردار شهید حاج جعفر جنگروی است.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

شاعر «سلام فرمانده» به استقبال غزل رهبر انقلاب رفت

سیدمهدی بنی‌هاشمی شاعر سروده «سلام فرمانده» به استقبال غزل رهبر انقلاب رفت که یک بیت از آن را به مناسبت عملیات وعده صادق خوانده بودند.

یک نیروی به درد بخور و ارزنده کشف کردم.

اسمش مهدی زین الدین است

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.