سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار /  بیشترین کرسی‌های پارلمان پاکستان به نمایندگان مستقل و نزدیک به عمران‌خان رسید

 بیشترین کرسی‌های پارلمان پاکستان به نمایندگان مستقل و نزدیک به عمران‌خان رسید

برای اولین‌بار در تاریخ سیاسی پاکستان، نمایندگان مستقل(اکثریت حامی عمران‌خان) توانستند بیشترین آراء را به خود اختصاص دهند، اما تشکیل دولت از سوی آنها بعید به نظر می‌رسد.

انتخابات پارلمانی پاکستان روز پنج‌شنبه (19 بهمن) در حالی برگزار شد که حزب «تحریک انصاف» به رهبری عمران‌خان اجازه حضور در رقابت را نداشت و عمران‌خان نیز با ده‌ها عناوین اتهامی (طی یک کودتای سیاسی) در زندان به سر می‌برد، از این‌رو حزب تصمیم گرفت که نامزدهای خود را به شکل مستقل وارد انتخابات کند. همزمان اعتراضات خشونت‌باری در سراسر پاکستان درپی گمانه‌زنی‌هایی درخصوص تقلب انتخاباتی و شمارش کند آراء به وقوع پیوست و حتی کمیسیون حقوق بشر پاکستان نیز درباره «فقدان شفافیت» در انتخابات پاکستان هشدار داد و نتایج انتخابات را «بسیار نگران‌کننده» توصیف کرد. اما نتایج اعلام‌شده برخلاف تمامی پیش‌بینی‌ها بود، در حالی که بسیاری گمان می‌کردند در نبود عمران‌خان، حزب نواز شریف یا همان «مسلم لیگ پاکستان» اکثریت را از آن خود کند، اما این حزب گفته می‌شود تنها 75 کرسی را به دست آورده است. گفته شده است نامزدهای مستقل وابسته به حزب تحریک انصاف پاکستان (PTI) به رهبری عمران‌خان، با کسب ۱۰۲ کرسی از ۲۶۵ کرسی، شگفتی‌ساز شده است. حزب چپ میانه «مردم پاکستان» به رهبری «بلاول بوتو زرداری» (وزیر خارجه فعلی و فرزند بی‌نظیر بوتو) نیز در رتبه سوم قرار گرفته و توانسته تاکنون ۵۳ کرسی را برنده شود.

اعلام پیروزی دوطرف

نکته عجیب در انتخابات پاکستان این است که اکثریت طرفداران عمران‌خان که به صورت مستقل وارد پارلمان شده‌اند، گفته شده است که نمی‌توانند به دلیل غیرقانونی بودن فعالیت حزب تحریک انصاف به عنوان این حزب تشکیل دولت بدهند. عمران‌خان و نواز شریف، نخست‌وزیر سابق پاکستان هر دو، روز جمعه در این انتخابات اعلام پیروزی کردند. مسئله‌ای که می‌تواند به دور جدید آشوب‌های سیاسی و امنیتی در این کشور دامن بزند. روز جمعه گوهر عمران رئیس جنبش عدالت وابسته به عمران‌خان با اعلام برتری قاطع نامزدهای وابسته به این حزب در انتخابات پاکستان مدعی شد که جنبش عدالت با کسب ۱۷۰ کرسی، مجلس ملی دولت آینده پاکستان را به زودی تشکیل خواهد داد. وی ادعای حزب رقیب خود مسلم لیگ نواز در کسب اکثریت کرسی مجلس ملی پاکستان را بی‌اساس دانست و اظهار داشت که مطالبه حزب جنبش عدالت از نهادهای قدرتمند کشور و همچنین کمیسیون انتخابات و قوه قضائیه این است که مطابق با آرمان‌های مردم اجازه دهند تا نمایندگان منتخب آنان سرنوشت کشور را مشخص نمایند.وی همچنین از پیشتازی نامزدهای انتخاباتی حزب عمران‌خان در کسب کرسی‌های مجالس ایالتی پنجاب و خیبرپختونخوا خبر داد و اعلام کرد که به زودی نامزدهای تصدی کرسی سروزیری در این ایالات معرفی خواهند شد. طبق قانون انتخابات پاکستان، اگر هیچ حزبی اکثریت (نیم+یک) آرای رأی‌دهندگان را نتواند از آن خود کند، حزب پیروز (با بیشترین کرسی) باید اقدام به ائتلاف‌سازی کند اما بسیاری بر این باورند که نواز شریف که برخی می‌گویند از حمایت ارتش پاکستان برخوردار است تلاش خواهد کرد که با تشکیل ائتلاف دولت را تشکیل دهد.

غولی که به شیشه بازنمی‌گردد

انتخابات پارلمانی پاکستان و نتایج شگفت‌انگیز آن بازتاب‌های وسیعی در رسانه‌های بین‌المللی داشت.

سایت مجله آمریکایی «تایم» در گزارشی به بررسی انتخابات برگزارشده در پاکستان پرداخته و نوشت: به او تیراندازی شد، زندانی شد، حزب سیاسی او عملاً ممنوع شد‌، و نامش از رسانه‌های جریان اصلی حذف شد اما شما نمی‌توانید عمران‌خان را متوقف کنید. غول جادوی عمران‌خان در پاکستان به شیشه بازنمی‌گردد. این گزارش می‌افزاید: برگزارکنندگان این انتخابات در کشوری که بسیاری از رأی‌دهندگان سواد خواندن ندارند استفاده از علامت مخصوص حزب تحریک انصاف در برگه‌های رای را ممنوع اعلام کرده و تعلیق شبکه‌های تلفن همراه در سراسر کشور در روز پنج‌شنبه مقامات حزب را از اطلاع دادن به هواداران در مورد نامزد مستقل موردنظر خود برای هر حوزه منع کرد. البته مقامات پاکستانی قطع عامدانه اینترنت را رد می‌کنند.

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

شعر/ چون چراغ لاله سوزم در خیابان شما

ای جوانان عجم جان من و جان شما

رئیسی: این دو سفر در مقطع فعلی پیام مهمی برای دشمنان و دوستان جمهوری اسلامی داشت

بازگشت رئیس جمهور از پاکستان و سریلانکا

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.