سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / معرفت / شورای نویسندگان / در محضر قرآن _ اهل بیت علیهم السلام قبل از خلقت آدم علیه السلام (۲)

در محضر قرآن _ اهل بیت علیهم السلام قبل از خلقت آدم علیه السلام (۲)

دانلود

.

ساختار سوره بقره

[بقرة30 ]  – وَ إِذْ قالَ رَبُّکَ لِلْمَلائِکَةِ إِنّي جاعِلٌ فِي اْلأَرْضِ خَليفَةً قالُوا أَ تَجْعَلُ فيها مَنْ يُفْسِدُ فيها وَ يَسْفِکُ الدِّماءَ وَ نَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِکَ وَ نُقَدِّسُ لَکَ قالَ إِنّي أَعْلَمُ ما لا تَعْلَمُونَ
و چون پروردگار تو به فرشتگان گفت‏: «من در زمين جانشيني خواهم گماشت‏»، [فرشتگان‏] گفتند: «آيا در آن کسي را مي ‏گماري که در آن فساد انگيزد، و خون ها بريزد؟ و حال آنکه ما با ستايش تو، [تو را] تنزيه مي‏کنيم‏؛ و به تقديست مي‏ پردازيم‏.» فرمود: «من چيزي مي ‏دانم که شما نمي ‏دانيد».

.

يَا مُمْتَحَنَةُ امْتَحَنَكِ اللّٰهُ الَّذِي خَلَقَكِ قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَكِ فَوَجَدَكِ لِمَا امْتَحَنَكِ صابِرَةً، وَزَعَمْنا أَنَّا لَكِ أَوْلِياءٌ وَ مُصَدِّقُونَ وَصابِرُونَ لِكُلِّ مَا أَتَانَا بِهِ أَبُوكِ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ، وَأَتىٰ بِهِ وَصِيُّهُ، فَإِنّا نَسْأَلُكِ إِنْ كُنَّا صَدَّقْناكِ إِلّا أَلْحَقْتِنَا بِتَصْدِيقِنَا لَهُما لِنُبَشِّرَ أَنْفُسَنا بِأَنَّا قَدْ طَهُرْنا بِوِلايَتِكِ.

ای آزموده، آزمودت خدایی که تو را آفرید، پیش از آنکه تو را بیافریند، پس به آنچه آزمودت تو را شکیبا یافت، ما بر این باوریم که دوستان و تصدیق‌کنندگان توییم و به تمام آنچه پدرت (درود خدا بر او و خاندانش باد) و جانشینش برای ما آورده شکیبایی کننده‌ایم، پس از تو درخواست می‌کنیم، اگر تصدیق‌کننده تو بوده‌ایم، ما را به تصدیقمان به پدرت و جانشینش مرتبط کنی تا خود را بشارت دهیم که به سبب دوستی تو پاک شده‌ایم.
.
[ص75 ] – قالَ يا إِبْليسُ ما مَنَعَکَ أَنْ تَسْجُدَ لِما خَلَقْتُ بِيَدَيَّ أَسْتَکْبَرْتَ أَمْ کُنْتَ مِنَ الْعالينَ
فرمود: «اي ابليس‏، چه چيز تو را مانع شد که براي چيزي که به دستان قدرت خويش خلق کردم سجده آوري‏؟ آيا تکبر نمودي يا از [جمله‏] برتري‏جوياني‏؟»
.
[ بقرة31 ]  – وَ عَلَّمَ آدَمَ اْلأَسْماءَ کُلَّها ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَي الْمَلائِکَةِ فَقالَ أَنْبِئُوني بِأَسْماءِ هؤُلاءِ إِنْ کُنْتُمْ صادِقينَ
و [خدا] همه [معاني‏] نامها را به آدم آموخت‏؛ سپس آنها را بر فرشتگان عرضه نمود و فرمود: «اگر راست مي‏گوييد، از اسامي اينها به من خبر دهيد».
[ بقرة32 ]  – قالُوا سُبْحانَکَ لا عِلْمَ لَنا إِلاّ ما عَلَّمْتَنا إِنَّکَ أَنْتَ الْعَليمُ الْحَکيمُ
گفتند: «منزهي تو! ما را جز آنچه [خود] به ما آموخته‏اي‏، هيچ دانشي نيست ؛ تويي داناي حکيم‏».
[ بقرة33 ]  – قالَ يا آدَمُ أَنْبِئْهُمْ بِأَسْمائِهِمْ فَلَمّا أَنْبَأَهُمْ بِأَسْمائِهِمْ قالَ أَ لَمْ أَقُلْ لَکُمْ إِنّي أَعْلَمُ غَيْبَ السَّماواتِ وَ اْلأَرْضِ وَ أَعْلَمُ ما تُبْدُونَ وَ ما کُنْتُمْ تَکْتُمُونَ
فرمود: «اي آدم‏، ايشان را از اسامي آنان خبر ده‏.» و چون [آدم‏] ايشان را از اسماءشان خبر داد، فرمود: «آيا به شما نگفتم که من نهفته آسمانها و زمين را مي ‏دانم‏؛ و آنچه را آشکار مي ‏کنيد، و آنچه را پنهان مي‏ داشتيد مي‏ دانم‏؟»
[بقرة34 ]  – وَ إِذْ قُلْنا لِلْمَلائِکَةِ اسْجُدُوا ِلآدَمَ فَسَجَدُوا إِلاّ إِبْليسَ أَبي وَ اسْتَکْبَرَ وَ کانَ مِنَ الْکافِرينَ
و چون فرشتگان را فرموديم‏: «براي آدم سجده کنيد»، پس بجز ابليس ـ که سر باز زد و کبر ورزيد و از کافران شد ـ [همه‏] به سجده درافتادند.
.
آیه ۱۲۴ سوره بقره

  وَ إِذِ ابْتَلى إِبْراهيمَ رَبُّهُ بِكَلِماتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قالَ إِنِّي جاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِماماً قالَ وَ مِنْ ذُرِّيَّتي قالَ لا يَنالُ عَهْدِي الظَّالِمينَ 

و [ياد كنيد] هنگامى كه پروردگار ابراهيم، او را با دستوراتى آزمود؛ و او به طور كامل از عهده آنها برآمد. خداوند به او فرمود: «من تو را امام و پيشواى مردم قراردادم». ابراهيم گفت: «از دودمان من [نيز امامانى قرار بده]» خداوند فرمود: «پيمان من، به ستمكاران نمى‌رسد [مگر آنها كه شايسته‌اند]».

الصّادق (علیه السلام)- عَنِ الْمُفَضَّلِ عَنِ الصّادق جَعْفَرِ‌بْنِ‌مُحَمَّدٍ (علیه السلام) قَال: قُلتُ: یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ (علیه السلام)! فَمَا یَعْنِی عَزَّوَجَلَّ بِقَوْلِهِ فَأَتَمَّهُنَّ؟ قَالَ: یَعْنِی أَتَمَّهُنَّ إِلَی الْقَائِمِ اثْنَا عَشَرَ إِمَاماً تِسْعَهًٌْ مِنْ وُلْدِ الْحُسَیْنِ (علیه السلام).

امام صادق (علیه السلام) مفضّل گوید به امام صادق (علیه السلام) گفتم: «ای پسر رسول‌خدا (! پس معنی این قسمت آیه‌ی: فَأَتَمَّهُنَّ چیست»؟ فرمود: «یعنی آن‌ها (ائمّه و امامان (علیهم السلام)) را تا حضرت قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف)تکمیل کرد، دوازده امام (علیهم السلام) که نه نفر آن‌ها از فرزندان حضرت حسین (علیه السلام) هستند».

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۶۴۸/ بحارالأنوار، ج۱۱، ص۱۷/ تأویل الآیات الظاهرهًْ، ص۸۲؛ فیه: «علی و الحسن و الحسین» زیادهًْ/ الخصال، ج۱، ص۳۰۴/ کمال الدین، ج۲، ص۳۵۸/ نورالثقلین/ إرشادالقلوب، ج۲، ص۴۲۱/ البرهان
.

الصّادق (علیه السلام)- أَتَمَّهُنَّ بِمُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله) وَ عَلِیٍّ (علیه السلام) وَ الْأَئِمَّهًِْ مِنْ وُلْدِ عَلِیٍّ (علیه السلام).

امام صادق (علیه السلام) [معنی این اتمام کلمات برای ابراهیم یعنی] آن‌ها را به‌وسیله‌ی محمّد و علی (علیه السلام) و ائمّه (علیهم السلام) از فرزندان علی (علیه السلام) تکمیل کرد.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۶۴۸/ بحارالأنوار، ج۲۵، ص۲۰۱/ العیاشی، ج۱، ص۵۷/ البرهان

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

جان سقای حرم خدایا ببخش- مناجات حاج محمود کریمی

ويدئو/ ازهمه تشنه ترم خدایا ببخش

آل سعود قرآن را برای جلب رضایت رژیم صهیونیستی تحریف می‌کند

عربستان رژیم صهیونیستی، قرآن را تحریف می‌کند

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.