سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / حجت‌الاسلام راشد یزدی: مداح و روحانی نباید از پاکت هیأت و جلسه ارتزاق کنند

حجت‌الاسلام راشد یزدی: مداح و روحانی نباید از پاکت هیأت و جلسه ارتزاق کنند

حجت‌الاسلام و المسلمین راشد یزدی با اشاره به اجر مداحان از سوی خداوند گفت: اگر مأموریت را درست انجام دهید، خداوند در نسل شما فقیر قرار نمی‌دهد. مداحان نباید محل ارتزاق خودشان از مداحی باشد. روحانیون هم باید همینطور باشند.

 نخستین روز نشست هم‌اندیشی مداحان اهل‌بیت علیهم‌السلام با عنوان «سرمشق فاطمی در عرصه ستایشگری» به همت خانه مداحان و هیأت رزمندگان اسلام در مشهد برگزار شد.

محسن طاهری: همایش امسال نشانه وحدت خانه مداحان و هیأت رزمندگان است

محسن طاهری، مدیرعامل خانه مداحان در ابتدای این نشست اظهارداشت: امسال دست اخوت و مهربانی هیأت رزمندگان اسلام و خانه مداحان باهم شد که حاصل آن برگزاری این همایش مشترک شد.

راشد یزدی: مداحان روح مستمع را تلطیف می‌کنند

در ادامه مراسم حجت‌الاسلام و المسلمین راشد یزدی استاد اخلاق و سخنران مذهبی در این مراسم ابتدا با این سلام آغاز کرد که السلام علیک یا انصار دین الله اظهارداشت:

وه چه خوب آمدی، صفا کردی

چه عجب شد که یاد ما کردی؟

ای بسا آرزوت می‌مُردم

خوب شد آمدی، صفا کردی

آفتاب از کدام سمت دمید

که تو امروز یاد ما کردی؟

از چه دستی سحر بلند شدی

که تفقُد به بینوا کردی؟

قلم پا به اختیار تو نبود

یا ز سهوالقلم خطا کردی؟

بی‌وفایی مگر چه عیبی داشت

که پشیمان شدی وفا کردی؟

شب مگر خواب تازه ای دیدی

که سحر یاد آشنا کردی؟

وی ادامه داد: الحمدلله از جهات مختلف انقلاب از خیلی‌ها چهره‌گشایی کرد که شما مداحان یکی از آن‌ها بودید. میدان‌داری مداحان در عرصه‌های مختلف برکسی پوشیده نیست. شما نه تنها پهلوانان عرصه عزاداری شیدالشهدا هستید بلکه پیشتازان این عرصه هستید. شما روح مستمع را تلطیف می‌کنید تا حرف‌های روضه‌خوان جابیفتد. تاکنون خوب کار کردید. در زمان کنونی هم خوب به میدان آمدید.

رهبر انقلاب بهتر از همه جایگاه مداحان را شناخته است

راشد یزدی با بیان اینکه شخص رهبر انقلاب از همه بهتر جایگاه مداحان را درک کرد و شما را دعوت کرد و پای سخنان شما نشست تا مردم جایگاه شما را بشناسند، گفت: امید دارم شما مداحان هم جایگاه خود را بشناسید. این شوری که با حرکات شما با شعور می‌آمیزد، ثمره وجود شماست. شما مسیر را باز می‌کنید که ما می‌توانیم وارد شویم و الا ما متوسل به استدلال می‌شویم و در پیچ و خم مسائل اصولی می‌رویم که مردم متوجه نمی‌شوند اما شما با زبان مردم سخن می‌گویید.

این سخنران مذهبی افزود: گذشتگان شما مثل پیشینیان ما بودند‌. پیشینیان ما گاهی منبر می‌رفتند و ده شب درباره معراج یعنی ماورای جو سخن می‌گفتند اما الان درباره درون خانه و روش زندگی سخن می‌گویند. همه انبیاء برای اصلاح زندگی آمدند یعنی برای آموختن زندگی مبعوث شدند. پیامبران با زبان مردم سخن گفتند و بشر را از داخل غار و چهارپا راه رفتند، نجات دادند. ۱۴۰۰ سال که پیامبری نیامده است و رابطه وحی قطع شده است زیرا پیامبر(ص) ما خلاصه ۱۲۴ هزار پیامبر بود و کار همه را تکمیل کرد و بشر به بلوغ رسید. کتاب او هم جامع است.

وی تصریح کرد: وقتی حضرت نوح(ع) دید که پسرش درحال غرق شدن است به خدا عرض کرد که مگر نگفتی اهل بیت(ع) من را نجات می‌دهی؟ خدا فرمود او آل توست اما اهل تو نیست. در مقابل داریم که سلمان منا اهل بیت است با اینکه آل نیست.‌ این کار شماست که افراد را در زمره اهل بیت(ع) آورید.

راشد یزدی با بیان اینکه شما زمان را خوب می‌شناسید، به همین دلیل می‌توانید خوب عمل کنید گفت: نضج فکری من در عصر الکتریسیته رقم خورد. من در کلاس اول و دوم پای نفت‌سوز درس می‌خواندم و در زمان کلاس سوم رفتن، برق به خانه ما رسید. یک مرتبه عصر اتم شد.‌ حال حاضر هم عصر کامپیوتر و دوران سرعت است. در دوره کنونی اولین اشتباه، آخرین اشتباه است و قابل جبران نیست.

این استاد اخلاق با اشاره به اینکه در دوران کنونی، اطلاعات مردم بسیار بالاست و هر شعر و مطلبی را نمی‌پسندند گفت: شما با این قشر خوب ارتباط برقرار کردید، همین روش را ادامه دهید و تشکیلات خود را قوی کنید و ادامه دهید. خانه مداحان جمع مشورتی و تشکیلاتی مداحان است.

راشد یزدی تصریح کرد: هم‌اکنون حساس‌ترین زمان کشور است و شما به عنوان افرادی‌ که مورد اقبال مردم هستید، باید در شعر و سخن خود دقت داشته باشید. تبیین مدنظر رهبر انقلاب برعهده شماست. شما اجر دارید، ممکن است چندغازی به شما بدهند اما اجر مهم است که خداوند می‌دهد.

این سخنران مذهبی با اشاره به اجر مداحان از سوی خداوند گفت: اگر مأموریت را درست انجام دهید، خداوند در نسل شما فقیر قرار نمی‌دهد. دوم جایگاه بالای اجتماعی داشتن است. مداحان نباید محل ارتزاق خودشان از مداحی باشد. روحانیون هم باید همینطور باشند و نباید به دنبال پاکت باشند.

پایان پیام/

 

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

مقاومت اسلامی در لبنان درخواست و دعای علامه مصباح یزدی بود

ای کاش او اکنون در میان ما حاضر بود، تا با چشم خود پیروزی‌ها و قهرمانی‌های کم‌نظیر مقاومت در فلسطین را می‌دید و با مشاهدۀ شکست و خواری آشکاری که صهیونیست‌ها در غزۀ نستوه به آن تن دادند، جان پاکش آرامش می‌یافت.

علامه مصباح یزدی مقید به مراعات ادب محضر خداوند بود

وقتی از امام راحل و آیت الله بهجت نصیحت می خواستند می فرمودند که توجه داشته باشید که عالم محضر خداوند است.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.