سرخط خبرها
خانه / صراط عشق / اخبار / ضربه تاریخی به آمریکا در خاک اردن با ده‌ها کشته و زخمی

ضربه تاریخی به آمریکا در خاک اردن با ده‌ها کشته و زخمی

منابع رسانه‌ای شامگاه یکشنبه خبر دادند که پهپادی بزرگ پایگاه نظامیان آمریکایی در اردن را هدف قرار داده است که طی آن دست‌کم 3 نظامی آمریکایی کشته و حدأقل 34 نظامی دیگر نیز مجروح شدند که حال 8 تَن وخیم اعلام شده است. مقاومت اسلامی عراق مسئولیت این حمله را به عهده گرفته است.

شامگاه یکشنبه در حالی که اردن هدف قرار گرفتن نیروهای آمریکا در خاک خود را تکذیب کرده بود، آمریکا تأکید کرد: حمله‌ای که روز یکشنبه تعدادی از نیروهایش در مرز اردن و سوریه را هدف قرار داد، در داخل خاک اردن بوده است و همین تفاوت در روایت‌ واشنگتن و امان در ابتدا باعث ایجاد سردرگمی درباره حمله و ابعاد آن شده است. بعد خبرهای تأییدشده آمد که در حمله پهپادی به یک مقر نظامی آمریکا به نام «برج 22» در نزدیکی مرز سوریه و اردن، حدأقل 3 سرباز آمریکایی کشته و حدأقل ۳۴ تن مجروح شدند که حال 8 تَن وخیم است؛ البته برخی از منابع از 70 زخمی گفتند. شبکه سی‌ان‌ان از تخلیه ۸ نظامی مجروح آمریکایی از اردن برای درمان آسیب‌های احتمالی مغزی خبر داد. «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا، این حمله را «بسیار دردناک و غمگین» توصیف کرد و مدعی شد: این حمله توسط نیروهای تحت حمایت ایران انجام گرفته است. او همچنین ادعا کرد که مسئولان این حمله «در زمان مناسب و به شیوه‌ای مناسب» پاسخگو خواهد کرد. ایران البته به صورت رسمی دخالت در این حمله را رد کرده است و مقاومت عراق این حمله را به عهده گرفته است. این بیشترین میزان تلفاتی است که آمریکا پس از جنگ غزه به آن اعتراف می‌کند؛ آمریکا می‌گوید که حمله در پایگاه «برج ۲۲» در خاک اردن رخ داده است؛ در یک نقطه راهبردی در شمال‌شرق اردن و در نزدیکی مرز سوریه و عراق که فاصله اندکی نیز با پایگاه بزرگ «التنف» در سوریه دارد. واشنگتن‌پست نیز به نقل از یک مقام در پنتاگون اعلام کرد که وزارت دفاع آمریکا در تلاش برای مشخص کردن دلیل شکست پدافند هوائی برای مقابله با پهپاد بوده است. یک مقام نظامی آمریکایی نیز به شبکه خبری الجزیره گفت که آمریکا همچنان در حال تحقیق درباره پایگاهی است که حمله از آنجا علیه نیروهای آمریکایی در اردن صورت گرفته است.

«برج 22» در کجای اردن است؟

اطلاعات چندانی از پایگاه «برج ۲۲» در دست نیست، جز اینکه در نزدیکی پایگاه التنف که بزرگ‌ترین پایگاه آمریکا در سوریه است، قرار دارد و تعداد کمی نیروی نظامی آمریکایی در خود جای داده است. همچنین اطلاعاتی از نوع سلاح‌های موجود و پدافند هوائی مستقر در پایگاه در دست نیست. همچنین طبق تصاویر ماهواره‌ای، این پایگاه در خاک اردن و در نزدیکی اردوگاه «الرکبان» برای آوارگان سوریه قرار گرفته است. به گفته شبکه سی‌ان‌ان، نیروهای آمریکا با هدف «ارائه مشاوره و کمک» در این پایگاه مستقر هستند و مشخص نیست که چرا سامانه‌های پدافندی در زمان حمله فعال نشده‌اند. شکست پدافند هوائی در این حمله به شدت مورد توجه محافل آمریکایی قرار گرفته است و در این راستا روزنامه واشنگتن‌پست نوشت که پنتاگون در تلاش برای مشخص کردن دلیل شکست پدافند هوائی در پایگاه «برج ۲۲» برای مقابله با حمله پهپادی است. به گفته این روزنامه به نقل از وزارت دفاع آمریکا، پهپاد مهاجم، محل اقامت نیروهای آمریکایی در پایگاه را هدف قرار داده است.

کنایه دبیرکل کتائب سیدالشهدا به آمریکا

«ابوالاء الولائی»، دبیرکل کتائب سیدالشهدای عراق، در توئیتی با اشاره به حمله اخیر نوشت: «دل آمریکا با کشته شدن 3 تن از سربازانش در خاورمیانه سنگین شد، اما کشتار و زخمی‌شدن صدهزار فلسطینی با سلاح‌های آمریکایی و به دست صهیونیست‌ها در غزه سنگین نیست! تناقض رفتار آمریکا، چهره زشت و جنایتکار خود را در برابر جهانیان آشکار کرد، تا جایی که حتی همدلی و همبستگی بین‌المللی را از دست داد و امروز در انزوای واقعی به سر می‌برد.»

واکنش‌ غربی‌ها

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، با انتشار پیام‌هایی در شبکه اجتماعی تروث (Truth) به حمله شب گذشته به پایگاه آمریکایی در اردن واکنش نشان داد. او این اتفاق را ناشی از ضعف جو بایدن دانست و مدعی شد که اگر او رئیس‌جمهور بود، هرگز چنین اتفاقی نمی‌افتاد. سیاستمدارانی چون «تام کاتن»، «لیندسی گراهام»، «دن سالیوان»، «جین شاهین»، «مارکوین مولین»، «ریک اسکات»، «کاملا هریس» و «رئیس ‌مجلس نمایندگان آمریکا» مستقیم یا غیرمستقیم ایران را متهم کردند و خواستار واکنش شدند. سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ‌سفید گفت: «ما دنبال جنگ با ایران نیستیم. نمی‌خواهیم درگیری‌ها در منطقه را تشدید کنیم.» در شرایطی که ایران اعلام کرده هیچ نقشی در این حمله پهپادی نداشته است، نخست‌وزیر انگلیس گفت که «ما نگران هستیم و از ایران می‌خواهیم به کاهش تنش‌ها در منطقه ادامه دهد.» وزیر دفاع انگلیس حمله شامگاه یکشنبه به مقر نظامیان آمریکایی در اردن که به کشته شدن سه نظامی این کشور منجر شد را محکوم کرد. وزارت خارجه آلمان اعلام کرد: «حملات شبه‌نظامیان وابسته به ایران که به کشته شدن نظامیان آمریکایی [در اردن] منجر شد را به شدت محکوم می‌کنیم.» یک منبع امنیتی اردنی اعلام کرد: این کشور اخیرا به واشنگتن اطلاع داده که باید سامانه‌های دفاعی خود را در مرزها تقویت کند و…

حمله پهپادی مقاومت عراق به اراضی اشغالی و…

همچنین مقاومت اسلامی در عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: «در ادامه رویکرد خود برای مقاومت در برابر اشغالگران، در حمایت از مردم غزه و در پاسخ به قتل‌عام‌های رژیم غاصب علیه غیرنظامیان فلسطینی اعم از کودکان و زنان و سالمندان، مجاهدان ما بامداد امروز با استفاده از پهپادها به هدف نظامی صهیونیست‌ها حمله کردند.» براساس گزارش الجزیره، مقاومت افزود: «به نابودی مواضع دشمن ادامه می‌دهیم.» همچنین منابع عراقی از حمله به پایگاه آمریکایی «الشدادی» در شمال‌شرق سوریه خبر می‌دهند.

حملات صهیونیست‌ها به حومه جنوبی دمشق

خبر دیگر آن‌که منابع از شنیده‌شدن صدای انفجار در حومه جنوبی دمشق خبر دادند. منابع سوری هم اعلام کردند، سامانه‌های دفاع هوائی سوریه با تجاوز رژیم صهیونیستی به اطراف دمشق مقابله کردند. به گزارش ایسنا، خبرنگار المیادین اعلام کرد: سه موشک به بخش‌هایی از مزارع در اطراف منطقه زینبیه در حومه دمشق اصابت کرد که مجروحیت و خسارات بسیاری برجای گذاشت. بر اساس اطلاعات اولیه، رژیم صهیونیستی با شلیک تعدادی موشک از جولان اشغالی برخی پایگاه‌ها در اطراف منطقه زینبیه را هدف قرار داد، اما سامانه‌های ارتش سوریه بیشتر موشک‌ها را قبل از اصابت به اهداف منهدم کردند. به گزارش خبرنگار اسپوتنیک، منابع اعلام کردند: سامانه‌های دفاع هوائی با اهداف متخاصم در آسمان دمشق و اطراف آن مقابله کردند. برخی منابع از افزایش شمار شهدا به ۴ تن خبر می‌دهند. سفیر ایران در سوریه اعلام کرد: «در حمله امروز جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به حاشیه جنوبی دمشق هیچ مرکز مستشاری ایران هدف قرار نگرفته و هیچ شهروند یا مستشار ایرانی به شهادت نرسیده است.»

حمله به پادگان «برانیت» با موشک «برکان»

خبر دیگر از مقاومت لبنان است. حزب‌الله لبنان روز دوشنبه از شلیک موشکی به پادگان «برانیت» رژیم صهیونیستی خبر داد. حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد که با موشک‌های «برکان» پادگان «برانیت» را هدف قرار دادیم که این موشک‌ها مستقیما به اهداف موردنظر اصابت کردند. این در حالی است که رادیو ارتش اشغالگر گزارش داد، ۲ سرباز در پی اصابت موشک شلیک‌شده حزب‌الله لبنان به این پایگاه واقع در الجلیل زخمی شدند. این رادیو شلیک ۲ موشک از جنوب لبنان به سمت پایگاه برانیت را تایید کرد.

تصاویر حزب‌الله از هدف قرار دادن تجهیزات جاسوسی

حزب‌الله لبنان تصاویری را از هدف قرار دادن تجهیزات جاسوسی دریایی رژیم صهیونیستی در پایگاه «راس الناقوره» در شمال سرزمین‌های اشغالی منتشر کرد. طبق گزارش شبکه المنار، در بیانیه حزب‌الله آمده ‌است که این حمله با موشک‌های هدایت‌شونده «خاص» هدف قرار گرفته شد. در عین حال سازمان رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی از شلیک چهار موشک ضدزره از جنوب لبنان به شهرک‌های الجلیل علیا و شتولا خبر داد. همچنین حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای در این‌باره اعلام کرد که مجاهدین مقاومت اسلامی در حمایت از ملت ثابت‌قدم فلسطین در نوار غزه و در حمایت از مقاومت دلیرانه و شرافتمندانه آنها، ساعت ۱۰ صبح روز دوشنبه تجمع نظامیان دشمن اسرائیلی را در پشت پایگاه «جل العلام» هدف قرار دادند. در این بیانیه آمده است که حمله با موشک «فلق» انجام شد و نظامیان دشمن به صورت دقیق هدف قرار گرفته شدند. حزب‌الله لبنان همچنین در بیانیه دیگری از هدف قرار دادن تجمع نظامیان رژیم صهیونیستی در اطراف پادگان «میتات» با موشک خبر داد. مقاومت لبنان در سومین بیانیه اعلام کرد که پایگاه «المطله» در شمال سرزمین‌های اشغالی را با سلاح مناسب و به صورت مستقیم هدف قرار داده است.

کشتی نیروی دریایی آمریکا هدف انصارالله قرار گرفت

اما خبری هم از مقاومت یمن؛ سخنگوی ارتش یمن روز دوشنبه حمله موشکی نیروی دریایی این کشور در روز یکشنبه به یک کشتی نیروی دریایی آمریکا در خلیج عدن را تایید کرد. «یحیی سریع»، سخنگوی ارتش یمن، با بیان اینکه کشتی مورد هدف از نیروهای آمریکایی پشتیبانی لجستیکی می‌کرد، خاطرنشان کرد که حمله به آن «در دفاع از یمن و در حمایت از مردم فلسطین انجام شد.» وی تاکید کرد که ارتش یمن همچنان به جلوگیری از عبور کشتی‌های صهیونیستی یا کشتی‌هایی که عازم بنادر فلسطین اشغالی هستند، ادامه می‌دهد. همچنین منابع مصری اعلام کردند: تنش اخیر در روابط قاهره و تل‌آویو به دلیل محتوای تماس‌های مصر و انصارالله یمن است که رژیم صهیونیستی از جزئیات آن باخبر شده است. منابع آگاه مصری اعلام کردند: «تماس‌های انصارالله یمن و مصر از طریق کانال‌های امنیتی و به دنبال افزایش عملیات ارتش یمن در دریای سرخ و تنگه باب‌المندب صورت گرفته است. مصر از انصارالله یمن خواست سطح عملیات نظامی خود را در سایه کاهش عبور کشتی‌ها از کانال سوئز و پیامدهای منفی آن بر درآمدهای این کانال کاهش دهد.»

آخرین رویدادها

* واکنش نجباء: جنبش مقاومت اسلامی نُجَباء در بیانیه‌ای به تهدیدهای دشمن آمریکایی پاسخ داد و اعلام کرد که اشغالگران بدانند که تعیین معادله بازدارندگی به ‌دست همان مقاومتی است که هشدارهایش را به سخره می‌گیرند. مقاومت برای ما یک بازی و تفریح گذرا نیست، بلکه باوری عمیق و ثابت است که اجازه نمی‌دهد با تحولات و تهدیدها مرعوب شویم. گستاخی آمریکا در منطقه ما به ‌حدی رسیده که رئیس‌جمهور خرفت ایالات‌متحده نمی‌داند سربازانش در خاک سوریه هستند یا اردن!

ایتابلهسروشآپارات

همچنین ببینید

بازداشت ۶۰۰ دانشجوی آمریکایی معترض به نسل کشی در غزه

پلیس آمریکا صدها دانشجوی معترض به جنایت های رژیم صهیونیستی در غزه را بازداشت کرده

 پس از نیجر چاد هم نظامیان آمریکایی را پس زد

آمریکا، فرانسه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.